Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

Keskustelu osiossa 'Tutoriaalit ja DIY / TSI (Tee-Se-Itse)' , aloittajana pj.haaja, 13 Huhtikuu 2014.

  1. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Värkkäilen tällaista 135-9x12 digireproamissysteemiä ja mahdollisesti siitä tulee myös suurennuskone. Runkona Graflex Graphic. Paljon pitää vielä tiivistää ja maalata osia mustaksi ja kameralle ajattelin tehdä oman telineen, jota varten tarvitsen vielä yhden Graflexin etustandardin. Materiaaleina on käytetty vaneria, akryylimuovia ja valonlähteenä eBaystä ostettu led hässäkkä.

    Vielä kyllä löytyy rakentamista, mutta eiköhän tämäkin valmistu joskus.
     

    Liitetyt tiedostot:

    sjk tykkää tästä.
  2. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

    Tein tämän muuten käyttämään De Vere 504:n negapitimiä.
     

    Liitetyt tiedostot:

    kuvvooja ja sjk tykkäävät tästä.
  3. keegan

    keegan Well-Known Member

    8 116
    1 176
    113
    Vs: DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

    Mielenkiintoinen projekti, raportoi edelleen.
     
  4. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

    Luulenpa, että skannausjälki on erinomaista.
    T Jukka
     
  5. Vs: DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

    Kappas, kaupan päälle ison koon projektori :)
     
  6. pj.haaja

    pj.haaja Well-Known Member

    1 936
    46
    48
    Vs: DIY digireproamisalusta ja mahdollisesti suurennuskone

    Saas nähdä. Mulla ei ole tuohon Canoniin kuin 18-55 kittilinssi etutulppana. Saahan silläkin nyt kyllä kuvia ja lähin tarkennusetäisyys on 25cm. Se kyllä kelpaa 4x4 koosta ylöspäin. Kinoa varten pitää testailla noita suurennuskoneoptiikoita vaikka.
     
  7. Rekisteröidyin asken Kameralaukkuun nähtyäni yo. jutun.
    Sain viime kesällä suurennuskoneen pylvään ja hissin. Niiden pohjalle minunkin työkaluilla voi tehdä digin reprojalustan. Lay-outin olen jo piirtänyt CorelDraw'lla. Tarkoitus on digitalisoida pinta ja kuultokopioita itse tehdyillä led valaisimilla. Tarpeeni takia nopea ja helppo siirrettävyys ja kuntoonlaitto on tärkeää.
    Työpiirustuksien teko joutuu odottamaan, kun CAD ohjelmani lisenssiaika loppui, joten joudun opettelemaan FreeCadin käyttöä.
    Mitenkähän diojen ja negojen kuvaaminen mahtaa onnistua kuvani mattalasin päällä, vai pitäisikö jostain saada suurennuskoneen kondensorilinssit alavalaisimen tekoa varten. Kuvassa sivuvalojen polaroid suotimien tarkoitus on vähentää valon sirontaa kuvattaessa vanhoja rasteripintaisia studioissa otetteja valokuvia. Onkohan muussa digitoinnissa polaroid suodatuksesta apua?
    Oheisesta lay-aut-piirustuksista ja -teksistä rakenneperiaateet ja suunnittelun tavoitteet selvinnevät.
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Tuota, minkälaista on ”polaroid”-suodatus?
     
  9. Tekstini terminologiani on varmasti aika virheellistä. Tarkoitus oli kysyä olisiko polarisoidusta valosta muuta hyötyä kuin valon sironnan väheneminen.
    Kaikki kommentit projektiini ovat tervetulleita.
     
  10. jounitapani

    jounitapani Active Member

    625
    94
    28
    Itse käytän läpivalaisuun rautakaupan tarjouksesta ostettua LED-tasovalaisinta, hinta parinkympin luokkaa.
     
  11. RB

    RB Well-Known Member

    9 101
    1 084
    113
    Jotain tauluja kuvatessa polaroidsuodatus on
    Mulla on noita ledejä monenmoisia myös. Osassa aivan kamala väri vaikka silmämääräisesti näyttääkin hyvältä. Spektri ei oo tasainen vaan paperikuvat näyttää niiden valossa ihan kamalilta.
     
