Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 14 Lokakuu 2008.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Huomasin tuossa, että mullaon ilmeisesti jokin ongelma yhdessä Hasselin kasetisa (en tiedä mikä neljästä), siinä menee jossain välissä ruudut osaksi päälekäin tai sitten ruutujen väliä ei ole tai se on vajaa millin, voiko niitä kalibroida jotenkin?

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
    Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Voi, huoltoon vaan.

3. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Selevä, nyt täytyy enää ottaa selvää, että mikä kasetti on kyseessä. Kiitoksia.

4. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Huollata kaikki ;P

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Miten mä sit kuvaan :( Kuinkahan paljon siihen voisi mennä aikaa, no asia selviää huomenna, soittelen M&L:lle ja kysäsen.

6. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Ilmottele sitten paljonko kustantaa koska mulla on kans yhessä A16 kasetissa tota ongelmaa.

7. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Kyseessä on voiteluongelma,jos ruudut menee päälle. mitään mekaanista vikaa ei niihin ole tullut. Tee näin:
    osta 4WD spray tai CRC pullo jossa on muoviputki suuttimen pääälle  laitettavaksi. Ota kasetti käteesi, sisus ja pelti pois, runkoa vasten tulevasta tasosta jossa on muutama neliskanttinen kolo kampisivulla, pistä spraypullossa oleva suutin aukosta sisään  ja tössäytä pieni puffaus sprayöljyä sisään rattaisiin. Pyörittele kampea, jos öljyä on tullut niin paljon että vuotaa ulos, pyyhi rätillä posis ja laita kasetin sisus paikalleen. pyörittele ekaa ruutua paikalleen ja taas avaa sisus pois. tätä tehtyäsi pistä kasetti runkoon kiinni  ja lauo (ilman peltiä)  joku 20-40 laukausta. pane joku vanhentunit filkka kasettiin ja kelaa eka ruutu kohdalleen. OTA PELTI POIS JA PIIRRÄ HUOPAKYNÄLLÄ RUUTU FILKAAN.
    pane kasetti kameraan ja laukaise seuraava ruutu, taasen piirrät ruudun filkaan ja näin käyt koko filkan läpi. revi fikka ulos ja rulla auki, onko ruudut nyt tasaisin välein ??  jos ei, jatka pienellä öljytösäyksellä ja kameran laukomisella. Pitäis alkaa pelittään.

8. Keni

Keni Well-Known Member

6 384
    1 764
    113

Hattu pois ja syvä kumarrus Jukalle. Tämä on sitä kuuluisaa ammattitaitoa. Ei spekulaatioita missä vika voisi olla, vaan selkeät ohjeet mitä tehdä. Harvinaista tänä päivänä.

9. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36

Kiitokset ohjeista myös minulta. (Vaikka ongelmallista kasettia ei juuri nyt olekaan riesana.)

10. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Hattua ei ole, mutta kiitoksia erittäin paljon myös minun puolesta, täytyypä ottaa kasetit huoltoon itse. Tällaista ammattitaitoa harvoin on tarjolla.

11. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Jos ruudut menee päällekkäin ja kyseessä on A12 kaksetti, niin kyseessä saattaa olla, ja useimmiten onkin, nailonstopparin vaihto. Se on ällän mallinen ja siihen päähän joka stoppaa, eli törmää tankoon, tulee aikaa myöten lommo ja silloin se ei enää toimi oikein. Stoppari uusitaan ja sillä selvä.

12. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

No kyseessä on tosiaan A12 kasetti, toisaalta voisiko ongelma johtua sellaisesta, kun joskus on hätäpäissään laittanut filmin kiinni sisuskaluihin ja sitten kun sen laittaa kasettiin, niin paperi menee ruttuun ja tieysti katkeaa ja joutuu aloittamaan uudelleen, eli leikkaamaan uuden lirpakkeen. Nythän sitten paperia ei tule puolalle niin paljon kuin normaalisti. Voisiko tämä olla yksi syy siihen että jotkut ruudut menevät päälekäin ja osassa on väli suurempi??

13. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Kiitos Ossi, mutta mulla on ollut useammassa juri voiteluvika , niinkuin tossa sun vanhassa 70mm kasetissa.  hasselissa kasetin ruutuporrastus ottaa huomioon filmipuolan ohenemisen, eli jos paprua on poistunut, niin välit muuttuu, mutta ei ne kokonaan päällekkäin mene, Jos laittaa 220 kasettiin 120 filkan, niin sitten kyllä menee ihan soossiksi.

14. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kiitoksia tästäkin tarkennuksesta. Eli siis voitelua peliin.

15. stabacus

stabacus Member

578
    0
    16

Ja mikä parasta tällä palstalla, hyvät neuvot ovat ilmaisia. Mutta muistakaa tsekata aina että Hasselin kasetin sisus ja kuori ovat samaa numeroa. Näin minulle on aina sanottu ja olen näin toiminut. Ovat kuulemma tehtaalla virittäneet ne pareiksi. Viisaammat voivat kertoa onko näin. Olen myös kuullut tarinan suomalaiskuvaajasta jota suuresti harmitti kun hasselin kasetti otti 12 ruutua ja hänen mittauksiensa mukaan filmille olisi mahtunut 13 ruutua. No hän viritytti kasettinsa ottamaan nuo 13 ruutua ja lopputuloksena hän sai aina labrasta filmin josta kehityskoneen klipsit olivat reijittäneet ensimmäisen ja viimeisen ruudun ja lopputuloksena oli 11 ruutua. Eli ei ne tyhjät tilat ihan tuhiakaan ole.

16. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Pentacon Sixini otti ihan pätevästi 13 ruutua rullalle. Itse kun kehittää niin ei pääse konekaan pilaamaan niitä päätyjä ;-).

17. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

Ei niillä samoilla numeroilla muuta olennaista ole, kuin valotiiviys. joskus fyllit vähän fiiraa mutta studiossa no problem, sitten auringonpaisteessa eri juttu, huononee ne fyllit kyllä ihan itsekseen vaikka olis lottonumerot pelissä.

18. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Mulla on kasetti, jossa on eri numerot. Muutama kuva virittyy normaalisti, mutta sitten jumittaa jotenkin ja pitää irrottaa kasetti ja virittää käsin.

19. Vs: Ongelma Hasselin kasetissa/voiko kalibroida?

ootko ostanut halvalla käytettynä ???

20. Pelari

Pelari Active Member

949
    63
    28

Halavallapa, halavalla. No joo, ei nyt ihan halpakaan ollut, mutta kuitenkin mielestäni edullinen.
    Se onkin noita ainoita eBay-huteja, mutta kyllä sen kestää...on toinen hyvä kasetti kuitenkin joka toimii.