Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ups.....se olikin UPS

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana RB, 4 Joulukuu 2018.

  1. Tuus4

    Tuus4 Active Member

    2 102
    20
    38
    Kun ostan kotimaan verkkokaupasta ja voin valita, niin valitsen Matkahuollon,
    peketti ei kulje lajittelukeskuksen kautta ensin poispäin ja sitten takaisin.
     
  2. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    16 901
    130
    63
    Kuten myös. Toimipaikkakin (asiamies) on sama, vasen nurkka vain oikean asemasta.
     
  3. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 158
    225
    63
    Vahinko kävi, ja nettifirma käyttääkin UPSia. Sanoivat viestissään toimittavansa tänään välillä klo 8-18. Odottelen ovikellon soimista - vielä on kaksi tuntia määräaikaa jäljellä...
     
  4. cedricfan

    cedricfan Active Member

    243
    28
    28
    Rakas Postimme onnistui jälleen tänään...
    Taas siirrettiin automaattipaketti noutopisteeseen, ja ihan eri paikkaan.
    Siitä nyt vaan tulee 8 km turhaa ajoa plus jonotusaika.
    Mites se ympäristöystävällisyys? Entäs jos ei olisi omaa autoa vaan kulkisi bussilla?
    Eikä Posti vaan millään voi kysyä vaikka tekstarilla mistä olisi asiakkaalle hyvä noutaa!
    Sekään ei onnistu että siirtäisivät parempaan paikkaan jälkikäteen, vaikka sanoisi että jaksan odottaa.
    Noilla taas kerran saatavilla korvauspostimerkeilläkään mitään tee, vanhojakin käyttämättä. Taidan laittaa tori.fi myytäväksi...
     
  5. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 158
    225
    63
    Ei voi olla totta! UPS toimitti sittenkin luvatussa 10 t haarukassa. Päivystysvuoroni päättyi nyt.
     
  6. Heiskis

    Heiskis Member

    286
    13
    18
    Paketti tuli tänään hyvin, edullisesti ja siistinä perille UKsta...kun muistin erikseen pyytää etteivät käytä UPSia...
    royal mail + suomenposti = aina toimii
     
  7. Keni

    Keni Well-Known Member

    5 822
    723
    113
    Minulle on tulossa lähetys postitse Ruotsista. Paketti toimitettiin Tukholman postiin tiistaina 4.12. Seuraava päivä 5.12. meni siihen että paketti kuskattiin täysin vastakkaiseen suuntaan eli Malmöhön. Siitä on nyt kulunut kaksi vuorokautta, eikä Malmön jälkeen ole näkynyt uutta päivitystä. Todennäköisesti maanantaina näkyy että paketti on saapunut Suomeen ja hyvällä onnella on tiistaina noudettavana postista (tai ehkä sittenkin vasta keskiviikkona, postihan ei liiku mihinkään tiistaisin). Eli vähintään viikko menee paketin kuskaamiseen Tukholmasta Espooseen. Normimeinikiä postilta.
     
  8. diefenbaker

    diefenbaker Well-Known Member

    2 917
    286
    83
    Ehkä se on yksinkertaisesti niin, että me kaikki tilataan jatkuvasti aivan liikaa tavaraa. Jota me loppujen lopuksi emme tarvitse. Siinä mielessä melkein sivuasia, tuleeko se tilattu tavara myös perille.
     
    Mirrored tykkää tästä.
  9. Keni

    Keni Well-Known Member

    5 822
    723
    113
    Nyt se mun pakettini on kuljetettu Malmöstä Järfällaan, joka on aivan lähtöpisteen eli Tukholman vieressä. Ruotsin posti on siis neljässä päivässä kuljettanut pakettini kokonaiset 10 km. No, toivottavasti ehtii jouluksi perille sillä paketissa on joululahja tyttärelleni.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    11 547
    71
    48
    Kiusallinen piirre näissä kuriiripalveluissa on, että odotettuasi koko paivän kotona pakettia kännykkä taskussa, vastaanotat ensimmäisenä yhteydenottona viestin, jossa kerrotaan a) olemme käyneet ovesi takana, mutta ketään ei ollut kotona b) yritimme tavoittaa puhelimitse, mutta emme saaneet teitä kiinni. Valehtelu harmittaa aina. Niin ja kaikkein pahin tässä lajissa on Nordpost.
     
    Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu 2018
    Tuus4 tykkää tästä.
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 680
    148
    63
    Posti yllättää lauantailla. Paketti lähtenyt eilen Oulusta ja äsken tuli saapumisilmoitus.

    pakeetilauantai.gif
     
  12. Keni

    Keni Well-Known Member

    5 822
    723
    113
    Posti ei taaskaan yllättänyt. Paketin toimittaminen Oulusta Helsinkiin kesti viikon päivät ja välillä paketti hukassa siten että postilla ei ollut mitään tietoa missä se liikkui.

    08E2B636-4EB0-4AE3-B7FD-F53746EB9A84.jpeg

    FF415289-DC38-4F3F-8C80-584DDBCFD85E.jpeg

    3E1208EA-2EB3-4EEE-962A-B70A2AEFDAD6.jpeg
     
  13. Pan

    Pan Well-Known Member

    1 655
    276
    83
    Jatkanpa hieman postin pakettien kuljetuksista, vaikka se on alkuperäisen otsikon kannalta offtopic.

