Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Askeleet

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana mungiisi, 26 Elokuu 2010.

1. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16

Ensimmäiseltä itsekehitetyltä filmiltä. Ilford Delta 400, kehitteenä Rodinal. Suuret kiitokset Antille (nimimerkki Frank)!

2. Vs: Askeleet

Erittäin hyvä ensimmäinen itsekehitetty. Eikös olekin lystikästä tuo kehittäminen? Jos nyt jotain, niin karvat olisi voinut pyyhkiä pois...

3. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16
    Vs: Askeleet

Kiitos! On, todella mukavaa touhua. Tuossahan tuota on filmiä onneksi jäljellä kuvausta ja kehitystä varten.

Karvat on jääny siihen kun oon aika hätänen ollu... Tuon skanninkaan laatuun en ihan täysin tyytyväinen ole. Kumpikin asia vielä opetteluasteella.

4. massee

massee Member

420
    0
    16

Mä tykkään tästä kovasti. Hyvä fiilis, piti katsoa pidempään!

5. Vs: Askeleet

Hieno otos, kuva vain huutaisi keskitystä.
    Tolpat sivuille, ihminen ja kaaren yläkohta keskelle, niin perfekto!!
    Antaako kuvan varat periksi noille rajauksille?
    Sillä nyt rajaus aika hukas..

6. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Jepulis kuva.

Ei huutele mitään keskityksiä.

Oikein hyvä noin.

7. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Olisiko sittenkään. No toisinkin ehkä. Mutta näinkin hyvä ellei erinomainen. Askelten kaarroksen suunta ja nätisti tilaa oikealla. Kivasti kasvaa kehyksistään.

8. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

No just nii ...

9. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16

Kiitos kommenteista!

Tää kuva on ammuttu vähän lonkalta, piti käyttää yksi rulla loppuun nopeasti ja koitin bongailla tilanteita kaupungilta. Tää tuli eteen aika yhtäkkiä, ehkä aika ennalta arvattava sommitelma mutta mun mielestä noi askeleet tuossa sopii tähän.

Ja tuosta rajailusta, ainahan sitä voi jälkikäteen rajailla mutta mun mielestä näistä filmitouhuista häviää kiehtovuus jos niitä hirveesti muokkaillaan jälkikäteen (digitaalisesti). Tarkoitus olisi siis sommitella kuva jo kuvausvaiheessa.

10. Vs: Askeleet

Ihan kunnioitettava, jopa klassinen näkemys, johon ei kuitenkaan kannata hirttäytyä. Ei ne kuvat filmiaikanakaan ihan sellaisinaan siirtyneet negasta paperille, piti niille tehdä pimiössä yhtä ja toista. Negat ja rawtiedostot ovat vain lähtökohtia. Itse olen pitänyt lähtökohtana että sellaisia temppuja voi tehdä jotka ovat Lightroomissa mahdollisia, minusta sen työkaluvalikoima vastaa suurinpiirtein sitä mikä pimiössä oli mahdollista. Toki, tämä on vain minun näkemykseni, sinä teet niin kuin parhaaksi näet. Kannattaa kuitenkin  jatkaa filmin kanssa puuhailua jos eka kokeilu oli noin tuloksellinen.

11. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

(Sivuhuomio: filmikuvia on kautta aikojen rajailtu kuvaamisen jälkeen monenlaisilla menetelmillä, mm. suurennuskoneessa, mustalla tussilla, veitsellä ja viivottimella, tylsillä saksilla... Digitaalisuutta ei ole käytetty apuna kuin vasta viime vuosina, jos kuvat on digitoitu jälkikäsittelyä varten. Jos taas filmikuvia ei ole digitoitu kuin foorumikäyttöön eikä "teokseksi", mitäpä järkeä niitä "markkinakopioita" olisi rajata digitaalisesti, kun originaalia ei rajata... Mutta rajaus on siis aina ollut luonteva osa "kehittämistä" ja yksi asia, jossa sovelletaan käsityöläistaitoa tarpeen mukaan.)

12. Est

Est Well-Known Member

17 936
    2 072
    113

Jotkut rajaa - jotkut ei - ei luovuudella ole mitään rajoja.

Kuva on aivan hyvä (ainakin mä pidän siitä paljon).

Ei tarvii mitään muokkauksia !
    - Nöffe

13. kb

kb

2 235
    0
    0

Rajaamattomuudessa mun mielestä tärkein pointti ns. "taidekuvauksessa" on se, että oppisi kuvaushetkellä miettimään kuvan reunat osana valokuvan sommitelmaa ja esimerkiksi jännitteellisyyttä haettaessa yhtenä mekanismina. Jos kuvaa siten, että kuvaa ensin ja rajaa sitten, ei tule mietittyä ainakaan niin tarkkaan miten rajaus suhtautuu kuvakulmaan ja tilanteeseen. Eli kokonaisuutta ei mieti tai intuition kautta tulkitse kuvaushetkellä. Jos pyrkisi määrätietoisesti siihen, että rajaus olisi kuvushetkellä tehtävä päätös ja se siinä suhteutettaisiin kuvan/tilanteen muihin aspekteihin, voi olla että kuvista tulisi parempia.

(Itse kyllä rajailen kuviani, filmikuvia kylläkin vastentahtoisesti, mutta tuuntuu siltä kuin pitäisi siirtyä kohti tuota siinä kuvaushetkellä rajaamista).

Lisäys: loistava kuva.

14. mungiisi

mungiisi Member

239
    0
    16

Juuri tätä mä yritin sanoa, mutta kb jälleen kerran sanoi sen paremmin.

Kiitoksia vielä kaikille kommenteista!