Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tyhmä kysyy!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana kakerlaken, 9 Tammikuu 2009.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Menee baariin kamera taskussa?

    Voitko tarkentaa mitä tarkoitat "tällaisilla" kuvilla?
     
  2. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Arvaan että tarkoitetaan noita valojuovia.

    Ja sitten arvaan että niitä saa suunnilleen niin, että salamalla valotetaan noi kasvot yms., mutta sehän on vain nopea väläys ja sen jälkeen kameran suljin jätetään auki ja kamera liikkuu, jolloin kirkkaat valot piirtävät nuo juovat, mutta muu kuvan muut osat pysyvät suunnilleen samanlaisena, koska ilman salamaa niistä ei tule kameralle paljoa valoa.
     
  3. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Aloitappa asettamalla kameran salama rear-curtain sync:ille (takaverhon täsmäys)
    suljinaika johonkin 1/10 - 2s ja kokeile. Aukko jotan f2.8-5.6 (jotta haarukat kohdillaan)

    sori ympäripyöreät luvut, mutta kovasti on tilannekohtaista ;D
     
  4. Vs: Tyhmä kysyy!

    kuinkas se sitten tapahtuu, kun kuvaajalla on salama kädessä? eli mitä kaikkia härpäkkeitä siihen tarvitaan?

    kiitoksia vastauksista!
     
  5. Teemu Laine

    Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

    4 723
    124
    63
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Riippuu kamerasta, Canonilla on ST-E2 salamalähetin jolla hoituu IR:n avulla automaattinen TTL-mittaus yms, mutta kantama on melko pieni. Nikonilla on osassa rungoista samantyylinen mahdollisuus, eli kameran omalla salamalla voidaan ohjata ulkoista salamaa langattomasti.

    Canonilla ja Nikonilla on myös noita "Off-shoe cord" nimellä myytäviä johtoja joilla salaman saa irti kamerasta. Noiden lyhin mitta taitaa olla 60cm tai 1m, ei voi muistaa tarkalleen.
     
  6. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Vaikkei tiedä mistään mitään, pitäisi kuitenkin osata sen verran, että kirjoittaa viestin otsikkoon sen asian, mistä on kyse. Asiasi ei ole, että Tyhmä kysyy, vaan jokin asia linkin takana olevassa kuvassa.

    Ja se asia, mikä siinä kuvassa mietityttää, pitäisi osata kuvata itse viestiin. Muuten harva viitsii edes avata viestiäsi tai sen liitettä tai pohtia, että mikähän kuvassa voisi olla oleellinen piirre. Mm. minä en viitsinyt.

    Jos sitä itse ongelmaa ei osaa mitenkään kuvata, ei sen ratkaisullekaan ole kovin hyvää ennustetta.

    Vanha viisaus on: ei ole tyhmiä kysymyksiä.
    Tuoreempi viisaus on: Tyhmiäkään kysymyksiä ei pidä esittää tyhmästi.
     
  7. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Mees nyt mvuori viisastelemasta..

    Nikonilla rungot D70/80/90/200/300/(700?) komentavat langattomasti omalla tuikulla sb600/800/900-salamoita.  Tuo kulettaa ttl-infon.

    Toinen vaihtoehto on tosiaan noi ttl-johdot kuten sc-28 tai jotain sinnepäin nikonilla. Tai sitten halpis pc-synkka johto, tai radiotriggerit.
     
  8. Vs: Idioottimainen otsikko

    Kyllä huonoon kysymykseasetteluun voi puuttua, toki myös näsävastauksiin, kummankin.

    Tässä ei tarvita mitään jälkimmäisen verhon täsmäystä, riittää kun pistää kameraansa tarpeeksi pitkän valotusajan, liikuttaa kameraansa ja laukaisee salaman. Vaikka kädesä pitäen ja käsin. Valotuksen voi haarukoida käsäädöllä, tai pistää salaman automaattitilaan. Näin ei tarvita mitään kameran ja salaman yhteispeliä. Onko se helpompaa kuin automaatti TTL? tapauskohtaisesti on tai ei. Riippuu välineistöstäkin, mutta tosiaankaan tämä ei vaadi välineiltä yhtään mitään.
     
  9. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Joo eiköhän toi onnistu ihan millä vaan kameralla, kunhan laittaa sitä aukkoa pieneksi että saa vallitsevalle valolle pitkän valotusajan ja samalla salaman tehon sopivaksi siihen aukkoon nähden.
     
  10. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Mulla on samaiseen aiheeseen liittyvä kysymys. Salamaan on laitettu sulkeutuvan verhon täsmäys-moodi, jolla kuvia kokeilin ottaa. Salama Canon Speedlite 430EXII on kameran päällä. Otin ihmisestä kuvia ja yritin just noita valojuovia yms. Ongelma on se, että henkilö ei tule yhtään teräväksi, vaan on semmonen haamu. Joo se on varmaan siitä, että on liian lyhyt valotusaika, mutta eihän esim. valotusaika 1/4 kerkee saamaan kunnon valojuovia. Mitä pitää säätää, että sen ihmisen saisi tarkaksi, niinkuin noissa aloituspostauksen plauge-kuvissa nyt suurinpiirteen oli?

