Moi, hei vai miten tän vois alottaa? Olen nuori harrastelu tason valokuvaaja Jyväskylästä. Olen kuvaillut jo muutamia vuosia siskoni tai tyttöystäväni kameralla mutta nyt vasta saanut aikaseksi ostaa oman kameran kun on talouskin kunnossa. Otsikko hämää aluksi mutta siis käytän Canon 7D:tä ja paria sigman putkea näin aluksi. Toisena kamerana on siis tuo Olympus Trip 35 60-luvun puolelta hopeisella laukaisinnapilla. Olen huomannut kuvat.fi sivuston erittäin toimivaksi kun kuvaan paljon ystäviä ja kuvia pitää saaha jaettua nopeasti ja helposti. Laitan sinne aina kuvia kun on joku hyvä kokonaisuus josta olen saanut monta hyvää kuvaa. Jos joskus tulee jotain yksittäisiä hyviä niin laitan vain sekalaiset kansioon niitä. Kuvat ovat kaikki muokkaamattomia paitsi muokatut kansiossa olevat kuvat. Trip 35:lla kuvatut kuvat ovat hieman parranneltu kun skannerini on hieman heikko ja tekee kuvista epätarkkoja, suttuisia ja haaleita joten olen hyvin maltillisesti niitä korjaillut mutta ei niitä saa lähellekkään alkuperäistä. Tässä siis kuvat.fi sivustoni Iiro Niemi Ja tässä Trip 35:lla kuvatut kuvat Olympus Trip 35 Haluaisin PALJON kommentteja ja ohjeita teiltä valokuvaamiseen! Kuvaan sillä periaatteella että kerralla hyvä kuva, eli en oikein nauti kuvan muokkaamisesta (osa syynä heikko tietokone, päivitystä tulossa) ja pidän aitoudesta. Tripillä kuvaan siis maisemia ja hieman erikoisempia kohteita valikoidusti kun ei se filmikään mitään halpaa ole eikä teettäminen... Canonilla taas räpsin kun tarvitaan satoja otoksia sen täydellisen saamiseksi. Niin ja Canon 7D:n video mahdollisuutta hyödynnän harrastuksessani (laskettelu) kuvaamalla kavereitani koko talven yhteisen projektin kanssa. Kuvaamme laskettelua kadulla ja teemme muutaman minuutin pituisia "episodeja" jotka tulevat sitten ilmaiseksi katseltavaksi internettiin. Viime kautena saimme projektin käyntiin ja teimme yhden episodin. Minä en sitä vielä silloin kuvannut kun ei ollut kameraa mutta olin mukana auttamassa ja näyttelin introssa Tässä facebook sivumme JKL Freeze Ja tässä ensimmäinen episodimme viime kaudelta Antakaa kommentteja siis kuvistani ja tykätkää JKL Freezen sivusta ja antakaa toki kommentteja videokuvauksesta vaikka tuossa ensimmäisessä episodissa ei ole mitään minun kuvaamaa.
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Moi vaan, mä oon tästä naapurista, Jämsästä. Ja tervetuloa. Pikavilkaisulla kattelin linkkejä ja noihin on kyllä paneuduttava paremmalla ajalla. Noin foorumivinkkinä, paremmin saat palautetta kun linkität kuvia suoraan tänne. Jengi täällä on vähän laiskoja lähtemään kahlailemaan linkkien taakse, joitakin se jopa ärsyttää. Trip 35 on hieno kamera ja on mun hankintalistalla mutta nyt on vaan muita mennyt edelle. Mä onn siis kilahtanut noihin vanhoihin vintagehärpäkkeisiin ja filmiin. Siistin näköinen toi puukuvioinen olympus, millä päällystetty?
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Nonii.. Kahlasin läpi. Muutamia ihan jees kuvia vaikka aiheet ei mulle kolahda. Kuvia on vaan turhan paljon, samasta aiheesta toistoa toistoa. Mieleen tuli että kameran muistikortti on tyhjätty suoraan palvelimelle. Neuvo: valitse parhaat action kuvat ja poista kaikki loput jotka on siinä sivutuotteena sarjatulella kuvaamisessa kertynyt kortille. Siten nuo albumit pysyy mielenkiintoisempana. Mieti myös aukon ja valotusajan käyttöä eri tilanteissa erilailla: Onko tarpeen pysäyttää liike kokonaan, vai saako kuvaan jäädä liike-epäterävyyttä antamaan vauhdin fiilistä. Entä iso vai pieni aukko, blurraantunut tausta irrottaa kohteen taustasta ja tuo sen siten esiin. Mieti myös haluatko kuvillasi kertoa jotain vai riittääkö vaan suora dokumentointi. Kuvien käsittelykin on ihan ok. Kamera harvoin antaa ihan valmista tulosta eikä siten kuvien käsittelemättömyys ole välttämättä mikään hyve. Pienellä kontrastin ja saturaation säädöllä kuviin saa monesti paljon lisää potkua. Mieti myös sommittelua. Etsimessä se keskiympyrä ei ole mikään tähtäin. Kokeile eri vaihtoehtoja tarkennuspisteelle. Yksi simppeli sääntö on että anna kuvassa tilaa liikkeelle, varsinkin noissa kilpa-ajokuvissa. Ja otapa se sarjakuvausmoodi pois käytöstä ja harkitse etukäteen kuvanottokohta. Rallikuvissa varsinkin opettele pannaamaan, ts. Seuraa kohdetta kameralla samalla kun laukaiset, ja etsi siihen sopiva valotusaika.
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Kiitos JarzaS!! Juuri tälläisiä kommentteja haluan Kuvia on siksi joissakin kansioissa paljon koska jaan ne sitä kautta kavereille niin he saavat sitten itse valita sen parhaan tai parhaat. Sarjatulta on varsinkin tuossa skeittaus ja laskettelu kuvauksessa melkein pakko käyttää kun se hienon näköinen asento ei kestä millisekuntteja kauempaa. Rallikuvia on kyllä liikaa, myönnän ja olenkin suunnitellut hieman kansioiden siivoamista. Trip 35 on päällystetty kontatkimuovitarralla jota ostin 45cmx2m rullan Jyväskylän Kodin Terrasta.
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Tietenkin yks tapa on että käy urheilukuvia läpi, jotka eivät kuitenkaan ole samasta aiheesta mitä itse kuvaa. Eli miettiä mikä niissä kuvissa kiinnosti ja mikä ei. Ja mikä niissä jotka miellytti, niin miten ne on tehty, miten kuvattu. Roller Derby Finland Itse tuota jossain vaiheessa kuvasin, vaan aloin kyllästyä satoihin samankaltaisiin kuviin enkä sillain jaksanut lähteä panostamaan, kun olen enämpi tälläinen sienestäjä kuin marjanpoimija. Tai oikeastaan latentti latomaalari.
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Ei se sarjakuvaus välttämättä vaan oikean ajoituksen oppiminen. Ite oon paljon kuvaillu hevostouhuja ja siinä ihan kanssa se ajoitus on tärkeä jotta koivet olis näyttävästi. Yleensä parilla ruudulla on selvinnyt, Paljon helpompi perata tuloksiakin kun ei ole 20 ruutua/kohde. Noita on kuvattu filmisysteemilläkin eikä siinä tosissaan raaskinu laulattaa moottoriperää..
Vs: Olympus Trip 35 filmi #1 Näin on. Vähitellen näkee paikat, mistä saa parhaimmat kuvat. Tausta, vauhti, valot, ym.