Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Suurennuskoneen lahjoitus kanslaisopistolle - lahja vai menoerä?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Jukkis71, 8 Lokakuu 2013.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Myynti-ilmiotuksesta virinnyt keskustelu, jos jatkettaisiin täällä:
    Tässä edellisen viestin lainaus käyttäjältä Ilmari70:
    "
    "

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Suurennuskoneen lahjoitus kanslaisopistolle - lahja vai menoerä?

Opistossamme on monta vuotta yritetty käynnistää pimiökurssi, minimiosallistujamäärä 7.
    Ei ole moneen vuoteen lähtenyt ryhmä käyntiin. Kameraseuran jäsenet voivat vuokrata pimiötä halvalla, ei ole juuri muita käyttäjiä kuin minä.
    Uskon silti, että varsinkin isommissa kaupungeissa kansalaisopistot olisivat todella kiitollisia tällaisesta väripäällä varustetusta suurennuskoneesta.
    Talous on opistoissa tiukalla, uusia hankintoja ei juuri tehdä, ja valtiokin uudistaa valtionosuuden myöntämisperusteita, tiukemmiksi totta kai.
    TJukka

3. Vs: Suurennuskoneen lahjoitus kanslaisopistolle - lahja vai menoerä?

Sääkö jukkis sitä olisit vetämässä?
    Mua kyllä kiinnostaisi jossain kohtaa ehkä vetää joku pimiökurssi.
    Pitääkin tutkailla nykyisen asuinpaikan tilanne..

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

En olisi vetämässä.
    Olen kyllä vetänyt pari kurssia.
    T Jukka

5. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Vaikka täällä noita joitakin filmikuvaajie näyttää piisaavan, niin harva silti enää vedostaa itse. Itse en ymmärrä filmille kuvaamista, sitten skannausta ja loput tietokoneen ääressä ja mustesuihkulla vedos.

Meillä Jyväskylässä Grafiikka- ja valokuvakeskus Ratamolla on toimiva pimiö, pöydillä viisi vehjettä, kolme Fujimotoa (max 6x7) väripäällä, Yksi Durst (max 6x9) Multigrade-päällä ja Beseler väripäällä (max 4x5"). Graafikoitten puolelta löytyy vielä 5x8" DeVere. Pimiössä hyvät allaspöydät, termostoitu/suodatettu vesi, hyvä ilmastointi jne...

Katonrajassa hyllyllä vielä 5 kojetta Fujimoto/Durst varalla.

Käyttöaste lähes 0. Evvk.

Viimeksi käytetty Pinhole-päivänä keväällä ja Van Dyke Brown-kurssilla alkuvuodesta.

Harvassa tuntuu nykyisin lutraajat olevan. Elämme kuitenkin toivossa. 5 euron vuorokautinen käyttömaksu ei luulisi hirvittävän.

Kapa

6. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Ala sinä suunnannäyttäjäksi!
    T Jukka

7. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Ainakin muutama vuosi sitten Malmin työväenopiston MV-kurssit olivat täynnä, kaikki eivät edes mahtuneet mukaan. Koneita oli viisi ja täydessä käytössä. Itse teen pimiössä kuvia edelleen.

8. kuparikettu

kuparikettu Member

358
    0
    16

Sääli että on laatupimiö Jyväskylässä eikä Tampereella. Itse ainakin tulisin mielelläni käyttämään, 5 euroa päivältä ei tosiaan paljon olisi ja pääsisi vedostamaan 4x5 väriäkin. Nyt pitänee itse kokeilla olisiko mahdollista rakentaa additiivinen väripää voimakkailla ledeillä, ehkäpä sellaisen voisi ulottuvilla olevaan 4x5:eenkin rakentaa jos pienimuotoisempi kokeilu onnistuu.

Itse olen tällä suunnalla myös aloittelemassa kymppikuvaprojektia, tarkoituksena optisesti vedostaa ihan ne perhekuvat albumiin. MV ei paljon vedä mutta onneksi RA-4 on helppoa ja hauskaa.

Mustavalkoa tuli tehtyä lukion kursseilla viime vuosikymmenellä. Ehkäpä olisi tullut pysyttyä vielä tiiviimmin pimiössä jo silloin jos värikuvien tekemistä olisi opetettu. Laitteissa oli kyllä väripää ja sekös harmittikin, kun opettaja antoi ymmärtää, ettei väriä vaan ole mahdollista tehdä itse...

Aika monella taitaa vaan valitettavasti vieläkin olla se harhakäsitys että värin vedostaminen kotikonstein on jotenkin erityisen hankalaa. Saattaisi kuitenkin innostaa niitä, joita pelkät harmaan sävyt eivät sytytä. Vaikea sanoa.

9. Vs: Suurennuskoneen lahjoitus kanslaisopistolle - lahja vai menoerä?

Käyttöastetta voisi nostaa kummasti asennemuutos harrastajia kohtaan ??

10. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Vantaan aikuisopistossa oli hyvä pimiö, rakennettu varta vasten silloin kuin kyseinen kirjastotalokin.  Pimiö purettiin joku vuosi sitten pois, ei vaan kannata pitää tiloja tyhjän panttina. Pari huonetta, joissa joku yksittäinen huuhailija kävi lutraamassa  2-3 kertaa vuodessa.  Hiukan tehotonta tilan käyttöä, kun muitakin tarvitsijoita on.

Tuskinpa mikään opisto koneita tarvitsee, useimmilla on niitä kellareissa ennestään. Paitsi jos ovat kantaneet kaatikselle.

