Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana markku55, 17 Lokakuu 2013.

  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Mitä sitten tarkoitat "uusilla"?
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Onko uusi
    1) uusi malli
    2) vanhasta mallista ihan uusi versio
    3) vanha uudenveroinen
    4) vanha linssipinnoiltaan uusi, ulkoisesti kulunut
     
  3. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Minulle kaikki APS-C objektiivit on uusia, optimoituja APS-C kennolle, eikä vaikkapa kinokoolle. En siis tarkoittanut uusia objektiiveina vaan "objektiiviluokkana", mutta joo, jäihän tuo hieman epämääräiseksi määritelmäksi, ainakin uusille harrastajille, joille muita objektiiveja ei ole harrastuksessa mukana ollutkaan.
    Yritän määritellä toisin:
    APS-C:lle optimoituja peilillisiin järkkäreihin tarkoitettuja objektiiveja joissa ei ole objektiivissa itsessään himmenninsäätöä. Kun tällainen objektiivi laitetaan adapterilla kiinni peilittömään lyhyemmän rekisterietäisyyden omaavaan APS-C tai m43 runkoon, niin miten saadaan himmennintä säädettyä?
    Täsmennetään vielä, ettei tuo objektiivi ole tehty saman merkin peililliseen kuin tämä peilitön runko, ei siis Canon Canonin peilittömään tai Sony Sonyn peilittömään, vaan vaikkapa Canonin EF lasi NEX'in tai m43 runkoon.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Kysyt siis oikeastaan jo neljännen kerran.  Ehkä luit seuraavan vastauksen jo:

     
  5. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Hmm... lyhyempi rekisterietäisyys... se varmasti vaikeuttaa aukon säätämistä...

    Hassua, että kysyt edelleen, vaikka olet jo saanut monta vastausta. Ne voidaan tiivistää yhteen virkkeeseen: ostamalla siihen sovittimen, jolla se onnistuu ja niissä käytetty tekniikka vaihtelee.
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Eikös Samyangeissa yleensä ole himmenninkierä.
     
  7. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    En oikeastaan kysynyt uudestaan, vaan korjasin kysymystäni niin, että Anselkin se "ymmärtäisi" ja jättäisi saivartelut sikseen ;)
    Ja joo, nuo natiivit APS-C objektiivit joissa ei ole sähköistä yhteyttä runkoon himmennin säädön kannalta, on tietysti varustettava himmennin säädöllä itse objektiivissa, taas Ansel löysi porsaanreiän kysymyksestäni, mutta olkoon, enää en korjaa kysymystäni jotta muut saa rauhan ;)
    Jotenkin minusta tuntuu, ettei tämä keskustelu Anselin kanssa ole vieläkään loppu ;)))))
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Natiivit APS-C objektiivit?  Miten ne eroaa piraateista?  Ei taida olla tuo natiivi terminä ihan selkeä piireissä.

    Kannattaisi varmaan puhua nimetyistä järjestelmistä ja  objektiivikiinnityksistä kytkentöineen kuin yrittää mahdottomia yleistyksiä. 

    Ja tuo APS-C (ei yleensä / ikinä ?) näissä sovitusasioissa tuo mitään eroa.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    No ehkä osoitin vain sivistyksen puutetta. Natiivi  (Usein olen tulkinnut tuota käytettävän vain oman merkin tuotteista.)
     
  10. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Natiivilla tarkoitin tässä tapauksessa APS-C kokoon tehtyä objektiivia, en vaikkapa isomman piirtoympyrän objektiivia joka on varustettu pienemmälle kennolle sopivalla kiinnityksellä.
    Minulle tuo "täyttää" natiivin määritelmän, en ole koskaan natiivi sanan selitystä netsitä katsonut, ja hyvin on pärjätty näilläkin eväillä ;)
    Minulle tärkeintä on tulla ymmärretyksi tai ymmärtää toisten tekstejä, ei se, onko jonkun sanan selitys juuri oikea vai vain ymmärrettävän oikea.
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    No juuripa tuo oli ja on  kummallinen ilmaus jota on vaikea ymmärtää. Kiinnitys erilaisine välittävine toimintoineen on sitäpaitsi ihan irrallinen asia piirtoympyrästä.  Kun tehdään ylimääräisiä rajauksia ilmaukseen, lukija olettaa niillä olevan jokin tarkoitus, ja kun ei sitten  olekaan, tämä on omiaan tuomaan epäselvyyttä ilmaisuun.

