Haku ei tarpeeksi jeesannut, joten tässäpä uusi ketju, koettakaa kestää. Löysin siivotessa aika kasan väri- ja mustavalkofilmejä (Fuji, Kodak, Agfa, asoja 100-400, eli kattava setti), osa ulkonäöstä päätellen 80-, osa 90-luvulta. Ei tasan säilytetty missään viileässä. Kelasin että saisko noista irti vielä jotain jännää taidekokeilua, ja siksipä kysynkin teiltä, mitä vanhentuneelle oikein filmille käy ja missä ajassa? (värien haalentuminen ja kuvan "sumentuminen" ainakin omalla järjellä ajateltuna..) Entä voiko olla niin, ettei filmi valotu lainkaan, eli ei kannata edes yrittää, vai mitkä olis mahikset väri-/mv-filkalla siihen, että negaan tarttuu edes jotain (tunnistettavaa)?
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Kyllä sinne varmaan jotain tarttuu. Paremman lopputuloksen saa, jos valottaa aukon yli. Ja kokeilemalla löytyy varmaan hyviä tekniikoita. Ulkomailla voisi lomoilijat maksaa isojakin summia vanhasta värifilmistä hienojen väriefektien toivossa.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Haa, sulla on loistava tilaisuus tehdä taidetta (ainakin värifilmeillä). Muistan hyvin kun Kodachrome vanheni riittävästi, sai siitä uskomattoman kauniita, loivia ja pastellisävyisiä dioja. Mv-filmi mitä todennäköisemmin menettää hieman herkkyyttään ja saattaapi loiventuakin mutta käyttytökelpoista se edelleenkin on. Ei kun kuvaamaan !
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Minä valottaisin ainakin pari, kolme aukkoa yli nuo värinegat. Se, saako jotain hienoa aikaiseksi, rippuu tietysti sitä kuvanvalmistuskoneesta, jos kone on hyvässä iskussa, saa ihan normikuvia, koska kone "korjaa" valotusta ja värejä.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Kuvasin viime vuonna Kodak Ektachrome 64 Daylight laakadiaa, expired 1988 eli yli 20v eräpäivän jälkeen: - herkkyys ISO 64 on kohdallaan - tummin musta ei enää ole yhtä mustaa kuin tuoreessa diassa - keltaisen värin herkkyys oli laskenut eli kuvat olivat jonkin verran sinertäviä Kaikki ylläolevat pystyy helposti korjaamaan kuvankäsittelyssä. En ole skannannut kuvia, jotta voisi postata, mutta kannattaa rohkeasti kokeilla.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Mustavalkoisten filmien pohjahuntu lisääntyy ja herkkyys hieman vähenee. Mitä suurempi filmin herkkyys, sitä suuremmat muutokset.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Ostin Hasselbladin vuonna 2001 ja sain Matilta kassillisen todella vanhaa 120 filmiä kaupassa mukana. Vanhenemispäivät olivat 1970 ja 80 luvuilta.Vuonna 1971 vanhentuneen Tri-X:n valotin iso 50 ja siitä tuli aivan loistava Kehitin sen itse. Vanhoja dioja valotin haarukoiden useita aukkoja yli ja kehitytin liikkeessä, värit olivat haalistuneet huomattavasti. Vanhentuneet FP4, Ektapan ym. mv-filmit jäivät sumuisiksi ja kontrastittomiksi, Tri-x näytti kestäneen aikaa parhaiten. Kun lopulta kyllästyin 'taiteen' tekemiseen tällä setillä niin tein lopuista bundle paketin ja myin eBayssa, ostajaksi kovan kisan jälkeen selvityi kaveri Pixarin studiolta, eli kyllä näistä jotain hauskaa saa jos on aikaa näprätä...
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? ...tämän kokenut kopisti sanoi ennen myös tarpeentullen vanhentuneesta värinegasta. Värinega taitaa myös loiventua ja herkkyyskin pudota? Joitain ikivanhoja Matti J:n Fuji e-kuutosia kuvattuani huomasin magentan tuloksen, niissäkään herkkyys ei ollut varsinaisesti muuttunut? Filmi on kyllä niin halpaa kehitykseen (ja kokonaiskuluihin) nähden että vanhentuneen filmin käytön mielekkyys on vähän kyseenalaista. T. K.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Siinä joku konica chrome parasta ennen -98, pokkarilla kuvattuna viime kesältä. Aika rankasti lisätty kontrastia digitaalisesti, heijastettuna näyttää tuskin miltään.
Vs: (tyhmä kysymys) