Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana kalak, 8 Lokakuu 2007.

    Jostainhan se tieto on saatava, taito tulee sitten harjoittelemalla...

    Kertokaa toki oi suuret ja viisaat, mikä tekee objektiivista makro-objektiivin?
    Tarkoittaako se lähinnä vain sitä, että lasi tarkentaa tavallista lähemmäksi?
    Ja onko "makro"-sanalla merkitty kakkula ihan yhtä hyvä yleiskuvaukseen (potretti-, maisema- yms. kuvaukseen) kuin kakkula ilman tuota maagista sanaa. Google ei juurikaan auttanut tai sitten en vain osaa (hakea oikein).

    Siksipä kyselen, että olen mahdollisesti vaihtamassa valovoimatonta 18-50 normizuumiani valovoimaisempaan, polttoväliltään vastaavaan ja tuon uuden tulokkaan kyljessä lukee makro.


    Toivottavasti kaikkein sarkastisimmat ymmärtävät, että vastauksesta "ei" tai "kyllä" ei asioiden ymmärtämisen kannalta ole hirveästi iloa... :)
     
  1. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Kyllä.

    On periaatteessa yhtä hyvä, tosin automaattitarkennus on yleensä makro-objektiiveissa hitaampi johtuen pitkästä tarkennusalueesta.
     
  2. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Makrot ovat useinmiten paremmin tasokorjattuja, joten erilaiset muotovirheet (esim. pallopoikkeama) ovat erittäin hyvin kurissa.
     
  3. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Macro-teksti ei tee objektiivista macroa, valitettavasti. Se tekee siitä vain normia lähemmästarkentuvan ;-)

    Macro on tehty niin että sen paras piirto on lähellä, kun taas muut suunitellaan jonnekin 3-5m:n tiluksille. Mikä ei poista tosiseikkaa että macro voi olla loistava piirroltaan pidemmällekin.
    Jos jossain Sigman zoomissa lukee macro, niin se vain kykenee tarkentumaan liki. Mikä on toki mukavaa.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    IMHO jos zoomissa lukee "makro" niin se on enempikin markkinointia...
     
  5. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Tässä vaiheessa iltaa lienee olla aika kiittää kaikkia vastanneita. Ilokseni huomasin jokaisen vastauksen ainakin jossain määrin hyödylliseksi ja jopa toisiaan tukeviksi...
     
  6. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Kun nyt tiedät, mitä tuo maaginen macro-sana periaatteessa tarkoittaa, niin ala kurkkia mikä millekin objektiiville ilmoitetaan lähimmäksi tarkennusetäisyydeksi ja voit itse miettä, että onko ne oikeasti makroja vai vaan markkinointimakroja.
     
  7. Contax

    Contax Member

    35
    0
    6
    Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Eikös sitä perinteisesti makron rajana pidetä sitä, että objektiivi pystyy piirtämään kohteen luonnollisessa (1:1) koossa tai suurempana filmille (tai kennolle). Tämä määritelmä karsii ehdokkaita rankalla kädellä. Kuvausetäisyys määräytyy polttovälin mukaan niin kuin muillakin objektiiveilla.
     
  8. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Se karsii niin rankalla kädellä että itse kyllä huolisin puolikkaiksikin toistavat mukaan määritykseen, koskapa männävuosina oli vähän tapana että macro myytiin puolikkaaksitoistavana, settinä 1:1 -kokoon kuvantuottavan loiton kanssa.

    Mutta tosiaankin suosin itse kyllä noita markkinointimacroja, se on kiva kun 24-millinen laajis tarkentaa liki, eikä minulla ole tuon 2,8/18-50mm kanssakaan valittamista ollut nenäkarvakuvaamisessa. Varsinaista macroa kaipaan aika harvoin.
     
  9. Vs: Tyhmähkö kysymys makro-objektiivista

    Tässä vähän tietoa oikeista makro-objektiiveista. Käytettiin palkeen kanssa ja aukolla säädeltiin terävyysaluetta, paras piirto oli täydellä aukolla. Suomeenkin näitä on tuotu, olen pari jopa nähnytkin. Letitzilla oli vastaava sarja, en nyt muista tyyppinimeä. Näitä myytiin pääasiassa Contarexin kanssa, mutta toki saattoi käyttää minkä kameran kanssa tahansa, ja piirtoympyrä riitti ainakin 6x6 koolle, kun Rollei SL 66 hinnastossa niitä oli. Tässä hintoja menneiltä vuosilta:
    Rollei Luminar 2,5/16 8 790,00 1988 Elwe Oy 2 172,01
    Rollei Luminar 3,5/25 7 300,00 1988 Elwe Oy 1 803,83
    Rollei Luminar 4/40 7 600,00 1988 Elwe Oy 1 877,96
    Rollei Luminar 4,5/63 7 600,00 1988 Elwe Oy 1 877,96

    Eikös ookin edullisia, kun opiskassa on neljä (muistaakseni) linssiä, ei etäisyydensäätöä ja himmennin, sekin manuaalinen.

    Luminar

    These very special lenses have been constructed for macro photography with high magnifications (more than 1:1). The following focal lenghts were available: 16mm f2.5, 25mm f3.5, 40mm f4.5, 63mm f4.5 and 100mm f6.3. These lenses were not available for generic photograpy but for use in laboratories only. Special adapters are necessary to mount these lenses!