Pimiöitä sinänsä on ainakin pääkaupunkiseudulla kyllä harrastajien tavoitettavissa, jos into iskee. Kurssejakin taitaa olla tarjolla.

11. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Oli tänä syksynäkin täynnä, mutta se ei kerro, että uusia harrastajia tulisi koko ajan lisää. Olisin halunnut mennä Valokuvaus 1-2 kurssille Malmilla, mutta täynnä, koska samat ihmiset ilmoittautuvat samalle kurssille kerta toisensa jälkeen saadakseen pimiön halvalla käyttöön, koska kyseisen kurssin käyneet voivat ennakkoilmoittautua ennen kuin kurssi tulee julkiseen hakuun. Mukaan varmaan pääsee, kun joku nykyisistä heittää lusikan nurkkaan. Onneksi pääsin viikonlopoukurssille Stoaan, ni sain edes jotain perustietoutta ja voin jatkaa harjoittelua nyt kotona vähitellen.

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Malmitalon 2-kurssilla niinkuin Stoassakin on tilaa tälläkin hetkellä.  Senkus ilmoittaudut.

13. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Anna palautetta Malmin opistolle. Mä tein pari vuotta sitten meillä siten, että mihinkään ei otettu jatkoilmoittautumisia. Ensin tuli vähän valitusta, mutta sitten ymmärsivät, että uusillekin täytyy antaa mahdollisuus.
    Saman tein aikoinaan Jämsässä.
    T Jukka

14. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48

Mä olen tuolla Stoan kurssilla just nyt. Tällä hetkellä kyseisessä kurssissa on vapaata pimiötyöskentelyä omaan tahtiin ja kurssi päättyy 22.11., kun kokoonnutaan ja esitellään aikaansaannoksia.
    Noh, tuo toinen kurssi on jatkokurssi. Vähän vaikea oli ilmoittautua jatkokurssille, kun en ollut ennestään suurennuskonetta edes nähnyt. Pitää katsoa keväällä uudestaan. Silloin voisi jatkokurssille ilmoittautuakin jos se on jonain muuna päivänä kuin torstaina.

15. Kasimir

9 684
    547
    113

Mitähän tarkoitat kommentillasi? Luovan valokuvauksen keskus on yksi valtion osittain rahoittamaa allueellista valokuvakeskusta. Toiminta meillä pyörii vapaaehtoisvoimin, rahaa ei ole palkatatoiminnanjohtajaa/tuottajaa tms.
    Ainoa palkattu henkilö on gallerian valvoja. 50% galleriamme (Galleria Ratamo) näyttelyistä on valokuvakeskuksen, toinen puoli grafiikkakeskuksen. Emme suhtaudu harrastajia kohtaan mitenkään ylimielisesti, kuten annat ymmärtää, tosin painotumme enemmän valokuvataiteen ammatilliseen toimintaan, kansainvälisyyteen ja haastaviin laaja-alaisiin projekteihin. Tätä meiltä edellyttää esimerkiksi Valtion valokuvataidetoimikunta, joka on meidän päärahoittajamme. Näyttelytoiminnassamme olemme lähestyneet harrastajia vuorovuosittain järjestetyllä jäsen- tai aluenäyttelyllä. Aluenäyttely ei edes edellytä jäsenyyttä. Nämä näyttelykokonaisuudet jyryttää aina alueemme ulkopuolinen henkilö - näin vältytään jälkipuheilta omien kuppikuntiemme suosimisista.

Pimiötyöskentelyn alkeiskursseja emme ole pitäneet, vaan edellytämme käyttäjiltä edes jonkinlaista laitteiden ja tekniikan hallintaa. Alkeisopetus mielestämme on hoidettu kuvataidekouluissa, kansalaisopistossa ja kameraseuroissa. Pimiön lisäksi atk-laitteisto on kaikkien jäsenten maksuttomasti käytettävissä, tulostimena Epson Pro 7900 (max leveys rullapaperille 61 cm). Ainoa edellytys on laitteen hallinta, jossa opastamme maksutta kaikille halukkaille. Tulostuksesta laskutamme (toistaiseksi) vain omakustannushinnan.

Rohkeasti vain toimintaan mukaan ja uusia raikkaita ideoita otetaan mielihyvin vastaan. Huonona puolena tietysti se, että se vaatii jonkinlaista aktiivisuutta, eikä siitä makseta mitään. Palkaksi kyllä saa sitten selän takana mumistuja mutupohjaisia haukkuja.

Kapa

16. Vs: Suurennuskoneen lahjoitus kanslaisopistolle - lahja vai menoerä?

tuo on muistaakseni monta vuotta ollut sama homma ja palautetta on annettu siitä, ei mene perille vain. Lisäksi on vain yksi kiinteä päivä/vko varata aika ja kurssin ekalla päivällä kaikki ajat menneet.

17. r-e

r-e Member

618
    0
    16

Myin omat vehkeeni pois ja tarkoitus on alkaa tuota tilaa käyttämään. Rune kävi näyttämässä ja on kyllä tila viimeisen päälle! Kysytään nyt näin julkisesti, että pääseekö tilaa käyttämään ilta-/yöaikaan ja viikonloppuisin? Ettei oo hälyjen kanssa mitään hankaluuksia.

18. Kasimir

9 684
    547
    113

Häly tulee muistaakseni päälle kello 2 yöllä ja poistuu klo 6 aamulla. Tuona aikana ei voi työskennellä. Viikonloppuna on mahdollista työskennellä. Varaukset näyttelyvalvojalta.
    Tuolta tarkemmat tiedot ja hinnat:

Ratamo

kapa

19. r-e

r-e Member

618
    0
    16

Oo-käy