Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Ulkoinen DVD-asema, miksi?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana valtsu, 18 Heinäkuu 2006.

    Pitäisi päivittää polttava asema uudempaan ja mietin tässä josko ostaisin sisäisen vai ulkoisen. Ulkoinen on näköjään aika lailla kalliimpi ja vaatii yhden USBi tai FW-paikan. Onko ulkoisesta asemasta jotain todellista käytännön hyötyä, miksi siitä kannattaisi maksaa tuplahinta? En usko, että minulla tulee mitään tarvetta kuskailla pelkkää asemaa "eestaas" ja jos tulisi, niin silloin jo olemassa oleva polttavalla asemalla varustettu läppäri kulkisi yhtä helposti mukana. Ulkoisen kovalevyn ymmärrän, mutta mikäs näissä sitten houkuttaa?

    Edittiä: Osasiko tämä puusee esim kirjoittaa kahdelle levylle samaan aikaan jos kytkisin sisäisen ja ulkoisen aseman kiinni?
     
  1. Ehkä juuri tuo mainitsemasi monikäyttöisyys. Läppäriin kiinni, varsinaisen polttavan aseman maatessa kotona ja lisä-akun ollessa kiinni. Sitten kotona käy sama asema pöytäkoneeseen.

    En tiedä mikä mulla tuossa läppärin polttavassa on, yhtään levyä sillä ei ehjäksi asti saa. Tosin C1, sekä RSP lyö sen todella herkästi jumiin, joten joku vikahan siinä on. Jumi on sellainen, että ei tapahdu sitten yhtään mitään, hiiri ei liiku, eikä koneen ihQut ledit ei väpätä merkiksi, että jotain tapahtuisi. Ei auta kuin virta irti ja akut samoin.
     
  2. kb

    kb

    2 235
    0
    0
    OT: sikäli kun et ole kokeillut, niin saatat saada läppärisi sammuksiin ilman akkujen ja virtalähteen repimistä pitämällä virtanappia pohjassa riittävän kauan (= noin 5 sekuntia)
     
  3. villevee

    villevee Member

    154
    0
    16
    Ulkoisista polttiksista ei ole hyötyä, jos vain tietokoneeseesi sisäinenkin sopii.

    Tuskin. Vaikka osaisikin, en tekisi niin.

    Muistaakseni varoitin eräästä tietokonemerkistä.
     
  4. Mikäs se merkki mahtaa olla? Kiitoksia muuten vastauksista! Itsellä ollut vähän niinku 50-60 onnistumisprosentti DVD-polton suhteen omassa pöytäkoneessa (Packard&Bell) ja joku mukana tullut ihme polttosofta. Muutenkin ollut aika syvyyksistä tämä toosa enkä enää moista ikinä osta. Edellisen olin kasannut itse ja siinä oli LG:n bulkkiasema + Nero ilman mitään ongelmia koskaan. Hyvin palveli sekin kone kunnes kovo räjähti ja piti saada ASAP toimiva mylly, ettei työt jää tekemättä, niin sorruin sitten heti valmiiseen halpaan pakettiin. Oli niissä kuvissa moninkertainen summa kiinni, niin kummasti laittoi vauhtia hankintoihin. No, tilapäisratkaisuhan tämän piti olla, mutta eipä näytä fyrkat aina ihan kaikkeen riittävän. Toisaalta nyt menee myös tuplamäärä rahaa aihioihin, eli mitä nopeammin niin sitä halvemmin...
     
  5. Kannattaa nimenomaan painottaa tuota saatat osiota tuossa.. se nimittäin on 100% jökissä.

    Niin teit :eek:)

    No tuo varmaan lähtee maailmalle tai annan sen äipälle nettikoneeksi ja ostan 12" macin tilalle.
    Loppuu ne vitun pelleilyt =)
     
  6. villevee

    villevee Member

    154
    0
    16
    Jo on alhainen prosentti! Mulla on onnistumisprosentti täydet sata, käytössä LG:n bulkkiasema, Linux ja ohjelmina cdrecord-ProDVD ja growisofs. LG:n asemat ovat parhaita, suosittelen. Nero lienee paras Windows-softa, suosittelen sitäkin. Itse olen tehnyt kaikki tietokoneeni (Appleja lukuunottamatta).

    Kysymyksesi muuttui merkittävästi, kun kerroit tuosta onnistumisprosentista. Et välttämättä tarvitse uutta polttista, tarvitse uudet softat. Osta Nero. Tai sitten osta sellainen polttis, jossa tulee Nero mukana. Muista, että polttiksen mukana tullut Nero ei välttämättä toimi muiden polttisten kanssa (saattaa tosin toimia saman merkin Nerottoman bulkkipolttiksen kanssa). Voit myös yrittää lisätä onnistumisprosenttia kasvattamalla polttosoftan välimuistia.

    Oisko kannattanut noudattaa ohjeitani ja ostaa Acerin sijasta heti Apple - olisit säästänyt rahaa ja saanut kunnon koneen käyttöösi jo kauan sitten. Nyt joudut ostamaan kaksi tietokonetta: Acerin ja Applen. Photoshop ei kai toimi vielä natiivisti Intel-Maceissa, joten juuri nyt et voi saada uutta niin hyvää Maciä kuin olisit saanut silloin, kun ostit Acerisi.
     
