Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ultrazoomit / Canon S5

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Kapteeni Tunkki, 11 Kesäkuu 2007.

    Olen pahasti kahden tulen välissä. Asiaa valoittaakseni:

    Olen miettinyt ensimmäisen kameran hankkimista. Aikaisemmin on tullut käytettyä kohtalaisesti sekä digi- että filmikameroita, niin järkkäreitä kuin pokkareitakin - aina mitä on sattunut sukulaisilta/kavereilta/firmalta löytymään milloinkin. Kokemusten perusteella on selvää, etteivät peruspokkarin ominaisuudet vastaa tarvetta. Toisaalta ei välttämättä kiinnosta lähteä järkkäreiden optiikkakierteeseen.

    Pelastukseen, tavallaan, tuli uusin Mikrobitti ja siinä ollut vertailu Ultrazoomeista. Vertailusta oli jäänyt vielä pois Canonin uutukainen. Mitä loppujen lopuksi tuosta artikkelista jäi käteen oli tieto, että kyseisessä luokassa ja hintahaarukassa ominaisuudet vaihtelevat yllättävänkin paljon. Tämä tietenkin aiheuttaa sen, että valinta ei ole kovin helppo.

    Canonin suhteen tein hieman taustatutkimusta netin puolelta ja flamesotien välistä en löytänyt juurikaan firman lehdistötiedotetta kummempaa jutta, mutta sen sijaan opin käsitteistöstä huomattavasti.

    Tavallisena tallaajana (mahdolliset) kohteet vaihtelevat ihmisistä kasvien kautta maisemiin. Kameraa myös haluaisin pitää mukanani tapahtumissa ja matkoilla, joten koko on, jossain määrin, kriteerinä, mutta esimerkiksi kaikki vertailussa esitellyt kamerat olivat sopivan kokoisia.

    Järkkäreitä käsitellessäni olen kuitenkin mieltynyt peruskikkoihin (tarkennukset, yms.) ja filmistä olevien kokemusten pohjalta myös kuvanvakain olisi kiva juttu.

    Eli tämä postaus on perinteinen: "auttakaa mua päättämään"-tyyppinen avautuminen ja toivoisin kommentteja kyseisistä kameroista tai kameratyypistä ylipäätänsä. Myös tämän ajatelman ulkopuolelta olevat ehdotukset otetaan huomioon ;)
     
  1. ts

    ts Member

    771
    0
    16
    Vs: Ultrazoomit / Canon S5

    Kannattaa varmasti lukea muutamat aikaisemmat keskustelut esim. ensimmäisen digijärkkärin hankinnasta. Tämän "Aloittelijan kysymykset" -osion ensimmäisellä sivulla on ainakin 3 eri keskustelua ensimmäisen digijärkkärin hankinnasta.

    Kun kuvanvakaimesta tuli puhetta, niin varmaankin Sony Alpha 100 ja Pentaxin K10D olisivat hyviä valintoja, koska niissä on vakain rungossa. Eli kuvanvakain on käytössä kaikkien objektiivien kanssa - myös vanhojen manuaalitarkenteisten (siis Pentaxissa).
     
  2. RB

    RB Well-Known Member

    9 321
    1 222
    113
    Vs: Ultrazoomit / Canon S5

    Järkkäreiden optiikkakierre..hmm......riippuen kuvausaiheista, yhdellä tai kahdella voi pärjätä pitkälle, eikä niitä tarvitse vaihdella kun ne on kerran hankkinut. Ihan kaikkea mitä täällä foorumeilla kirjoitellaan ei kannata ottaa niin vakavasti.
     
  3. Vs: Ultrazoomit / Canon S5

    Anteeksi, ehkä olin hieman epätarkka. Yritän selventää hiukan:

    Luin nuo aikaisemmat keskustelut läpi sekä selailin otsikkoja useamman sivun taaksepäin. Käsittelyssä oli lähinnä digijärkkäri(kitin) hankinta.

    Itse etsin suhteessa edullista ratkaisua, kokonaisuudessaan korkeintaan noin 500e. Haluaisinkin oikeastaan tietää, että onko tuosta ultrazoom-luokasta vastaamaan tarpeitani ja onko kovin kirjavassa valikoimassa jotain yksittäistä kirkasta voittajaa.


    Periaatteessa aikaisemmin mainittu Anttilan ale-pentax menee hiuksenhienosti rajan yli, mutta silti mahdollinen jos muut vaihtoehdot ovat ns. täyttä tuubaa.

    Edit: Hyvin hassuilla hakusanoilla (kameroiden mallitekstit) löysinkin noin puoli vuotta vanhoja ketjuja joista löytyi vastaus useimpiin kysymyksiini.