Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uusavuttomuus

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Anonymous, 31 Elokuu 2005.

1. Anonymous

Anonymous Guest

Tuntuu, että valokuvausharrastajienkin keskuudessä on lisääntynyt eräänlainen uusavuttomuus, jonka huomaa selvästi seuraamalla naapurikanavaa (dc). Kysytään oikeita valotusarvoja ja pitääkö laittaa plussaa vai miinusta? Sitten joku vastaa, että itse laittaa miinusta, johon kysyjä ihmettelee, että kuvista tulee tummia ;).

"Olen menossa Keravalle, kertokaa oikeat ISO-, aukko- ja aika-arvot?"

Prkl! Minä ainakin kokeilin ja opettelin aukot ja ajat itsenäisesti, jos ei muuten niin kantapään kautta. Yli- tai alivalottunut kuva söi miestä, mutta samalla oppi jotain.

Kuinka kauan Saarioisten pitsaa pitää lämmittää ja millä teholla, että se vähäinen juusto alkaa juuri kuplimaan? Vastatkaa mahd. pian!

2. Jones

Jones

429
    0
    0
    Ainakin Husqvarna Micronett Citruksella 800W ja 1min 15s on aika sopiva. :)

3. Anonymous

Anonymous Guest

Ei jumalauta!! Meillä on Husqvarna Micronett Kiwi! :DD

Osaatko antaa tuolle oikeita arvoja?

4. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Minusta tuohon kamera juttuun on selvä vastaus. Järjestelmäkamerat on tullut nuorten ihmisten ulottuville joilla ei yksinkertaisesti ole mitään muuta kokemusta kameroista kuin digipokkarit.

Toinen seikka on se että he ovat tottuneet nettiin ja sieltä vastauksien saamiseen. Minusta hyvä on kysyä ja tärkeintä että kysyvät sekä kokevat tiedon olevan tärkeää.

Jokainen meistä on avuton jossakin asiassa ja joissakin asiossa vastaavasti hiukan tietäväisempi.

Pitsaan, että itse olen sen syönyt kylmänä.

5. Kyllähän se sama on joka asiassa, että kysytään foorumilla, niin ei tarvitse itse ajatella. -Miten se ja se tehdään? -Lue käyttöohje -En viitsi. Jonkun muun pitäisi nähdä se vaiva kysyjän puolesta.

Aukon ja valotusajan merkitys on näille kyselijöille hämärän peitossa. Niinpä he kysyvät kokeneemmilta, jotka varmasti tietävät mikä aukko ja aika on paras, ja niitä voi sitten käyttää aina niin tulee hyviä kuvia.

6. Muistui mieleen kun aikoinaan joku dc-netissä kysyi näin
    "Sain käyttööni mark kakkosen ja lähden lappiin, millaisella aukolla pitäisi ottaa kuvia jotta potretteihin tulisi kaunis valo"
    Ja paras vastaus tähän oli
    "Laita se isäsi kelomökki palamaan niin sen loisteessa saat hienoja potretteja aukolla 4"

7. emerik

emerik Well-Known Member

5 870
    51
    48
    Täytyy sanoa että kun ostin kameran ja rupesin aukkon säätöä käyttämään niin olin siinä luulossa että mitä suurempi lukema niin sitä parempi kuvanlaatu. Myöhemmin kun nettiin tuli olemukseni niin sain sen pienen tiedon että ettei asia olekkaan niin. :)

Toinen mielenkiintoinen seikka oli se että kuvia en koskaan tsiikannut ennen nettiä tsiikaillut kovinkaan tarkkaa eli tarkennus saattoi olla hiukan muualla pieni epäterävyys ei haitannut yhtään. Mutta näin se muiden olemus ja mielipide vain vaikuttaa. Nykyään pitää koettaa varoa kaikkea. o_O

