Niin, eräs Jyväskyläläinen sanomalehti on ilmeisesti ottamassa minut vakioavustajakseen lähinnä konserttikuvauskeikoille. Eivät kuulemma tuntipalkkakuvaajat halua pe/la iltoina tehdä töitä. Kas kummaa. No, mie voin käydä harrastamassa. Paitti tää nyt ei menny ihan harrastuksen piikkiin. Piti sitten pistää minut kuvaamaan jotain, mistä minulla on suurin piirtein yhtä vähän näkemystä kuin peruslehtikuvaajalla elävän musiikin kuvaamisesta. Lisäksi showta sai kuvata ekan ja viimeisen numeron (noin 2 x 2 min), paitti ilmeisesti ne lehtikuvaajat (tunnistaa punaisesta renkaasta ja maneereista) sai koko shown jotka ei tästä välittäny tai eivät olleet saaneet tietoa asiasta. Ei muuten, mutta kun pitäisi olla ekasta keikasta vähän näyttöä jos tulisi keikkaa jatkossakin. Mutta joo, täällä viime aikoina käsiteltiin ihmisten esineellistämistä, tässä sitä lisää.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Hohoo, eiköhän näillä jatkossakin oo keikkaa. Perkeleen hyviä, jos sallitaan kiroilu tässä tilanteessa!
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Showkuviksi aivan mahtavia. Mun mielestäni todellakin painokelposia. Huomioiden tuon ajan mitä sai kuvata. Hienoa
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Eka ei yllä samaan kun seuraavat, mutta ne ovatkin ihan poseeraus-mainoskuvatasoa. Todella hyviä. EI uskoisi aidoiksi live-kuviksi.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Kiitti. Toi poseerauskuva oli nyt vähintäänkin helppo, siinä pönöttivät parikymmentä sekuntia. sein sijaan tohon ryhmätanssikuvaan voi olla sikäli tyytyväinen, että siinä nyt suurin piirtein kaikki ovat suurin piirtein järkevän näköisiä, eikä ole kädet häiritsevästi jotenkin edessä. Valo oli varsin hyvä, Eastway hoiti sen puolen. En nyt tarkkaan ole perillä näistä asioista, mutta kun lehden puolelta ei tullut juuri vinkkiä mitä kuvasta haluavat, niin yhden esiintyjän kuva voisi ehkä olla jees siksi, että jos se kuva nyt päätyy olemaan se semmoinen neljä senttiä pidemmältä sivultaan. Voi ryhmäkuva mennä vähän pieneksi. Eli siksi varmaan pistän sinne yhden, vaikka ei olisikaan kovin toimiva. Tosin siihen neljän sentin kuvaan voi kropata noista iseommistakin jotain... Niin, se kerrottiin, että juttu kuulemma tulee olemaan "homofobisen miehen perspektiivistä" kirjoitettu.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Vau....siis aivan upeita kuvia. Kyllä näistä näkyy tietty shown valaistusmestarin näkemys ja se on se mikä silmiäni hivelee.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Joo. Valaisu on mahtava, mutta valokuvaajan pitää silti saada juttu talteen eikä niitä oikeita hetkiä välttämättä ole monta, vaikka tossa edellä nyt olikin, että poseerasivat tuntitolkulla.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Kyllä sallitaan, aivan helvetin hyviä. Onko otettu minkäläisillä specseillä, ajat, aukot ja blaablaat ?
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Pirun hyviä, onnittelut ! jos 2x2 minuutissa noinkin hyvää jälkeä niin varmasti keikkaa on jatkossakin tiedossa. Kieltämättä kiinnostaisi minuakin noin dudeb:n mainitsemat "blaah blaah":it . Eli mm. kuinka valovoimainen obiska oli matkassa.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa No minusta noista näkee, että valoa on ollut todella paljon ja aukko tuskin on alle 4.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Kyllä näillä kuvilla pyyhkii nk lehtikuvajia hiuksista pitkin lattioita...hyvä hyvä...
