Vs: Puppa J Ihan ok kuva. Elementtien sommittelu on toimiva. Tosin noissa hommissa suu on sen verran tärkeä asia, että ehkä yksittäisessä kuvassa sen (suun) haluaisi edes osittain nähdä. Jostain liveshowsta ko. artistilta kuuntelin radiosta osan, ja vaikka en ole hänen esiintymistään nähnyt, niin olettaisin, että mitään tajutonta intensiteettiä ei ollut löydettävissä kuviin. Ehkä kuitenkin se kivan tilanteen etsiminen on se, mihin kannattaa seuraavaksi panostaa. Minäkin sitä opettelen... Helppoahan se ei ole, kun pitäisit tilanteen lisäksi olla muiden aspektien samaan aikaan kunnossa. Tämä kuvahan olisi esimerkiksi ilman noita valon piirtämiä ääriviivoja (esiintyjän kyljet) huomattavasti heikompi.
Vs: Puppa J Se on aika mahdoton näillä moottoriturvilla, kun mikki on koko ajan suun edessä. Helpottaisi toki jos olisi mahtunut lavalle kuvaamaan, mutta klubin lava on niin pieni ja ahdas että sinne on turha ruveta änkeämään samaan aikaan kohtuu ison bändin kanssa. Kieltämättä parantaisi kyllä kuvaa. Mutta.. Kyllä se Puppa heiluu ja pomppii ja liikkuu siihen malliin siel lavalla että ei siinä ainakaan 20d:n af pysy perässä ja aika moni eos-3:lla manuaalifokusoitukin kuva oli pielessä vaikka silleen nopeammin tarkentaakin noissa olosuhteissa (af ei kauheesti saa kiinni mustasta paidasta vastavaloon jne). Nää mc/räp/toasterit/reggae/etc tyypit tuntuu olevan lavalla aina tosi aktiivisia ja sitä tekstia tulee koko ajan ja moni viel pitää mikkiä ylösalaisin, jolloin kasvot jää mukavasti peittoon (esim Lord Est). Olis joskus kyl kiva päästä kuvaan jotain isoo bändiä hyvin valaistulla lavalla ihan noin vaihteeksi ja kokeeksi. Ja mieluusti telellä
Vs: Puppa J Kuvaa enempi oikealta. Voi olla toki liian rajoittavaa. Okkei, nyt on mennyt artistit sekaisin mulla. Ajattelin jotain Reggae-artistia, jolla oli myös hassu nimi. Ääh. Käytithän keskimmäistä (ns. risti-tyyppistä) tarkennuspistettä (etkä mitään muuta) ja nopeaa linssiä? Tästä syystä pitää tietoisesti etsiä fokustasolta löytyviä kontrastirajoja ja tarkentaa niihin (sillä risti-mallisella tarkennuspisteellä). Pahin vastaan tullut tapaus minulla on Satura Lanx. Ei ollut valoa mitenkään erikoisia määriä, mutta liikettä löytyi. Oli pakko käyttää salamaa, ensimmäisen ja toistaiseksi viimeisen kerran sisätiloissa: huumakuva.net - This website is for sale! - huumakuva Resources and Information. Tele tekee tylsää jälkeä, widessä on meininkiä, noin kärjistäen. Ite oon oppinu arvostamaan sitä intiimiä tunnelmaa minkä klubikeikoilla on mahdollista saada kuviin. Niissä yleisökin on joskus mahdollista saada samaan kuvaan (muutenkin kuin tylsää teleä käyttäen). Ja biisejäkin saa kuvata enemmän kuin ne kolme joiden aikana bändi vähän lämmittelee...