    Kun sitten rajaa pois ylimääräisen alusta ja aloittaa sanalla 'objektiivit', jää toki varsinaista pilkunnussintamahdollisuutta edelleen. Mutta kun luulen ymmärtäväni mitä halusit sanoa, ei siitä nyt sentään. :)


    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Samyangin uusista APS-C -kennolle suunnitelluista opiskoista löytyy himmenninkierä ja esim. m43-rungolle sovitettaessa riittää yksinkertainen (halpa) adapteri, ilman himmentimen säätöelektroniikkaa. Tietysti monimutkaisempiakin temppuja voi kokeilla, jos se on harrastuksen kohteena.
     
  13. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Juuri näinhän lainaamassasi tekstissäni sanoin (nyt boldattuna yllä).
    Jos haluaisin kuvata jollain Canonin, Nikonin tai vaikka Pentaxin APS-C kokoon tehdyllä objektiivilla jossa ei ole aukon säätöä vaikkapa NEX rungolla, niin ei onnistu.
    Konkreettisia esimerkkejä:
    SMC Pentax DA 16-45mm, tai SMC Pentax D FA 50mm F2.8 macro NEX'iin
    Tamron AF 90mm F2.8 Macro Sony AF bajonetilla, tai Sigman 10-20mm Sony AF bajonetilla Olympus E-PL5'een
    Osa jopa FF runkoihin sopivia piirtoympyrältään, mutta yhteinen ominaisuus on himmennin säädön puuttuminen.
    Mulle asia on jo aikoja sitten selvinnyt, ei siis käy, joten siltä osin on ihan turha jatkaa.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    "Himmenninkierä" ei sitten vielä ole selvinnyt.
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Just joo, olen pahoillani jos sinulle jäi tästä arpia mieleen ;)
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Eikö vieläkään?  ???

    Toistetaanpa sitten edelleen:  Canoniin ja Nikoniin löytyy sovitteita joilla pitäisi onnistua. Pentaxin osalta en osaa sanoa.
     
  17. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Joo, olet oikeassa, minun esimerkkien kohdalla tilanne on pahempi, en selvitellyt niin laajalti noita, koska juuri nuo ei niin kiinnostavia ole minulle (esimerkit on "aitoja", eli mulla on juurikin esimerkkien mukaiset tilanteet kotona).
    Sorry, kun en edes katsonut sinun linkkiä Canonin osalta NEX'iin kuin ensimmäisiä, ne ei toimineet, myöhemmin "rivistä" sitten löytyi jo toimivia, jopa AF:n osalta, mutta olipa kallista.
    Kiitos vielä kerran avusta.
     
  18. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    No tässä linkit EF/NEX sähköadaptereihin. Toimii himmentimet, autofokukset, stabilaattorit sun muut  EXIFit.

    Metabones®

    Metabones®

    Hinnan kirot ovat vain persaukisten turhaa nillitystä.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Tuolla ebayssa oli yksi vieläkin kalliimpi. Mutta eihän ne kelpaa objektiivien testaamiseen lensrentalissa, vaan kelpaisiko sentään kuvaamiseen.` Mitenhän sitten halvimpien reilun satasen maksavien laita.


    Näinpä näin.
     
  20. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Uudet APS-C objektiivit NEX ja/tai m43 rungossa

    Noista kahdesta jälkimmäisessä on myös polttovälin lyhentäjä - tai kuvakulman kasvattaja. Ihan kuinka vaan. EF objektiivin natiivikuvakulma FF rungossa on siis sama kuin kuolla optisella Speed Boosterilla saatava kuvakulma. Se on siis samalla valovoiman kasvattaja niin kuin jossain ketjussa aiemmin oli juttua.