Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Uudet välineet

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana _heretostay_, 11 Maaliskuu 2007.

    elikkä tähän asti oon kuvaillu pelkästää pokkarilla sen takii että oon opiskelija eikä oo varaa parempiin. mut nyt oon alkanu miettimää et voisin alkaa säästämään uuteen kalustoon, ja koska kuvaan aktiivisesti sillon ku kuvaan, ni tahtosin sen mukaset välineet. toivosin et saisin teiltä vinkkejä mitkä kannattas ostaa.

    oon miettiny Nikonia, se on semmoi merkki mist pidän, ja tahtosin ammattimaiset välineet ettei tarvis heti uusia, mut samalla semmoset mitkä olis sopusuhtasen hintaiset. eli se mitä haen, pitäs olla runko, ja joku hyvä obiska. mielellää semmoi perusobjektiivi hyvällä valovoimalla, mutta kuitenki laadukas ettei mitää paskaa. eli semmoi mikä riittäs nyt alkuun, ku niitähän voi sit ostella lisää pikkuhiljaa ku rahaa on.

    ehdotuksia?voitte samal kertoo omia mielipiteitä eri nikonin malleista, jos omistatte, hyviä ja huonoja puolia listalle ja suosituksia jne. ja jos tiätte hintoja ni mielellää niitäki. kiitos jo valmiiksi:)
     
  1. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
  2. Vs: Uudet välineet

    no toi on kyl hyvä.mutta haen täl kertaa kuitenki digijärkkäriä:)...oon kuvaillu tommosel puol vuotta ku olin valokuvauslinjal yhes koulus.mutta jos ostaisin filmijärkkärin ni toi olis ehdottomasti se minkä hankkisin.
    kiitos kuitenki ehdotuksesta!
     
  3. Vs: Uudet välineet

    Itselläni ollut Nikonin D70 jo melkein kaks vuotta. Kamera ammattimainen ja tukeva. Kuvanlaatukin kohdallaan. Linsseinä sigman 100-300 f4.0 tele ja nikkorin kitti. Jos siulla budjetti tiukoilla voisi käytetty olla kohdallaan. Elikkäs etsisit käytetyn rungon ja putket. Kehottaisin satsaamaan nyt suhteessa enemmän lasiin kuin tekniikkaan. Elikkäs, kun ostat linssejä kannattaa miettiä, että niitä voit käyttää vaikka rungon vaihtaisitkin. Rungoksi vaikka D70. Hintaa sillä käytettynä 300€, about. Sit vaikka kiinteä nikkor 50mm 1.8. Hintaa ei paljoa yli satasen ole. Joku zoomi yleiskäyttöön. Kitti? Salamallakin tekisit paljon. Tuossa jotain ajatuksia...
     
  4. Vs: Uudet välineet

    Riippuu tietysti mihin vertaa. Minusta D200 ei ole ammattimainen ja tukeva.
     
  5. Vs: Uudet välineet

    Tuo minua on jonkin aikaa mietityttänyt. Onko nuo croppikennolle suunnitellut lasit todella käyttökelpoisia viiden vuoden päästä? Kun kuitenkin nuo FF rungot varmaan alkaa yleistymään, niin miten käy croppilasitavaralle?
     
  6. Vs: Uudet välineet

    Ne myydään kiertoon heti kun takinkääntöä ei enää hävetä, eli heti kun FF on kädessä ;-)
     
  7. Vs: Uudet välineet

    Vertasin topicin aloittajan budjettiin. Siis siihen miten ammattimaista tavaraa tuolla budjetilla saa.

    Linssien sopivuudesta FF-kennoihin en ota kantaa. Näyttää ainakin Nikonin puolelta vielä huonolta. Ei vieläkään ainuttakaan digijärjestelmää, jossa FF-kenno.
     
  8. Vs: Uudet välineet

    noh,luulen että tuolla D70 tasoisella pääsis jo aluille. en nyt ihan vielä ala panostamaan tilanteen vuoks sen parempiin,mut..kuulostais ihan hyvältä, jos runkoa tosiaa saa 300. ja joku kittiobjektiiviki kävis aluksi. nikonilla ku nekin on kuitenki ihan laadukkaita ja pärjää jotenki. mut tarkotuksena olis myöhemmin ostaa parempia ihan eriksee, jotai laadukkaampia putkia.

    mutta enemmän ehdotuksia?tuo D70 oli ihan varteenotettava vaihtoehto ku oon miettiny sitä itsekin mutta lisää samantyyppisiä ehdotuksia tarvisin. haluaisin jotai mihin vertailla..saa olla laadukkaampiki nikoni.
     
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Uudet välineet

    kovia huhuja d3:sta jossa olis 1.1x kenno. itse en tiedä mittää kunhan netissä kuullu
     
  10. Vs: Uudet välineet

    Juu, ei hetkeäkää liian aikaisin, mutta hinta alkanee 5:lla tai kutosella.
     
  11. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Uudet välineet

    onnex filkalle täyskennoja on jollut jo jonkin aikaa ;-)
     
  12. Vs: Uudet välineet

    Niinpä, eikä tarvitse maksaa äkkiä mulle heti ilmaisia kuvia-arvosta kymmenkertaisia hintoja ;-)
     
  13. Vs: Uudet välineet

    Täydellinen lista summittaisessa hintajärjestyksessä:
    D100
    D1
    D1H
    D1X
    (D70s ei tarvinne mainita erikseen?)

