Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

CMYK/RGB

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana Juke.K, 23 Lokakuu 2007.

1. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Alotin keskustelun toisaalla
    http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=7
    ja siirsin sen tänne koska laitan kuvia esille ja nää ei vielä ole julkastu. Eivät ole kaikille näkyvissä.

Tässä eka kuva on se mitä haettiin eli RGB. Toka kuva on CMYK. Mä en tiennyt että siinä käy näin. Just äskön painovat 3000kpl postikortteja jossa oli väri maailma RGB eikä mitään ongelmia.

2. Vs: CMYK/RGB

Ottamatta tuohon väriin sen enempää kantaa, niin näyttöhän vain koittaa simuloida noita cmyk-värejä, koska niitä ei edes voi esittää näyttötekniikalla. Ja päinvastoin: et voi saada rgb-värimaailmaa paperille, vain illuusion siitä.
    Sinänsä ei toki ole väliä vaikka simuloitaisiin jurdua, kunhan oltaisiin liki -mutta tulipa sanottua ;-)

3. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
  4. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16
  5. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63
    Vs: CMYK/RGB

Ei en usko tätä juttua. Te yritätte kertoa mulle että tällästä värisävyä ei saada tehtyä CMYK tekniikalla laisinkaan, niinkö? Ottamatta kantaa nyt mitenkä näyttö on säädetty ja jne. Sähkön sininen ja tälle löytyy varmaan tikkurilan kartasta joku numero. Mä yritin photosopissa täyttää CMYK säädöillä ruutua enkä sannut tällästä väriä mikä tässä alla on.

Täähän tarkottaa sitä että tän värisiä kirjan kansia ei ole olemassakaan. (tää väri on pipetillä otettu tosta ylemmästä kuvasta vaikka se hiukan eriväriseltä näyttää)

6. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Mistä olet saanut päähäsi, että maaleja sekoitetaan yhdistämällä C, M, Y & K-värisiä maaleja ja että kaikki painovärit saadaan aikaiseksi yhdistämällä C, M, Y & K-värisiä painomusteita? CMYK-prosessi on vain yksi värinvalmistus- ja painoprosessi, mutta silti painetuille valokuville ylivoimaisesti yleisin.

7. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

Eihän kukaan ole väittänyt, etteikö sitä voitaisi painaa, jopa pelkällä cmykillä, mutta kuten tuossa linkissä todettiin, tärkeintä on ymmärtää RGB:n additiivisen väriavaruuden ja CMYKin subtraktiivisen väriavaruuden välinen ero. Käytännössä yksinkertaistaen ja kärjistäen tämä tarkoittaa sitä, että RGB on valonlähde (kuten monitori jne) ja cmykillä painettu on heijastuvaa valoa, jolloin valon heijastumisella saadaan juuri nii vaaleaa ja ns hohtavaa, kuin paperi on, jolle se on painettu. Mutta saadaanko siitä sitten enää niin ns. hohtavaa, kun sen pintaa lisätään tummentavaa väriä... Tätä siis simuloidaan näytöllä, kuten Quiquern totesi, kääntäessäsi kuvan fotarissa cmykiksi. Mitä sitten tulee painotekniikkaan, niin ratkaisuja ovat esim. jotain tiettyä pigmenttiä sisältävät lisävärit, joiden ominaisuuteen kuuluu toisentyyppinen valon heijastus kuin perus cmyk:iin, mutta keskeinen ero pitää silti muistaa, eli tässä tapauksessa yleinen RGB laite sisältää R, G ja B valonlähteen ja painotuotteesta valo aina heijastuu (ellei sitä sitten kiinnitetä vaikka valotauluun ja paineta läpikuultavalle materiaalille, mutta se on sitten taas oma lukunsa...)

8. Vs: CMYK/RGB

;-D

Ei sellaista ole väitetty, vaan sitä että ei nyt osata simuloida painettua väriä sitä näytöllä. Vai onko sinulla nyt sitten todisteena painettu pinta jossa se on väärin? Tosin sekään ei todista että se olisi mahdotonta, vaan että siinä se on väärän värinen. Ei siellä näytössä ole niitä painovärejä, joten se ei niitä myöskään näytää. Yrittää kyllä. Ethän voi olla tulostuksessakaan varma siitä konversion jälkeinen prooffi näyttää juuri siltä mitä jostain muusta tulostimesta tulee ulos, vai voitko?

Tosin me emme ole nähneet mitä sinä näet, koska me katsellaan omia näyttöjämme ja kaiken huipuksi ei edes photarista noita, vaan selaimilla.

Lopettaisit stressaamisen ja antaisit niiden hoitaa sen siellä painossa ;-)

9. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Siis en minä ole sanonut että SMYK tekniikalla maaleja sekotetaan. Heitin vain että tikkurilan värikartasta voi ottaa vaikka räikeän sinisen sävyn mutta SMYK kartasta ei. (ainakaan minun photospissani en saannut sähkönsinistä väri laisinkaan). Ymmärränhän minä sen että näytön väri hohtaa eritavalla kun paperilla oleva väri.