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Epäilenpä, että kyseessä on digikamerojen myötä yleistynyt ilmiö, jossa "harrastelijoita" voidaan käyttää hyväksi hintojen polkemisessa, tai suorastaan korvata ammattilaiset. Varmaan sinäkin annat nämä erittäin hyvät kuvat puoli-ilmaiseksi siitä ilosta, että saat ne tähän "erääseen" lehteen?
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Lehtikuvia kai pitäisi arvioida jutun näkökulmasta ja siksi se olisi syytä kertoa se heti, eikä jälkeen. Ennen tätä ilmoitusta annetuilla arvioilla on siksi kovin vähän merkitystä ja eipä myöhemmissäkään ole näkyvästi huomioitu kuvien tarkoitusta, tavoitteita tai käyttöä.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Teknisiä tietoja järjestyksessä (asetakaa firefoxiin exif-laajennus, niin näette ite): 75mm, 1/250 s, f/2.8, ISO1250 50mm, 1/250 s, f/9.0, ISO1250 28mm, 1/200 s, f/2.8, ISO1250 Mulla on matkassa aina sekä zoomit (kolme kappaletta, yksi on 2.8-4.0, muut 2.8) ja neljä primeä (f1.4 - f1.8). Primejä käytetään kun f2.8 ja ISO1600 ei enää yllä toivottuun suljinnopeuteen. En jaksaisi kahta työtä, siksi tämä on minulle harrastus. Mulla ei nyt ihan tarkkaa käsitystä ole siitä, että missä kohtaa menee se polkemisen raja, lehdestä sanottiin, että ei oikein mikään lehti suomessa maksa freelancereille freelancer-liiton mukaisia suosituksia, kun niistä jotain mutisin. Sain kuitenkin hintaa tingittyä ylöspäin. Pitää nyt vielä ottaa asia puheeksi kun käyn tekemässä avustajasopimuksen. Varmaan helpompi puhua asiasta nyt kun on kahdesta keikasta näyttöä. Periaatteessahan minun pitäisi saada enempi rahaa näistä konsertti- yms. keikoista koska olen siihen hommaan erikoistunut, ja niin on kalustonikin. Olen samaa mieltä. Tosin tämän session tavoitteet romahtivat sinne "perusvarma ylimalkainen kuva aiheesta". Oli oikeasti tavoitteena lähteä hakemaan sitä homoerotiikkaa showsta, mutta paria tuntia ennen soitettiin ja kerrottiin että tanssahteluja alussa ja lopussa saa kuvata, ei muuta.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa upeita kuvia varsinkin kun otetaan huomioon käyttämäsi aika. kelpaavat lehteen kuin lehteen.
Vs: Ekan (sanoma)lehtikuvauskeikan satoa Saman ajattelumallin mukaan olisi myös kaikkien etu, että bussit ajaisivat ilmaiseksi, kuten myös taksit. Kyllähän aika moni ajelee huvikseen muutenkin. Kaikkien etu olis myös, että kaupasta voisi hakea ilmaiseksi sen hyllystä, mitä sattuu tarvitsemaan. Hierojallekkin voisi mennä ilmaiseksi jos saattuu selkä olemaan kipeä. Siinä vaiheessa kun keikkojen pitää maksaa ajankäytön lisäksi kalusto-, kirjanpito ja muut juoksevat kulut, rupee se usein myös näkymään hinnoissa. En oikein ymmärrä, miten se olisi näiden ihmisten etu, että joku kuka saa elantonsa jostain muusta polkee yleistä hintatasoa sille tasolle, ettei työllä enää voi elää. Kuvista: Kuvat ovat sen verran hyviä, ettei ole tarvetta nöyristellä hintojen suhteen. Minun kokemuksieni mukaan freelanceliiton suositukset ovat toimineet ihan hyvin. Ainakin suuntaa-antavasti. Tapauskohtaisesti sitten voi muokata, jopa tarvittaessa ylöspäin.