    100 on melkein sama kuin 70. Tykkään satasen etsimestä enemmän (tai sitten kokeillessa on vain ollut diopterisäätö eri asennossa...) Muutenkin satanen tuntuu enemmän kameralta, toisaalta siinä on käyttöliittymässä pieniä erikoisuuksia, varsinkin ISOn, WBn ja QUALn säätö, jotka on samassa kiekossa kuin valotustavan valinta. dpreview:ssä noita on muistaakseni ruodittu, kuten muissakin vertailuissa.

    On satanen muutenkin vähän oikukkaampi: Esim pakatun RAW:n tallentaminen kestää á 40s, ja jos virrat katkaisee kesken kirjoituksen, sillä hetkellä kirjoitettava kuva pääsee kortille, ja loput puskurissa jonottajat menee bittien taivaaseen... Toisaalta varmuuskopioidessa on kivaa kun D100:n pakattu RAW on 4-5 megaa,
    D70:n 5-6 megaa. D100:ssa on myös pakkaamaton 9,6M RAW, jonka tallentaminen vie n. 6s.

    Ykkössarjalaiset on sitten niitä varsinaisia ammattipelejä. Isoja, painavia ja sateenkestäviä (olen satasenkin kanssa aikamoisessa räntämöhnässä kuvannut ongelmitta). AF niissä on myös astetta parempi. Tuossa originaalissa ykkösessä on kaikkee pientä erikoisuutta joita on sitten korjailtu noihin H- ja X-malleihin. (H on nopee ja herkkä pressikamera, X on tarkka ja sävykäs auringonlaskupotrettikamera.)
     
  14. Vs: Uudet välineet

    Jaa niin ne linssit.

    Kittizoomit 18-55 ja varsinkin 18-70 on vissiin ihan hyviä, jos ei tarvitse huippuvalovoimia, eikä piirtoympyrää filmille.

    Itselläni on AF-D 50/1.8 ja AF 28/2.8. Suosittelen.

    Toi viiskymppinen on suurilla aukoilla jyrkissä olosuhteissa huono sisäisten heijastusten takia, mutta loivemmissa potreteissa ihan pistämätön myös täysin auki.

    Toi ei-D 28 on yksinkertainen konstruktio, ja nettilöpinöitten mukaan huonoin kiinteä nikkori viime vuosikymmeniltä. Mutta mun mielestä se on hyvä. Kyllähän sen terävyystaso kaartuu, testitaulujen kuvaaminen sillä vaatii omistautumista. Ja 2.8 on tietty normaalioptiikaks vähän pimee. Omastani maksoin hullu 170, mutta niitä on myyty vissiin jopa kympeillä, ostajan markkinat.

    Uusi D-malli 28:sta on taas enemmän kehuttu. Ja 35/2 on valovoimaisempi ja kalliimpi, mutta käytetyt menee nopsaan.
     
  15. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Vs: Uudet välineet

    Minulla on moinen kanssa. Aivan erinomaisen terävää jälkeä tekee, ja ns. bokeh on hyvä.
    ;~)

    Omastani maksoin huimat 60 euroa. Kun objektiivi oli erittäin siistikuntoinen, en tosiaan ole ostostani katunut.

    Sitä, ja 50 millistä tulee eniten filmijärjestelmällä käytettyä.
     
  16. Vs: Uudet välineet

    Itse olen Nikonin kannattaja mutta oletko harkinnut Canonia? Nyt kun yhden kameran ostat, olet melkein vannoutunut sen kannattajaksi. Canonilta löytyy 300D, 350D, 400D. Noista uusin 400D. Sitten on 20D ja 30D. Vastaavat Nikonin D200. Tai sitten vanhoja ammattilaisrunkoja, 1D...

    Putkista ei olekaan juurikaan tietoa.
     
  17. Vs: Uudet välineet

    sanotaako näin että Nikon vetää enemmän puoleensa.mutta mikä tahansa hyvä, ammattimainen kamera, joka tuottaa sellaista jälkeä kun olen toivonut kelpaisi hyvin, ja järjestelmärunko pitäisi olla, ja mahdollisuus laajaan valikoimaan putkia, ettei ole mitenkään kiven alla tai mitään. mutta Nikon on tuttu ja hyväksihavaittu, ja pelkästään hyviä asioita siitä olen kuullut ja pelkästään hyviä kokemuksia Nikonista on ollut, ja putkista tiedän varmasti että ovat laadukkaita..

    mutta miksikäs ei. viitsitkö laittaa plusmiinuslistaa canonin malleista mitä listasit siihen?? jos siis sinulla on kokemusta niistä enemmänki:)
     
  18. Vs: Uudet välineet

    Itse olen tuolla D1h:lla kuvaillut, mainio järkäle ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään.
     
  19. Vs: Uudet välineet

    missä liikkuu hyväkuntoisen D1H:n hinnat käytettyinä? ja mistä kannattaa lähteä etsimään? mietin vain. en siis oo vielä päättäny mihinkä lähen säästämää,mut yritän saada kokonaiskuvaa ja eri mallien hyviä ja huonoja puolia.