Voipi olla että tämä on kaikille hyvin tutttu juttu mutta laitan sen silti tähän. Kuulinpa tälläisen tarkennus ohjeen joka samalla myös samalla valaisee kuvaa. Näin ei tule niitä ikäviä halo ilmiöitä kuvaan. Amount 1 Radius 250 Threshold 0 Sitten otetaan ja nostetaan Amount likusäädintä ylöspäin haluttuun tasoon. Kannattaa kokeilla.
Vs: Unsharp mask Taitaa olla amount ja radius väärinpäin? Suosittelisin kyllä ainakin nettikuviin pienempää radiusta, alle ykköstä. Yleensä itsellä on käytössä 0,3. Amount-liukusäädintä sit maun mukaan, en itse ihan 250 yleensä käytä, vaan jotain vajaa sata - reilu sata.
Vs: Unsharp mask Jospa tässä haettiin sitä "harmaan kalvon" poistoa? Muistaakseni siihen oli jossain kameralehdessä radiuksena 50 ja amounttina max.20 -tai jotain sinpäi.
Vs: Unsharp mask Photarissa voi samantapaisia tehdä monella tavalla mutta koitas tota kikkaa johonkin vähän tunkkaiseen kuvaan, heti levels persäädön jälkeen.
Vs: Unsharp mask Olen Quiquern:n kanssa samoilla linjoilla, että noilla parametreilla voi vähentää kuvan "utuisuutta". ks. esim. http://www.gimpguru.org/Tutorials/RemovingHaze/ ja http://luminous-landscape.com/tutorials/contrast-enhancement.shtml
Vs: Unsharp mask OK. No onneksi ei tuu paljoa kuvattua harmautta tuottavilla kameroilla ;---) Eivaan joo oon mää ton luminoussin jutskan nähny joskus, eipä tullu mieleen että tässä sitä haettiin (enkä muistanu tarkkoja faktoja), luulin että meinattiin ihan vaan terävöitystä. Silti kyllä mulla curves vaikuttaa koko kuvaan, paitsi silloin kun on valittuna pienempi osa .
Vs: Unsharp mask Oon käyttäny itse harmaan poistoon seuraavia arvoja USM:lla : - amount 20-30% - radius 30-50 - thresold n. 1
Vs: Unsharp mask Ei tässä mitään taikuutta haettukkaan. Halusin vain jakaa tämän jutun. Mutta suurin osa taitaa tän tietääkkin. Toivottavasti joku vinkistä saa apua tarkennukseen. Ainakin siitä tarkennuksesta puhutaan paljon kuvissa, mikä on mennyt haloksi ja mikä joksikin muuksi.
Vs: Unsharp mask Mutta kun tuo ei auta siihen taas yhtään ;-) Itse terävöitys tehdään viimeiseksi, kuvakoon ja median mukaiseen asuun ja kuvan muutoksia tarkkaillen. Niissä itselläni on aivan erilaiset asetukset, eikä paperikuvan tai nettikuvan terävöitys kumpikaan ole lähelläkään noita kalvonpoisto-arvoja.
Vs: Unsharp mask Perus 'kirkastus' digikuviin usm 20/50/0 siihen sit fade perään jos tuntuu pahalta, eli Ctrl+shift+F jolla prosentuaalisesti säädetään edellinen muutos. Toimi hyvin...yleensä. Ja sit se perus terävöitys tähän päälle, joka vois olla nettikuviin 150/0.3/0 ja taas, kuten edellä...feidataan sopivasti, jos sattuu detaljeikas 'metsikkö' menemään pahasti ruvelle. Noilla mennään. Ja huoh....oletuksena kuvia käsittellään photarilla, jolla kys metodit toimii.
Vs: Unsharp mask Tuo kirkastus on aika monikäyttöinen. Itse tekisin ensin duplikaattilayerin, sitten siihen unsharp maskin. Oikea, siis kivan sävyjakauman tuottava, radius on helpointa hakea siten, että amount on tapissa ja threshold nollassa. Kirkastuksen voimakkuuden saa kohdilleen amounttia pienentämällä. Tän jälkeen voi perustaa maskin duplikaatille, sitä maalailemalla pääsee valitsemaan minne kuvan osiin kirkastusta haluaa. Blending optioneista voi rajata vaikutuksen haluttuihin sävyihin. Sekoitustilaa vaihtamalla saa potkua eri juttuihin.
Vs: Unsharp mask Siis enhän minä tätä ite ole keksinyt. Eräs ammattilainen piti koulutusta ja tälläisiä se kertoili. Voipi olla että minä sanoin hiukan väärin,ja tuli sellainen käsitys, että tämä on ainut kuvan tervöittäminen. Ei kyllä hän vielä meni luurankomustaan jossa se tervöitti erikseen, joissakin tapauksissa, mutta sitten sen sai tehtyä kait pienemmillä arvoilla...näin muistelen. Joku amerikkalainen oli tälläisä opetellut. Ilmeisesti tää ei terävöitä kuten kaikki niin sanoi. Voipi olla että sitä ei välttämättä tartte jos säätelee näin. En mä näistä tiedä enkä voi väitellä teidän kanssa. Tehän nää tiedätte. Jos tästä ei mitään apua ollut ja tää oli ihan persestä niin antakaa asian olla ihan huuhaana.