    Kannattaako tuommoisia kuvia kuvata manuaali-asetuksilla vai automaatilla?

    Kiitos paljon, jos viitsitte auttaa.
     
  11. Vs: Tyhmä kysyy!

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
    Pitäis varmaan säätää tarkennus siihen henkilöön minkä haluaa näkyvän tarkkana. Sen voi tehdä manuaalisesti kääntämällä objektiivin tarkennuskierää samalla katsoen etimestä/vive wievistä tai antaa automatiikan tehdä se käyttäen kameran AF-automatiikkaa.

    Voi kuulostaa *********** mutta ei ole sitä.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Salaman tehoa kun laitat suuremmaksi, niin johan auttaa. Salaman lyhyt välähdyshän  liikkeen pysäyttää suljinajasta riippumatta - siellä mihin valo yltää. 

    Sulkeutuvan verhon täsmäys tarkoittaa vain sitä, että salama välähtää juuri ennen sulkimen sulkeutumista valotusajan päätteeksi, kun se muuten välähtää aluksi.


    Laita kuva, niin ymmärtää paremmin.
     
  13. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Elikkä manuaalisalama olis parempi.

    Kameran käyttöohjeessa sanotaan Sulkeutuvan verhon täsmäys-kohdassa, että tämä luo kuvaan liikkuvaa kohdetta seuraavan valojäljen esim. jos kuvaat autoja. Kumpaa nyt kannattaisi sitten käyttää, avautuvan verhon täsmäystä vai sulkeutuvan?

    Esimerkkikuvana voisin käyttää tätä: tuossa ei niitä valojuovia näy kyllä mutta tajuatte varmaan mitä tarkoitan, et ihmiset eivät ole tarkkoja.

    Tämmöseltä sen pitäisi näyttää: Tuokin on vedetty kameran ulkopuolisella salamalla, mutta onko kameran päällä pidettävällä salamalla mahdollisuus tummoiseen?
     
  14. Vs: Tyhmä kysyy!

    Pienempi aukko/herkkyys, jottei vallitseva valo vaikuta. Hieman maalaisijärkeä niin homma valottuu. Ai niin, sen piti v'älähtää ;-)

    Tuolla verhon valinnalla ei tietenkään ole v*kaan merkitystä.
     
  15. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Vaikken mikään alan auktoriteetti olekkaan niin ehdottaisin että nimenomaan tuollaisissa kuvissa koittais sitä avautuvan verhon täsmäystä eikä sulkeutuvan.
    Eli ensin naamat kuvaan, välähdys ja sitten valohäntiä vasta perään.
    Toisinpäin on vaikeempi saada naamoja oikein rajattuna ja tarkkoina kuvaan kun salama välähtää vasta kameran heiluttelun jälkeen.

    Kuvassa ihmiset näyttää myös siksi (vähemmän ei-salamavalotuksen lisäksi) erilaisilta että ensimmäisessä kuvassa kaveri liikkuu ja toisessa kamera liikkuu. Valojuovia ei myöskään tule jos kamera ei liiku valotuksen aikana.

    Salama kiinni kamerassa saa ihan samanlaisen vaojuovaefektin. Salaman valaisemat kohteet vaan näyttää erilaiselta.
     
  16. Osssu

    Osssu

    81
    0
    0
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Kiitos vastauksista!

    Tuossa dj-kuvassa: tuo dj on luultavasti liikkessä, eikä se näytä yhtään "haamulta", vaan on täysin terävä. Pitäisikö siis tehdä silleen, että laittaa valotusajan tarpeeksi pitkäksi, että kerkee pitämään kameraa vähän aika kohteessa ja sitten vasta liikuttaa? Onko tällä mitään merkitystä? 

    Salama manuaalisäädöillä jotain 1/32 tai 1/64, mahdollisimman lyhyt? Katsoo säädöt silleen, että kameran valotus-parametri on nollassa, eikä miinuksella tai plussalla.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Tyhmä kysyy!

    No niin, tässä olet hyvässä lähtökohdassa.  Asian ajattelu manuaalisäädöillä niin, että salama ja kamera ovat toisistaan riippumattomia, on tarpeellista.  Niinpä säädät kameran vallitsevalle valolle sopivaksi ja tähän lisäät salaman siten, että sen valo lisää kuvaan valottumaa.  Mitä lähempänä salamaa kohde on, sitä enemmän se kohta kuvasta valottuu ja samalla sitä enemmän sen kohdan liike pysähtyy.  Samoin mitä suuremmalla salaman teho on.