  7. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    595
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  8. No takuuhommiahan tämä vielä on, joten ei se siinä ongelma ole.
    Kävi vaan valohoidossa jo kerran ja ne ajoi ihkauuden korjaussarjan windowsia sinne sisään.... aika turha veto, kun winukka oli aivan just asennettu uusiks.

    Niin, -isi muotoja on turha murehtia, on se hintansa haukkunu jo ja jos se menee nettikoneeksi niin so what, oma hommansa sillä sielläkin on, uusittava näitä on muutenkin tuon tuosta.
    Mielessä kävi, jos sen Intel-Macin munanpaistolevyn jättäis ostamatta ja hankkis G4:en powerbookin. Menettelis tässä käytössä aivan täysin.

    Ei kai se powerbook ole huonontunut käyttökelvottomaksi vielä, vaikka uusi munanpaistolevy onkin esitelty ?
     
  9. Olen ostanut n. 10 LG:n DVD+RW-asemaa, ja niistä n. 7 on hajonnut. Enää en huoli LG:tä ilmaiseksikaan.

    Ulkoisesta asemasta on hyötyä, jos kone on ultrakevyt läppäri, jossa ei ole sisäistä asemaa. Pöytäkoneen kanssa aseman irrallisuudesta on vain haittaa, mutta tietty se muuten toimii yhtä hyvin kuin sisäinenkin.
     
  10. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Minulla tuo suhde on varsin erilainen... kumma kyllä 120 DVD:tä takana ja yksi ei ole onnistunut. Kaikki muut olen tarkistanut siten, että kopioin tehdyn levyn kaiken datan toiseen pöytäkoneeseen polton jälkeen kun levy on jäähtynyt..

    Lisäksi onnistumisprosentti läppärin poltolla on toistaiseksi ollu 100%, sillä kaikki noin 20 levyä toimii kuten pitää..

    Oliskohan vika koneissa, vai halvoissa levyissä? Itsellä on käytössä pääasiassa TDK, Imation ja maxell levyjä sekalaisesti..

    Nerolla polttelen..

    Kahden eri levyn poltto yhtäaikaa pitäisi onnistua, jos ne muuten toimii, mutta vaatii hyviä johtoja asemiin (usb:tä ei kannata edes kuvitella keinoksi), sekä rajun prosessorin ja paaaaljon RAM:mia.. Silti toimenpide ei kannata, jos ei erityisesti pidä ongelmien selvittelystä, varmasti siirtokapasiteetti aiheuttaa virheitä, ei niinkään levyasemat.
     
  11. Ehkäpä tuossa oli "hieman" liioittelua tuossa onnistumisprosentissa sanaleikin takia. Todellisuudessa prosentti ei kuitenkaan ole kovinkaan hyvä, eli olisko totuudenmukainen arvio 3/4 onnistuu. CD:t on onnistunu poikkeuksetta. Eri levyjäkin olen kokeillut, eli en usko syyn löytyvän levyistä. Liikaa menee hukkaan siltikin ja jostain syystä on ollut normaalia enemmän yhteensopivuusongelmia muiden koneiden kanssa. Ohjelman vaihtoa en ole kokeillut, taitaa Nero maksaa saman verran kun uus LG:n asema. Ostan samalla koko aseman ohjelmineen ja voin sitten pelailla etsiä syyllistä. Läppärillä ei ole ollut mitään ongelmia, mutta harvemmin sillä on tavinnut poltellakkaan. Vasta noin 10 levyä ja aina on sillä onnistunut.
     
  12. Laitoin just lisää välimuistia polttosoftalle, mutta mitäs toi DMA tarkoittaa?
     
  13. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    595
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  14. En ole varma aseman mallista (ei mikään erityisen vanha kuitenkaan, vaan aika uusi DL jne ominaisuuksilla) kun oli tossa kiinteänä ja kotelon malli on vähän kumma, niin tarkistaminenkaan ei oikein suju, paitsi huomenna kun sukellan koneen sisuksiin. Laitoin polttosoftaan lisää muistia ja nyt on toiminut hyvin. Täytyy mielenkiinnosta tutkia toi linkki. Uusi asema tulee hommattua light scriben takia kuitenkin ja Nero siinä samalla.
     
  15. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    595
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  16. Niinpä näköjään näkee. Kaikkea sitä oppii. Laite näyttäis olevan Lite-On DVDRW SOHW 1633S. Sopivan hölmältä kuulostaa tuo minun aikaisempi teksti tämän tiedon jälkeen ;) Ja jos softa kiinnostaa, niin se on Record Now.
     
  17. YpyCL9V

    YpyCL9V Member

    595
    2
    18
    x
     
    Viimeksi muokattu: 8 Marraskuu 2018
  18. Mojo

    Mojo

    56
    0
    0
    Tuollepa tuli käyttöä minullekin, kiitti vaan.

    Lite-On 1633 + Nero yhdistelmällä lähes 100 % onnistumisprosentti täälläkin, pari lasinaluset on toki tullut mutta ei niiltä ihan täysin voinekaan välttyä.
     
  19. Kiiitoksia paljon vaivannäöstä! Muistin lisäämisen jälkeen ei ole ollut mitään ongelmia. Uusi asema tuli jo hommattua muiden ominaisuuksien takia, joten jää varmaan päivitykset tekemättä. Pahoittelen. Onneksi samasta tiedosta oli muillekkin hyötyä.