Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Näin lataat uutta filmiä vanhan 126-formaatin Instamatic-kameran filmikasettiin

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana Kuvalaboratorio Harju, 1 Marraskuu 2019.

Tags:
    Instamatic-kamerat sekä niiden käyttämät 126-filmikasetit esiteltiin 1963. Formaatti oli luonteeltaan kuluttajaystävällinen: edullinen ja helppo ladattava. Noita hauskoja Instamaticeja löytyy vieläkin säännöllisesti ullakoilta, Kameralaukun myyntipalstalta ja Kameratorilta, mutta niihin ei saa uutta filmiä enää kaupasta.

Niiden alkuperäinen filmi vastasi leveydeltään tavallista 35mm-filmiä, mutta kuvat ovat muodoltaan neliöitä. Lisäksi rei’itys on erilainen: vain yhdellä puolella ja vain yksi reikä per kuvaruutu. Useat Instamatic-kamerat häiriintyvät ylimääräisistä perforaatioista, joten niissä saattaa joutua siirtämään filmiä useamman kerran ennen seuraavan kuvan ottamista. Uusien Instamatic-kameroiden myynti lopetettiin 1988, ja Kodak virallisesti lakkautti 126-formaatin vuosituhannen vaihteessa. Italialainen Ferrania tuotti 126-filmiä tämän jälkeenkin vielä 2007 saakka.

Uutta kaupasta saatavaa filmiä onnistuu kuitenkin pienellä vaivalla ladata Instamaticia varten. Tarvitaan vain alkuperäinen 126-formaatin kasetti ja kotipimiö (tai pimiöpussi). Yhdestä uudesta 36 kuvan 135-kasetista riittää filmimateriaalia kahteen vanhaan 126-kasettiin.

Kasetin liimaus on heikentynyt ajan saatossa, joten se aukeaa todennäköisesti kasetin puoliskoja varovasti erikseen vääntelemällä. Kaupasta ostettu filmi vedetään pimiössä puoliksi ulos kasetistaan ja leikataan irti. Tyypillinen moderni filmi on pituudeltaan 150 cm luokkaa, joten ennen pimiöön sulkeutumista leikkaa 70-80 cm pätkä narua avuksi sopivan filmipätkän mittaamiseen. Sitten toisen pään voi kiinnittää 126-kasetin takaisinottokelaan, ja loput filmistä pyörittää tiiviille rullalle onttoon, kelattomaan vasempaan puoliskoon. Lopuksi ennen valojen sytyttämistä kannattaa vielä teipata kasetin sauman ympäri mustalla sähköteipillä.

Jos lataaminen tuntuu vaikealta tai ei ole kotipimiötä, niin meillekin saa Helsingissä tuoda 126-kasetin ladattavaksi. Autetaan mielellään ihan ilmaiseksi!

5A3A2902-6755-4D3D-A233-8743AF0AC75B.jpeg

1. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Mulla on toimiva Kodak EKTRALITE 400 kamera (elektronisella salamalla), mutta ei kasettia. Löytyykö teiltä niitä? Voisin mv:tä kokeilla. Sais hieman

2. Tuo onkin hauska kameralöytö, melkein agenttityylinen ihan! Se syö itse asiassa erilaista 110-tyypin filmiä, jota saa valmiina tuotteena kaupasta.

”Lomography 110 Pocket film B&W” sopii Ektraliteen, ja sitä myy esimerkiksi Fotoyks Kampintorin laidalla hintaan 8,90.

Pan tykkää tästä.
  3. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Niinpä tietysti. Jotenkin mulla ajatus hieman nyrjähti. 110 liuskat taitaa korkeudeltaan olla puolet kinarista.

Mutta millaisella kierukalla 110:n voisi kehittää? Mulla on vain Patersonin 135-120 kierukat. Mahtaisikohan filmi pysyä paikoillaan, jos kierukan toisen puolen kääntää nurinpäin? Silloin filmi olisi toiselta puolelta raossa ja toinen puoli painaisi liuskaa sinne rakoon.

Laatuhan ei ole hääppönen 110 filmeissä, vaikka vertaisi vanhaan 6*9cm laatikkokameran kuviin.

4. Johannes

Johannes Well-Known Member

2 346
    302
    83
    110-filmi on 16 mm leveää. Jotkut spiraalit saa säädettyä sillekin. Minulla on kehitysrasia, jonka spiraali säätyy ko'oille 120, 127, 35 mm ja 16 mm.

5. Pan

Pan Well-Known Member

2 607
    1 320
    113
    Minkä merkkinen ja mahtaako jostain löytyä?

6. Johannes

2 346
    302
    83
    kuvvooja ja Pan tykkäävät tästä.
  7. Johannes

2 346
    302
    83
  8. Johannes