    On aivan kustakin näkymästä kuva-alalla kiinni, mikä on sopiva kameran säätö vallitsevalle valolle ja mikä sopiva salaman teho.  Tässä jos missä on yllätyksellisyyttä tuloksissa ja koeilujen ja kokemuksen myötä halutut tulokset lisääntyvät.

    Automatiikan käyttö on monimutkaisempi ohjeistaa tuntematta kamera-salama -yhdistelmäsi toimintoja.  Kuitenkin jos salama on edelleen erillinen kameran automatiikasta, voisi käyttää valotusautomatiikkaa (aukon esivalinta, jotta salaman valotukselle ei tulisi liikaa yllätyksellisyyttä)  vallitsevalle valolle - ja myös salama voisi olla vanhanaikainen automaattisalama jossa on oma kennonsa säätämään salaman välähdystä. Sitten voi olla modernimpia salama-kamera yhdistelmiä, missä salamaa voi säätää rungon kautta ja yksi mahdollinen käyttökelpoinen toiminto on täytesalamatoiminto, mikäli täytesalaman osuutta pääsee siinä säätämään.

    Yhtä kaikki automatiikan käyttö on kuvaajan valinta ja siinä on hyväksi että tuntee käsisäätöisen perustan eli minkälaista valotuskombinaatiota (salama +vallitseva) hakee ja että tuntee kameransa automatiikan eli mitä tapahtuu milläkin toiminnolla.  Automatiikka ja kameravalinta on sellainen henkilökohtainen asia, että oikeastaan siihen voi vastata vain:  tunne kamerasi! 

    ---

    Missä vaiheessa valotusaikaa salama välähtää, on merkitystä siihen, minne liike-epäterävyys ('vauhtiviivat') sijoittuu, aivan kuin siihen on merkitystä yhtä lailla sillä, mihin suuntaan liike on, kameran tai kohteen liike.  Kameran käyttöohjeen ohiajava auto on ihan hyvä ymmärryksen lähtökohta: Jos kamera on paikoillaan, ja salama välähtää valotusajan päätteeksi, vauhtiviivat valottuvat auton taakse.  Päinvastaisessa tilanteessa voisi tulla vaikutelma peruuttavasta autosta.  Jos taas seuraat autoa etsimessä nopeammin kuin se liikkuu, vauhtiviivojen suunta vaihtuu.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Tyhmä kysyy!

    Sekoitat kaksi liikettä pysäyttävää asiaa: sulkimen valotusajan ja salaman välähdyksen.  Tottakai saat kokonaan ilmankin salamaa aikaan terävää vauhtiviivoilla höystettynä pitämällä osan valotusta kameran paikoillaan (tai seuraamalla liikkuvaa kohdetta täysin samalla vauhdilla).  Mutta jos puhumme salaman käytöstä liikkeen pysäyttäjänä, on ymmärrettävä kuinka salama pysäyttää liikkeen riippumatta siitä kauanko suljin on auki. Salaman välähdysaika on erittäin lyhyt.

    Minkälainen on lopputulos näissä vallitsevan valon ja salaman yhteisvalotuksissa, riippuu aivan siitä, millä lailla vallitsevaa valoa lankeaa kohteeseen, ja missä määrin salaman valoa, sekä liikkeestä, kameran ja kohteen liikkeistä.
     
  19. jokunen

    jokunen Member

    95
    0
    6
    Vs: Tyhmä kysyy!

    DJ-kuvassa DJ varmaan liikkuu mutta vallitsevan valon valotus on niin "pimeä" ettei liikettä näy. Siinä valotuksessa näkyy vain suorat valonlähteet eli lamput.
    Kuitenkaan valojuovia ei saa aikaan ellei kamera liiku. Se oli se pointti.
    Ja haamut saa siis pois kun vallitseva valotus (aukko ja ISO) on tarpeeksi pimeä.

    Flickeristä näkee että DJ-kuvassa asetukset olivat ISO 200, f/5.6 ja 1.3s valotusaika.
    Onnistumiseen vaikuttaa paljolti myös se että kohde ei saa olla valaistu kirkkaasti muulla kun salamalla.

    Harjoittele vaikka niin että ensin täysin ilman salamaa koitat saada sellaisen ruudun jossa näkyy pelkkiä valojuovia. Kuvassa pitää tietysti näkyä suoria valonlähteitä että niistä saa juovia ilman muiden kohtien "haamuuntumista".
    Kameraa pitää siis liikuttaa että juovia tulee. Kannattaa koittaa myös kameran pyörittämistä (vaikka pystystä vaakaan) ja valotuksen aikana zoomailua sisään ja ulos.
    Sitten kun tuo on hanskassa lisäät sen salaman manuaalitilassa ja säädät niin että kohde on mukavasti valotettuna. Salama ei enää vaikuta noihin valojuoviin.
    Tuo on vähän niinkun ottaisit kaksi kuvaa ja komppasit fotarissa päällekkäin, mutta helpompaa.