    Posti mainostaa/antaa ymmärtää, että pakettiin laitettava "Helposti"koodi auttaa lähettämään paketteja, kun lähetys on maksettu valmiiksi netissä. Mutta maksettaessa saatavan lähetystunnuksen kirjausten perusteella paketti ei ole toimitettu postille ennenkuin jakelukeskus on rekisteröinyt eli parittanut helpostikoodin ja lähetystunnuksen. Jos paketti katoaa lähetystoimipaikan ja jakelukeskuksen välillä, niin se on postin järjestelmien mukaan toimittamatta postilla ja siten lähettäjän vastuulla. Ihan kummallista toimintaa.
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 680
    148
    63
    Kun laittaa pakettiautomaattiin sillä HELPOSTI koodilla siitä jää heti jälki seurantaan. Helpottaa muuten älyttömästi lähettämistä siinä vaiheessa kun ei todellakaan tarvitse kuin näpyttää se lyhyt koodi niin siellä on kaikki muu jo valmiiksi.

    Kuulostaa kummalta ettei tiskillä saisi pyydettäessä kuittausta lähetyksestä. Muta onhan se uskottava kun noin sanotaan, ettei niitä siellä mitenkään kuitata sisään. Tietenkin kun uskaltaa jättää sinne vaan jonottamatta niin sittenhän se on luotettava että se kirjautuu jossain vaiheessa järjestelmään kuljetettavaksi jätetyksi.
     
    Viimeksi muokattu: 15 Joulukuu 2018
  15. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 736
    104
    63
    Jokaisen organisaation toiminnan perusidea on, että tavara ei katoa ihan joka välissä. Olisi typerää ja kallista skannata lähetyksiä sisäisen valvonnan vuoksi ilman, että skannaus tarjoaa relevanttia tietoa paketin kulusta.
     
    kebax tykkää tästä.
  16. Pan

    Pan Well-Known Member

    1 655
    276
    83
    Tuota en tiennyt, mutta jos ei ole automaattia tai siinä ei ole tilaa (joulun alla usein), niin silloin pitää jonottaa saadakseen kuittauksen. Toimipaikat (myös asiamies-) skannaavat lähetystunnuksen aina.

    Kyse on asiakkaan oikeusturvasta eikä vain sisäisestä valvonnasta. Jos kirjauksiin jää tilapäinenkin jäljittämätön aukko , niin se on auditointiperiaatteiden näkökulmasta puute. Ilman helpostikoodin liittämistä lähetystunnukseen aukko on olemassa. Jos automaatilla saa helpostikoodin linkattua lähetystunnukseen niin homma toimii. Mutta jos saat vain kuittauksen helpostikoodillisen jättämisestä, niin sekin on jo parempi, koska silloin lähettäjällä on kuittaus paketin siirtymisestä postin vastuulle. Mutta se aukko on etenkin lähetyksen vastaanottavan asiakkaan kannalta edelleen olemassa. Hän näkee vain virheellisen tiedon, ettei pakettia ole vielä toimitettu postille. Ja se poistuu vasta lajittelukeskuksen kirjauksessa. Käsittääkseni helpostikoodilla ei pysty lähetystä seuraamaan, se onnistuu vain lähetystunnuksella. Muistaakseni helpostikooditarrassa on oma uniikki viivakoodi, jolla posti varmaankin pystyy jäljittämään paketin, ehkä. Mutta kuinka moni asiakas ottaa kopion viivakoodista? Tai jääkö asiakkaalle sitä viivakoodia, mikä ei ole se helpostikoodi?

    Tämän takia olen itse aina teipannut sen lähetystunnuksellisen "pakettikortin" paketin päälle, jolloin seuranta on aukoton heti eikä vasta seuraavana työpäivä tehtynä jollain muulla paikkakunnalla. Jos siis jätät helpostikoodillisen paketin toimipaikkaan perjantaina sen jälkeen, kun sieltä on jo päivän toimitus lähtenyt, niin lähetystunnuksen mukaisella haulla pakettia ei ole toimitettu postille. Ja se koodien yhdistäminen saattaa tapahtua vasta seuraavana tiistaina logistiikkaketjujen toiminnasta riippuen. Siis ikäänkuin kateissa neljä päivää.

    Ehkäpä tämä pohdinta on entisen ammatin peruja. Ei sitä niin helposti karvoistaan pääse. Toisaalta olen aikoinaan 1970-luvulla ollut mukana luomassa arvolähetysten systeemiä, jossa luotettiin juuri tuohon postin kirjaamattomien kuljetusten jäljittämättömyyteen. Menettely kelpasi myös vakuutusyhtiöille. Mutta silloin lähetyksien määrä ja käsittely oli jotain ihan muuta.
     
  17. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 417
    38
    48
    Enpä menis kyllä Suomen Postista nykypäivänä vannomaan....
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 680
    148
    63
    Mä en edes tiedä yhtään hävinnyttä lähetystä lähipiiristäni. Netistä toki saattaa löytää muutaman kerrotun tapauksen pitkältä ajanjaksolta.

    Jossain väärällä reitillä seilaavia on kyllä itsellenikin sattunut.
     
    Viimeksi muokattu: 16 Joulukuu 2018
  19. Heiskis

    Heiskis Member

    286
    13
    18
    Ikinä ei ole suomen posti yhtään lähetystä hävittänyt minullakaan tai tutuilla...
    Oisko urbaani legenda nuo häviämiset tai sitten ihmisillä menneet firmat sekaisin??
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    19 680
    148
    63
    Jos seurantaa tarkastelee, niin 'häviämiset' (joksikin aikaa) ovat omissa kokemuksissani yleisimpiä Matkahuollolla. Pahimmillaan pelkkää tyhjää ja sitten yhtäkkiä: noudettavissa. Mutta on niitäkin seilannut vääriä reittejä ja myös jäänyt oikeasti päiviksi johonkin paikoilleen.

    Postia jotkut vaan haukkuu kuin kouluruokaa. Vennamon poika pisti ranttaliksi siellä aikoinaan ja siitä alkoi uusi ajanjakso.