Vs: Puppa J Sieltä kuvataan missä on vähiten edessä mitään mikkiständejä tai muita soittajia. Onha se puppa j reggae -mies 50/1.4 tavan tapaan. Keskimmäistä tulee harvemmin käytettyä kun syväterävyysalue ei tuppaan riittään. kokemuksesta käytän aina sitä mikä on lähinnä päätä. Tällä kertaa valoa oli jopa niin paljon että kireimmillään iso 1600 pääsi jopa aukolle 4. kts. edellä. ja kun esiintyjä liikkuu koko ajan nii siinä ei paljon esitarkennetakaan, kuten esim jonkun dj:n tai synaa viilavaan tyypin kanssa voi yleensä tehdä. Kyl. mut joskus haluisin kuvata muutakin ku näitä klubikeikkoja jotka on pahimmillaan sitä et lava on metrin syvyinen, taustat on karmeita, sivuilta ei voi kuvata ku näkyy vessa tai baaritiski (ja/tai lavaa paljon kirkkaampia valoja), iso3200 ei riitä ilman salamaa 1.4 aukkoisella lasilla.. 90% mun klubijutuista on sellasia - Tuol tampereen klubilla on aika unelma kuvata vrt. näihin, kun siel on sentään valoa. Mut lava on silti pieni ja tuollainen lähes 10-henkinen bändi vetää sen lavan täyteen ja sit on mikkiä, ständiä, synaa ja kaikkee joka rajaa kuvausmahdollisuuksia tosi paljon. Tältäkin keikalt suurin osa kuvist on otettu yhdestä paikkaa lavan edestä koska siin oli vajaa 2 metrin alue vailla mikkiständejä yms, ja muualla ei tilaa oikein lainkaan. Näitä juttuja on vaikee arvioida koska ulkopuolinen ei noista kuvista koskaan nää niitä ongelmia mitkä liittyy kuvaamiseen, vaan kaikki aina olettaa et joka paikassa sitä valoo riittää, lavalla on tilaa, ei mitään esteitä (mikkiständei, soitinständei jne) ja kuvauspaikat on täydellisiä. Valitettavasti en viel yhtäkään sellaista keikkaa täs vuosien varrella ole päässyt kuvaan missä kuvaaminen olis edes keskinkertaisen helppoa. Itse olen varsin tyytyväinen otokseen, enkä harmistu mitenkään tästä kritiikistä vaikka niin voisi luulla
Vs: Puppa J Kokemuksesta en ikinä käytä mitään muuta kuin ristimallista sensoria, koska se tarkennus on ihan stanan vtumaista millään muulla, vähän kuten sinä sen selitit tuolla edellä Ja jos käytät sitä mikä on lähinnä päätä, niin kannattaa siihen päähän varmaan tarkentaa eikä mustaan paitaan? Eikö se tarkennuspiste ole ihan kohtuullisesti hollilla 20D:ssä... Kuka esitarkentamisesta mitään puhui? Minulla on hyvin usein *-nappula (jossa siis jatkuva tarkennus on, saa sinne jollain custom funktiolla) pohjassa myös laukaisuhetkellä, kun kuvaan sellaista liikkuvaa kohdetta jonka liikettä en osaa ennakoida. Valitettavasti tämä tarkoittaa usein sommittelua jälkikäteen kroppaamalla jos ja kun kamerassa siis on vain yksi ristisensori. Tuota on vaikea kommentoida kun ei tiedä missä kohtaa kärjistät (lava lienee kuitenkin ollut enemmän kuin metrin syvä jos siellä käy bändejä jotka harrastaa rumpuja). Minä muuten yritän konserttikuvista katsoa exif-tiedot yleensä, eli niiden jättäminen kuviin helpottaisi sikäli kuvien vaikeusasteen arviointia. Minulla on kyllä jonkin verran kokemusta hankalista olosuhteista. Vaikea tietysti sanoa, että mitä sana "hankala" itse kullekin tarkoittaa. Paria lausetta ekassa viestissä lukuun ottamatta kyse on ollut pikemminkin keskustelusta tarkennuksen teknisyyksistä kuin kuvaan kohdistuvasta kritiikistä. Lisäksi, kuten pyrin ekassa viestissä alussa ilmaisemaan, en minäkään ollut kuvaan "tyytymätön". Parannettavaa vaan oman näkemykseni mukaan löytyy, johtui se sitten kuvausolosuhteista tai jostain muusta.
Vs: Puppa J No onhan se keskellä kuvaa. En mää tykkää keskisommitelluista ja haluan käyttää sen kennon (tai filkan) tarjoaman tilan optimaalisesti niin hyvin kun voin. Kyl noita joskus joutuu siltikin croppaan mut mitä vähemmän, sen parempi. Mieluusti ei ollenkaan. Oon ehkä liian kova itselleni, mut se on mun tapani. Hauska seikka muuten että tuli kokeiltua myös EOS-3:n ai-servoa tuol ja se performoi siinä missä 20d vaan sahas. Samalla lasilla. Yllä oleva kuva on muuten delta 400@1600 jos oikeen muistan.