Vs: Unsharp mask Tämä tuntuisi kovin oudolta, sillä luurankomusta on ylipäätään vain CMYK-termi, sellaista ei ole olemassa Lab:ssa.
Vs: Unsharp mask Mulla on ollut kauan toi kirkastus-USM (20-50-0) makrona . Tekee uuden kopion tasosta, jonka kirkastaa. Kun pääasiassa ihmiskuvia kääntelee niin on ainaista USM-softaus hässäkkää. Pitää löytää sopiva keskitie. Makro on jäänyt unohduksiin, mutta kun hommasin erään softipluginin, niin näyttäis niillä saavan mukavannäköistä yhteisvaikutusta. Pitää jatkaa homman kehittämistä.
Vs: Unsharp mask Kovin oudolta tuntui koko keskustelu, joten ajattelin onkia mistä oli kysymys. Kerro sinä, kun kerran tiedät, miten kuva ensin terävöitettiin ja sitten vielä terävöitettiin luurankomusta. Tuskin siellä painamisesta puhuttiin... Mutta maailmalla pyörii paljon kyllä vinkkejä miten terävöitetään saamatta haloa, muuttamalla lab-tilaan ja terävöittämällä vain lightness. Tosin kyllä siinäkin halo tulee ;-)
Vs: Unsharp mask :0 mä oon varmaan ihan hukassa, ku käytän USM:ia jotakuinkin arvoilla 1-2 / 0.25-1 / 0 .. tai sit en vaan tajuu. Ja kyllä mäkin tota hazea oon lähinnä kurveilla koittanu piilotella. Pitääkin testata tota USM-kirkastusta. Softana siis Rampa.
Vs: Unsharp mask Minulla taitaa olla koneella tallessa yksi terävöitysactioni, missä kuva muutetaan ensin lineaariseen työtilaan ja hoidetaan usmi siellä ja sitten takaisin varsinaiseen työtilaan. Siinä sai teroittaa kuvaa melko runsaasti ilman haloja. Aikansa näytti kivalta, mutta aika nopsaan kyllästyin ja nykyään menee melko perusasetuksilla ensin tuo "local contrast" ja sitten kevyt usm ~100, 0,4 ja 2-6 kuvasta riippuen. Tämä on laitettu F5:n taakse niin ei tarvi selata action-panelia.
Vs: Unsharp mask JukkaK: Siis on tuo hyvä vinkki, mutta ei terävöitykseen. Tuo vinkkisi on "harmaan kalvon poistoa varten". Terävöitys pitää tehdä erikseen, pienemmällä radiuksella.
Vs: Unsharp mask No kyllä kirjoitin että sitten nostetaan amonttia. Ei se nolla taso ollut se millä johonkin tuloksiin pyrittiin. Mutta sen verran vielä terävöityksestä vaikka en siitä mitään tiedä. Kun ottaa niin suuren suurennoksen kun terävöitys kohtaan voi eli 800% huomaa eron tällä systeemillä sekä vanhalla systeemillä tehtäessä. Rajakohdat ei nouse niin paljon kun vanhalla systeemillä. Se että tästä ei voi puhua terävöityksenä kun se ei oikeasti terävöitä kuten ei vanhakaan systeemi. Vaan muuttaa pikseleitä puhtaammiski ja siksi kuva näyttää jopa terävämmältä. Lopputuloshan sen homman ratkasee eikä jokin juttu jolla on joku hieno peruste. Siis kyllä tuollakin systeemillä saa terävöitettyä/parannettua kuvaa niin että ei tartte terävöittää. Yhden testin tein missä laitoin noi arvot mitkä alussa laitoin. Sitten nostin amounttiajohonkin 50 ja kas homma toimi aika kivasti. No sitten laskin amonttia johonkin 30 ja laskin radiusta 200 haa....tuli ihan uus näkemys asiaan. Joten eipä ne amerikassa tainnut ihan väärässä olla kun lehtimiehiä kouluttivat tähän tapaan. Se että tää on taas uus näkemys eikä sovi siksi, niin sille en voi mitään, tai se että kuvankäsittelyn tollo sen teille esitti. Olkoot sitten vinkki vaikka harman kalvon poistoon kuten Frank sanoi (vaikka herra joka sen esitteli, puhu terävöityksestä, ja uskon tätä herraa nyt kun hullu puuroa)
Vs: Unsharp mask Ei terävöitykselle ole mitään "oikeaa" asetusta, se riippuu kuvan pikselikoosta, sisällöstä, käyttötarkoituksesta jne. Siksi noita säätömahdollisuuksia kuvankäsittelysoftissa on. Niin no onhan photarissakin filter > sharpen ja sharpen more jos ei hienosäätö kiinnosta.
