Kun olen aloittelemassa harjoittelua palkilla salaman kanssa kysynkin ..Hommaanko salamamittarin suosiolla vai onko oikoreittejä.Voitte myös suositella perusmittaria salamalle. t kimo
Vs: salaman mittaus? Katso digikameran histogrammista. Perusedullinen salamaa mittaava kuplamittari on hyvä salamamittauksessa. T Jukka
Vs: salaman mittaus? Enpä ole käyttänyt vuosikausiin mittaria... Jossain minulla kyllä on Minoltan pistemittari. Kuplallakin pärjäilee, mutta imho pistemittari antaa faktatietoa, sillä on helppo katsoa kontrastit valo- ja varjopuolelta. Niitä saa varmasti edullisesti käytettynä, kun porukka tosiaan katselee histogrammeja.
Vs: salaman mittaus? Mistä kohtaa se pitäisi pistemittarilla katsoa, jos esim. haluaa 1.5 aukkoa eroa? Pitääkö esim. samalta kohtaa poskea kasvojen eri puolelta? T Jukka
Vs: salaman mittaus? Totta varmaan.Hiukan siinä joutuu laskeskelemaan ja kokeilemaan kun tulee vetämät ym kuvioihin mutta hauskaa alkaa testailee.Voihan joku minulle tarjota mittariakin jos se on halpa t kimo
Vs: salaman mittaus? On noilla vielä hintapyyntiä.... 250 egeä. http://www.ebay.de/itm/MINOLTA-SPOTMETE ... 827wt_1146"]http://www.ebay.de/itm/MINOLTA-SPOTMETER-F-BELICHTUNGSMESSER-/261099633813?pt=DE_Elektronik_Computer_Foto_Camcorder_Foto_Camcorderzubehör_PM&hash=item3ccac03c95#ht_1827wt_1146
Vs: salaman mittaus? Eli siis jos haluan 1.5 aukkoa eroa, niin mittaan esim. valopuolen poskipäästä ja varjopuolen poskipäästä, tai valopuolen silmän alta ihoa ja varjopuolen silmän alta ihoa? T Jukka
Vs: salaman mittaus? Gossen variosix on kuplamittari mutta siihen saa myös pistelisäkkeen (muistaakseni 5 astetta). Kuplamittari toimii kaikenlaisessa valonmittauksessa, myös salaman kanssa. Minulla on ollut kymmenisen vuotta variosix F2 enkä pistemittausta ole kertaakaan käyttänyt, edes salamamittauksessa.
Vs: salaman mittaus? Vetämän vaikutus on ainakin iisi piisi. Se on olematon jos kohde on viisi kertaa polttovälin etäisyydellä. Suurennussuhteessa 2:1 se on aukon ja 1:1 kaksi aukkoa. Vähän tarkempaa valotusta tietysti tarvitaan kuin aukon pykälin. Tuosta taulukosta voi mm. lukea, että suurennussuhde 1:1 vastaa vetämää joka on kaksinkertainen polttoväliin. Tämä pätee muilla kuin telerakenteisilla objektiiveilla. Laitoin tämän koska halusin itsekin kerrata näitä asioita. Jääkaappi on tyhjentynyt valottamattomista filmeistä paitsi laakafilmien osalta. Tämä tietää vain yhtä asiaa...
Vs: salaman mittaus? Olen ison koon osalta käyttänyt vain 4x5 kameroita, studiossa tilattuja tuotekuvia ja kentällä omaa dokumenttiprojektia. Diaa, värinegaa ja mustavalkoistakin. Vain lähelle sata ruutua yhteensä, mutta ihan ainoastaan yritykseksi se ei jäänyt! ( tähän suosittu hih ) Ja jos viime vuosista puhutaan, olen vain kokeillut kerran muutaman 9x12 ja 4x5 valotuksen, jotka kehitin altaassa. Tätä isommat filmikoot eivät ole paljoa kiinnostaneet. (Niin ja myös 18x24cm pahvista neulanreikäkameraa olen käyttänyt. )
Vs: salaman mittaus? Kun kerran kysyt, ehdotan että kuvaat ilman mittaria. Eihän sinun tarvitse kuin kiinnittää huomiota salaman tehonsäätöjen asetuksiin, käyttämiisi heijastimiin ja valon etäisyyksiin kohteesta. Äkkiäkös valotukset ovat vakioitu ja muistiinpanojen kanssa systeemi on liikuteltavissa ja säädettävissä. (Edelliseen täsmennyksenä ettei 4x5 tuumaa isommat koot ole paljoa kiinnostaneet minua henkilökohtaisesti. Ihan hienoa nähdä että jotkut niitäkin harrastavat, kun minulle iso koko merkitsee lähinnä vain hyvää säädettävyyttä niin käännöillä ja siirroilla kuin myös kehityksessä.)