Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Unsharp ja muut maskit

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana issis, 21 Joulukuu 2008.

  1. issis

    issis Member

    199
    0
    16
    Onkos kokemuksia tuosta maskista jonka suurin osa taitaa tuntea ennemmin Photoshopista kuin pimiöstä? Kokeilin USM:n tekemistä koska halusin kokeilla negatiivien kontrastin loiventamista tilanteessa, jossa se ei "mahdu" edes loivalle paperijyrkkyydelle. Tässä tiivistelmä.


    Maskien materiaalina käytin ortokromaattista filmiä, koska se on halpaa ja sitä voi käsitellä punaisessa valossa. Maskit kehitin altaassa 4x5” -filmeistä leikatuista paloista. Kehitteenä kokeilin HC-110:aa (laimennussuhde F, 1:79) sekä Ilfordin paperikehitettä. Jälkimmäinen tuotti ihan liian jyrkkää jälkeä ja lopputuloksena oli käytännössä ylivalottunut mustavalkodia. Tämä "maski" yhdistettynä negatiiviin tuotti negatiivi-positiivi hybridin... Vaikutelma oli, öö, taiteellinen.

    Hieman liian jyrkkä maski saattaa myös lähes "nollata" tummien alueiden kontrastin, jolloin nega+maski yhdistelmä näyttää kuin siihen olisi käytetty Photoshopin "emboss" -filtteriä.

    Tavoitteena on hyvin loiva positiivi, jossa kirkkaimilla alueilla ei ole havaittavissa yksityiskohtia. Valotus- ja kehitysaikojen hakemisessa Stoufferin harmaakiilat vähentävät yritys-erehdys kierroksia. Stoufferin harmaakiilat ovat muutenkin hintaansa nähden varsin hyödyllisiä. Niitä käyttämällä näkee helposti kuinka paljon 1/2 tai 1/3 aukon lisävalotus vaikuttaa eri jyrkkyyksillä.

    Maskin kohdistamisen tein valopöydällä luupin ja teipin avustuksella. Tämä sopii mainiosti kokeiluihin, mutta kyllä siinä pidemmässä juoksussa hermot menee. Kaupalliset sovellutukset maskien tekemiseen ja kohdistamiseen ovat törkeän kalliita, joten pitää ensin kokeilla väsätä itse jokin systeemi.

    Vedostettaessa maskien käyttö edellyttää nega-maski yhdistelmän litistämistä toisiaan vasten kunnollisen kontaktin saamiseksi. Käytännössä ne pitää saada lasilevyjen väliin.

    Maskeja ei kannata kokeilla, jos mieltää pimiötyöskentelyn muutenkin liian hitaaksi. =) Eikä USM sovi jokaiselle kuvalle. Kokeiluissa tuli vastaan negatiivi, jolle pitäisi lukemani perusteella varmaankin väsätä ”highlight dodge mask”...

    Kokeiluun innoitti tämä artikkeli, joka löytyy myös kirjasta "Way Beyond Monochrome":
    http://www.users.zetnet.co.uk/ktphotonics/pdf/UnsharpMasking.pdf
     
  2. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    63
    48
    Vs: Unsharp ja muut maskit

    Tuli mieleen, että Barry Thorntonin kirjassa Edge off darkness on m yös esitelty alivalotetun negan pelastamista epäterävällä maskilla. Kappaleessa Mask of sorrow.
    Samassa kirjassa on juttua mm. lyijykynä-maskeista tarkkaan varjostukseen.
     
  3. issis

    issis Member

    199
    0
    16
    Vs: Unsharp ja muut maskit

    Onkos tietoa mistä Suomesta saisi anti-newton lasia? Vai onko se vain hieno nimi jollekin yleiselle lasityypille jota käyttämällä voidaan pyytää lisää hintaa ?
     
  4. hsm

    hsm Member

    852
    0
    16
    Vs: Unsharp ja muut maskit

    Anti-newton lasissahan toinen puoli on hieman epätasainen, siis appelsiinipintainen.
    Kehystysliikkeistä voisit kysellä reflo-lasia. Se, onko gepen antinewtonin ja kehystysliikkeen reflon pinnan karkeudessa eroa, onkin toinen juttu. Käyttötarkoitusta et maninnut.
     
  5. issis

    issis Member

    199
    0
    16
    Vs: Unsharp ja muut maskit

    Käyttö olisi DIY -filmipitimessä, johon tulisi kohdistustapit. Olen antanut itseni ymmärtää, että AN-lasia olisi hyvä käyttää negapitimen yläpuolellle tulevassa lasissa. Alapuolelle, jota vasten tulee filmin emulsio, laitetaan tavallista lasia, kuten esim. näissä saa halutessaan: Photography Workshops, Contrast Masking Kits, Pin-Registration Carrier Systems - traditional photography. Pyytäävät tuossa tapauksessa $60 lisää tuosta AN-lasista.

    Pitää kysellä kehystämöistä. Kiitoksia!
     
  6. jja

    jja Well-Known Member

    611
    612
    93
  7. issis

    issis Member

    199
    0
    16
    Vs: Unsharp ja muut maskit

    Voisi riittääkin. 4x5" -kokoon asti pitäisi olla kokoa. Laitoin myyjälle kysymyksiä.
    <SIZE size="80"](Sivuhuomiona: mielenkiintoinen listaus: se näkyy kyllä US-ebay:n watching-listalla, mutta sitä ei pysty katsomaan kuin DE-ebay:n sivuilla. Enpä ole aiemmin tällaisiin törmännyt.)</SIZE>

    Kävin tänään ohikulkiessani kehystysliikkeessä. Olisin saanut sieltä ilmaiseksi mukaan n. 20x20cm palan lasia, jossa toinen puoli oli heijastamaton eli matta. Heillä tuntui olevan ylimääräisinä tuollaisia hukkapaloja, mutten ottanut matkaan kun en osannut vielä speksata mittoja.. Antaa ammattilaisten laikata ja hioa reunat, niin menee kerralla oikein. Kyseinen lasi ei kyllä ollut mitenkään paksua: 1,8mm.
     
  8. issis

    issis Member

    199
    0
    16
    Filmipidin maskeille

    Palaan tähän vanhaan aloittamaani aiheeseen. Kokeilin tuota aikaisemmin mainittua reflo-lasia ja se tuntui toimivan oikein hyvin.

    Suunnittelin tuossa suurennuskoneeseeni (Beseler 45mcx) filmipitimen johon saan lasilevyt filmin molemmille puolille (ks. kuva) ja filmin pysymään suorana. Ideana on tehdä laseille ja filmiliuskalle upotukset, jotka pitävät ne paikoillaan. Tapanani ei ole painia suurennuskoneen kanssa, joten upotusten pitäisi riittää eikä saranoita tms. tarvita.

    Maskeja käytettäessä filmi pitää pystyä kohdistamaan toistettavasti maskin kanssa, joten sitä varten ajattelin laittaa n. 2mm tapit filmin rei'itystä vastaaville paikoille. Tappien ja 35mm leveän uran luulisi pitävän filmin paikoillaan. Materiaalina ajattelin käyttää 12mm MDF:ää, vaikka se pöliseekin työstettäessä.

    Onko hölmö idea tehdä 80mm pitkä aukko normaalin 38mm tms. sijaan? Tässä olisi hieman pelivaraa jos ja kun onnistun naarmuttamaan jompaa kumpaa lasilevyä. Sitten pitää kehitellä vastaava viritys 4x5" filmejä varten - niissäkin olisi pari "pelastettavaa" yksilöä, kuten Thornton kirjassaan mainitsee...