Kannen tekijä oli yhteydessä minuun koska eivät saa sitä sävyä aikaseksi mitä RGB kuvaan olin laittanut. Mulle lähettettiin sähköpostilla takas se sävy mikä tuossa SMYK kuvassa on ja siksi se minua hämmästyttääkin. En minä näitä hihasta vetänyt.

Olen vain niin noviisi että en tajunnut kuvankäsittelyohjelmaani laittaa heti SMYK värejä ja sitten säädellä sopivaksi.

10. Vs: CMYK/RGB

Aha, vai niin. Eipä minulla ole pms-vihko kädessä, mutta veikkaisin ettei kovin kaukana oltaisi vaikka painettaisiin kaksivärisenä CK:na..ja näyttää tuolla ristissä vähän punaistakin olevan.
    Kyllä maalia (ja painoväriä) löytyy vaikka kullanvärisenä, mutta sitä ei nelivärisarjasta millään taijota. Sikäli on erittäin totta että monia sävyjä ei paperille tule.

Tämä sinun muutos_cmykiksi_ja_siitä_säätely on kai vain asian demoamista, eikä mitään oikeaa säätelyä? Niinhän sitä nimittäin ei kannata tehdä.

11. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Siis minä en tee sitä muutosta. Sen tekevät siellä. Minä tein tuon muutoksen photosopissa ja on se demoamista koska se ei ole itse painotuote. Mutta ei se  demo varmaan kovin kaukana ole kun sieltä tuli saman värinen demo postissa.

Kiinostaa tietää kuinka se muutos RGBstä SMYKiin tehdään oikeesti?

12. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Ai niin ristin punaset on tehty tarkotuksella.

13. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Mä lohdutan; ne CD:n ostajat eivät tiedä millaista sinistä yritit saada painosta ulos, vaan ovat ihastuneita siihen mitä saivat käteensä...

14. Vs: CMYK/RGB

Näinhän se on. Katselin PMS-CMYK vertailuviuhkaa ja PMS300 on kaikkein lähimpänä yksittäisenä värinä tuota, mutta sitä vastaava CMYK on aika kaukana, vähän kuten demosi osoittaa. Duotonena 293 ja musta voisi tulla ok, ja magentaa sitten kolmantena pyöränä tuohon ristiin.

15. Juke.K

Juke.K Well-Known Member

14 683
    233
    63

Tälläiset seurakuntalaisten/seurakuntien projetktit monessa osin toimii lahjoitus/kökkä=talkoo periaatteella ja on ymmärrettävää että tälläisiä "harrastelijoita" joutuu sitten näitä rakentelemaan.

Luulen että olen tämän projektin kanssa saanut aika paljon oppeja. Osaanpa olla varovaisempi kun ens kerralla joku pyytää palvelusta.

Taisin tehdä kaikki virheet mitä pieni ihminen voi tehdä. En edes kaikkia kehtaa ääneen lausua.

16. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Juu en osaa sanoa muuta, kuin että minun mielestäni tuo CMYK värimaailman omaava versio on jotenkin harmonisempi, mutta asiahan ei tietysti minulle kuulu :p

17. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Mä en näitä väriasioita myös yhtään tajua mutta aina on tehnyt mieli kysyä: Miksi Photoshopissa on ylipäätään koko CMYK-värimaailma olemassa? Jos kuitenkaan ei voi mitenkään näytöltä nähdä miten se tulee paperille painettuna näyttämään niin mitä iloa on editoida kuvia CMYK:ssä?

(Sen verran tajuan että CMYK:n K tulee mustasta ja mustia väritykkejähän ei näytöissä perinteisesti ole, mutta painossa voidaan toki laittaa mustaa mustetta paperille.)

18. Vs: CMYK/RGB

Kyllähän se sitä yrittää näyttää, ja onhan se haluttu ominaisuus.
    Eihän näyttökään osaa kultaväriä näyttää, mutta ei sitä sieltä ole poiskaan napattu, vaan sitä sitten simuloidaan ;-)

Sisäpiireissä sitä sanotaan mustaksi väriksi, tulostimissa voi olla mustetta.
    Habitukseltaan yleisimmän tekniikan, offsetin musta on lähempänä mämmiä kuin vettä.

19. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

No joo mutta millä periaatteella se taikoo niitä K-arvoja pikseleille kun konvertoin RGB:n CMYK:ksi? Voiko siihen itse vaikuttaa ja miten?

No, ei mun tätä tarvi tajuta, luotan siihen että jos joskus pitäisi jotain painoon laittaa, niin pistän sinne kuvan RGB:nä ja luotan että he osaavat ihan itse konvertoida asianmukaisesti :)

20. Tero Leponiemi

Tero Leponiemi Member

285
    0
    16

voi, lukaisitko tuon linkin läpi Volantis Oy - Koulutus ? Siellä loppupuolella on erilaisia tapoja, miten mustat arvotaan sinne.