  12. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Jep. Työmaavaloissa ei ole kaikkia värejä ollenkaan, muutamaa sekoittamalla on saatu aikaan melkein valkoiselta näyttävä valo. Eivät sovellu värikuvaukseen, mustavalkoiseen ehkä vähän paremmin.
     
  13. RB

    RB Well-Known Member

    9 101
    1 084
    113
    Harmittava juttu, noi olisvat kivoja videoiden kanssa puuhasteluun, mutta eivät oikein sovi. Sitäkin on kokeiltu, sitten kun sekoittaa ledejä, halogeeneja ja päivänvaloa niin tulee oikein kelvinien oppitunti, tai eipä niillä ledeillä oo paljon kelvinien kanssa tekemistä.
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Valojen edesseä olevat polasuotimet eivät yksistään riitä. Vain ristipolarisaatio auttaa noihin kiiltoihin, joten objektiivin eteen myös.

    Kapa
     
  15. Led valaisimet
    Työmaa led valaisimien tarkoitus on on valaista kohde ”valkoisella”ja sitten aivot adaptoituvat näkemään kohteen värit ”oikein, mutta harmi, kun kameroissa sellaisia aivoja ei oo.

    Osa työmaavaloja on kuulemma tehty yhden-, (tai peräti kahden) värisellä ledillä mitkä on päällystetty fluorisoivalla ”maalilla”, kuten muinaiset uv-valoa tuottavat loisteputketkin olivat.

    Paremmissa valaisissa – jos olen oikein ymmärtänyt – on eilaisia ja eriväristä valoa tuottavia ledejä, jolloin sopiva valo saadaan aikaiseksi.

    Jotkut led valaisimet tekee valkoista niin, että niissä sekoitetaan RGB valoja ohjauskapulalla sekaisin. Niille jotka asiaa minua paremmin ymmärtävät oheinen Osramin sivu:
    Led-valon värit

    Kaiser-firma varmaan tietää minkälainen led-nauha värkkiini olisi paras, mutta ne ei varmaan kerro.
    Vai olisiko jollakin foorumilaisella tietoja, ettei joutuisi kokeilujen pehmeälle tielle!

    Polaroid suodattimet ja suodatin kierteen muu käyttö
    Eli objektiivin edessä oleva suodattimen ristikulma pitänee olla yli tai ali 90 astetta, jotta kenno saisi valoa.

    Sain lay-out kuvieni johdosta vinkin. ”Kamera tulisi kiinnittää reprojalustaa suodattimen kierteen avulla. Tällöin kameran optinen akseli olisi kohtisuorassa kuvausalustaan nähden, eikä tulisi vinoja otoksia.

    Onko tuollainen kannatus haitallinen kameroiden toiminnan tai rakenteellisen kestävyyden takia.
     
  16. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kai sen kameran nyt muutenkin suoraan saa. Riippuu objektiivista, mutta kaikkien suodatinkierteet eivät välttämättä kestä kameran painoa.
     
  17. Varjo

    Varjo Member

    97
    15
    8
    Tätä juttua lukiesani tuli sellainen mieleen, että onkos kukaan kokeillut kinodiojen kanssa niin, että kinodia suurennuskoneeseen ja kamera sinne alle niinsanotusti paperin paikalle. Siis ilman sitä suurennuskoneen optiikkaa tietty, eli kone toimisi valonlähteenä ja dian pitimenä.
     
  18. RB

    RB Well-Known Member

    9 101
    1 084
    113
    Itte oon joskus ottanut suurennuskoneen väripään, Omega 760 XL irti ja laittanut ylösalaisin suurennuskoneen tasolle ja kamera kamerakiinnittimellä tolppaan.
    Käyhän se varmaan toisinpäinkin, vaikeampi vaan.
     
  19. sjk

    sjk Member

    122
    1
    18
    Onko kukaan kokeillut diaheitintä diojen reproamiseen? Löysin kirpparilta hyvä Braunin 5.€ ja tuli mieleen siitä värkätä systeemi. Enpä vielä ole päässyt puusta pitemälle, mutta annetaan hautoa systeemiä.
     
  20. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Olen myös tällaista systeemiä pitkään miettinyt. Valonlähde pitäisi vaihtaa heikompaan ja varmaankin varustaa pehmentimellä (opaalilasi tms.) Kuvaus suoraan dialta. Mahdotonta ei varmaankaan olisi järjestää automaattista kuvausta aina, kun uusi dia on kuvaportissa.