Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Urth adapteri Pentax K - M4/3

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Nelari, 29 Huhtikuu 2026.

1. Nelari

Nelari Member

93
    13
    8
    Ostin tällaisen adapterin tarkoituksena käyttää Pentax K-objektiiveja peilittömässä Lumixissa. Mutta voi: en millään saa adapteria kiinni Pentax-objektiiviin. Se vain ei kierry niin pitkälle että lukittuisi. Myyjäliikkeestä kehotettiin (puhelimessa) käyttämään voimaa eli kiertämään lujempaa, mutta en oikein uskalla. Kiertoliike ei sitäpaitsi tunnu pysähtyvän mihinkään kireyteen, vaan johonkin esteeseen. Kuuluu pieni kilahdus.

Tuli vaan mieleen, että tähän voi liittyä joku kikka jota en keksi mutta jonka joku täällä voisi tietää.
    Miten on? Kiitos etukäteen!

2. jaska26

jaska26 Active Member

526
    192
    43
    Oma osaamiseni ja kokemukseni Pentax-K:sta on vähäinen. Yhden objektiiviin, josta puuttui koko peräpää, olen kuitenkin saanut pienen jatkopalan ja toisesta romuobjektiista otetun K-bajonetin kanssa rakenneltua hyvin toimivaksi. Joten esitän tässä yhden ehkä mahdollisen tilanteen.
    Pentax-K:ssa lukitus tapahtuu rungossa olevalla pienellä pyöreällä tapilla, joka painuu objektiivin peräkappaleessa olevaan koloon. Monissa objektiiveissa peräkappale on kiinnitetty objektiivin runkoon pienillä ruuveilla. Ruuvit ovat joissakin tapauksissa hyvin lähellä kehää, jossa lukitustappikin sijaitsee, ja silloin pieni mittavirhe adapterin lukitustapissa voisi tuoda sen ruuvien kehälle. Siis voisikohan ruuvin kanta tai ruuvin upotuskolo osua lukitustapin kohdalle? Jos näin on, niin painamalla lukitusvipua aukiasentoon sen saisi "hyppäämään" yli ruuvin kohdasta.
    Eli tämä oli ihan vain oma arvaukseni yhdestä ehkä mahdollisesta syystä ongelmaan. Toivottavasti löytyy muita paremmin tietäviä, ja toivottavasti ratkaisu ongelmaasi löytyy.
    EDIT: niin ja jäi vielä manitsematta, että tuota itse rakentelemaani objektiivia olen käyttänyt nimenomaan Panasonicin MFT-kameroissa nimettömän halpisadapterin kanssa.

3. Nelari

Nelari Member

93
    13
    8
    Kiitos, mutta ei, lukitusvivun painettuna pitäminen ei auta, koska kun objektiivia kierretään, niin lukitustappi liikkuu pitkin sileää pintaa, ja kololle tullaan ennen ensimmäistä ruuvia. Eli matkalla ei ole väärää koloa eli ruuvinreikää, johon tappi voisi solahtaa.

4. jaska26

jaska26 Active Member

526
    192
    43
    Ok.

5. Nelari

Nelari Member

93
    13
    8
    Loppu hyvin, kaikki hyvin. Menin adapterin ja parin K-objektiivin kanssa liikkeeseen, josta olin tämän Urthin ostanut, ja siellä myyjä — nuori, riski kaveri — näytti, mitä kikkaa tarvittiin. Nimittäin voimaa. Minäkin harjoittelin muutaman kerran, ja siinä se ratkaisu oli. Itse en uskaltanut eilen sellaista voimaa käytttää, mutta esimerkki rohkaisi.

6. MartinN

MartinN Active Member

597
    72
    28
    Voimaa vaan ei ole hyväksi valokuvausvälineille, joten sanoisin että varovainen aloittaminen on ihan järkevää.