Vs: Unsharp mask Ja siksi minulla on kolme erilaista terävöityssysteemiä/ohjelmaa tuon photarin lisukkeena. Tiedä sitten, ovatko tarpeen? Kaikkia olen käyttänyt, en kuitenkaan tasapuolisesti. kapa
Vs: Unsharp mask Itse terävöitän yleensä siten, että luon kopio-layerin kuvasta, siihen Filter->Other->High pass, nettikuvan (500-800 pix korkeutta) arvoksi jotain 1,3 paikkeilla, sitten layerille valikosta "soft light" valinta. Loppusilaus Unsharp Maskilla radius 0,3 ja jotain about 50 amounttia. Terävöitys joka ei terävöitä, ei oikeastaan ole terävöitystä, vaan jotain muuta. Silti näyttäisi olevan ihan ok vinkki, sanotaanko vaikka että kontrastin säätelyyn?
Vs: Unsharp mask Osuit asian ytimeen. Ei terävöinti terävöi mitään, vaan lisää rajapinnan kontrastia vähentämällä niiden "portaiden" lukumäärää, joilla siirrytään sävystä toiseen. Ruudulla tulisi USM:n vaikutusta tarkastella 100%. Ellei tekijällä ole tietoa siitä, mille materiaalille printti painetaan / tulostetaan korostaa väärä terävöitys Eberhard-efektiä ja sopivalle pehmeälle materiaalille tulostettaessa tuottaakin vaikutelman lisääntyneestä ääriviivaterävyydestä. Sama määrä terävöintiä pilaa kuitenkin lopputuloksen esim. kiiltävälle materiaalille tuostettaessa. Toinen asia onkin se, että terävöitetäänkö nykyisin kuvia aivan liikaa?
Vs: Unsharp mask Oikein hyvä kysymys ! Minua on jo pitkään harmittanut yliampuminen näiden kikkailujen kanssa. Voi toki olla että kuulun sarjaan horisevat vanhat pierut, mutta kuitenkin... Yliterävöitämisen ohella ajantaudin mittasuhteet on saanut värikylläisyyden kanssa pelaaminen. Harrastelijoille houkutus vetää nupit kaakkoon taitaa olla ylipääsemätön, silmiinpistävän (ihan kirjaimellisesti !) usein tulee vastaan räikeästi ylikorostettuja värejä. Molemmat konstit ovat toki harkiten käytettynä hyviä apuneuvoja. Onko homma vain mennyt niin helpoksi että ylilyönnitkin lisääntyvät väistämättä?
Vs: Unsharp mask Sama täällä, kauan ollut jo käytössä ja muistaakseni joskus ennenkin ollut tästä puhetta. Toi muuten on siitä kiinni kans millä kuvat konvertoi, sen tarve siis, eikä välttämättä tästä: Itte ainakin huomannut että esim. photarilla konvertoitaessa tarvii kaikki kuvat käyttää tuolla, mutta esim. lightroomilla huomattavasti vähemmän jos ollenkaan.
Vs: Unsharp mask En tuota laittaisi makrona. Arvot vaihtelevat ainakin minulla, riippuu kuvasta. Yläpää menee helposti puhki, joten vaatii korjausta sinne. kapa
Vs: Unsharp mask Toki sen voi tehdä makrona, joka jättää USM-säätimen auki, jolloin nappia painamalla tekee temput mutta käyttäjän avustuksella. Mulla makro kopioi tason, USM:ää sen ja säätää peittävyyden 50%:iin. Tapana on makron ajon jälkeen säätää peittävyyttä tai hyväksyä se painamalla F3-nappia josta toimii tasojen yhdistämis-makro.
Vs: Unsharp mask Mä tein joskus ohjeen high-pass terävöinnistä tännekin, tai ennemmin oli kopio erään photarigurun esimerkistä. Kontrastisäätöön löytyi sitten toiset ohjeet, muttei niitäkään ole missään enää ylhäällä. Luontotupaan taisin tehdä noi, vai teinkö tännekin ? Mä käytän USM:ää LAB-tilassa lightnesskanavaan ja jokaiseen kuvaan omalla tarpeellisella määrällään. Riippuu niin siitä mitä kuvassa on jne., että mitkä on sopivat arvot. En käytä 'kalvonpoistoa' missään vaiheessa, enkä oikein koskaa ole ko. tekniikkaa oppinut käyttämäänkään.
Vs: Unsharp mask Käytän kalvonpoistoa, en kaikissa kuvissa kuitenkaan. Terävöityksenkin hoitelen aika simppelisti, aika pitkälti mitä kameran säädöillä tulee ja loppusilaus oikeassa kuvakoossa pikkusen yliterävöitän, perun ja historiasiveltimellä stratekiset paikat viimeistellen. Kuvat menee 99 %:sti paperikuviksi.