8. 4x5

4x5

1 986
    0
    0
    Loitto on mielestäni oikeilla jäljillä. Helppous synnyttää velttoutta. En kyllä tiedä lukisinko itsekkään käyttöohjeita ta valokuvausoppaita kovin tarkasti, mikäli olisin nyt harrastusta aloittamassa. Onneksi aikanaan ei ollut nettiä, paljosta olisin paitsi jäänyt ja kuvailisin varmaan edelleenkin foorumivastauksena saadulla ihanneaukolla ;-)

9. JOo, kyllähän noi korpeaa. Silloin kun minä aloitin kuvaamisen, lueskelin kameran käyttöohjeet, fotolehtiä ja alan kirjallisuutta, eikä tarvinnut keneltäkään kysyä mikä on oikea aukko tms.

Nyt kun nämä nyypät aloittavat valokuvausharrastuksen digillä, niin ei 'tarvitse' miettiä miten kuvata, kun suuret gurut kertovat palstoilla ja lehdissä että kaiken voi korjata jälkikäteen rawin kehityksessä tai photarissa.

Kummasti opettaisi kuvaamaan kun lyötäisiin näille uusavuttomille kouraan filmijärkkäri ja pari rullaa diaa. :D

10. Juu, ja velä pakotettaisiin katsomaan ne diat kunnolla projektorilla valkokankaale heijastettuna, eikä annettaisi skannata ja photoshoppailla :)

11. Juuri näin. Rajaukset ja valotukset kerralla kuntoon prkl! :D

12. sf

sf

785
    0
    0
    Niin, onhan digi toisaalta kiitollinen oppimisen kannalta, edellyttäen että käyttää aivojaan... ;o)
    Eli kun ottaa kuvan, katsoo miltä näyttää ja korjaa asetukset samantien ja vieläpä yrittää muistaa miksi ja mitä on muuttanut... Se että räiskitään miljuuna kuvaa ja katsotaan kotona olisko joku sinnepäinkään, ei opeta ketään mitenkään...

Kyllähän photoshoppi ym. kuuluu kuvaamiseen tänä päivänä, mutta kuten joskus on jossain todettukin, paskasta ei saa konvehtia tekemälläkään... eli pitää sen kuvankin olla jonkinlainen ennen kuin siitä voidaan viimeistellä mitään kelvollista...

Joiltakinhan se unohtuu kyllä että teknisetkin perusasiat pitää jotenkin hallita ennen kuin kuvaa voi edes sanoa kuvaksi, saati valokuvaksi ;o)

13. zaaaahahhah! bueno

14. Yleensä tällaiset viisastelijat ärsyttää mutta tälle heitolle piti nauraa kauan

15. Mutta jos polttaa siinä samalla halkoliiterin ja ulkohuussin. Mitä aukkoa sitten pitää käyttää kun valo lisääntyy? Pitääkö aukkoa suurentaa kun palavia rakennuksiakin on enemmän?

16. eikun eiks just sillon pienennetä ja mennä lähemmäs?

17. Eikäku sehän taitaa olla niin, että aukkolukuu pitää suurentaa ainakin johkuu 20:een asti kun on niin paljon tavaraa kuvattavana. Ne ei taida sopii kennoon tommosesta pikkusesta 4:n aukosta. Reilusti suurempia numeroita vaan kehiin.

18. Hyvä, silloinhan päämäärä on saavutettu. Jos vaikka v****uuntuneena topakoituisi ja ottaisi ihan itse selvää edes alkeista. Siihen kun ei tarvita kuin tokaluokkalaisen lukutaito ja hieman viitseliäisyyttä mennä vaikka kirjastoon. ;-)

19. Tuota vanhaa kunnon analogiopetusta kaipaisi iso osa näistä suurista guruistakin, jotka digillä kuvaavat ja vannovat photarin autuuteen.

Olisi myös kiva tietää moniko näistä fotarin nimeen vannovista omistaa kyseisen softan lisenssin. Edes jonkin vanhan vaikka uusia käyttäisivätkin.

20. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Mulla on vissiin pariin versioon lisenssi. Ja uusimpaan en oo jaksanut päivittää.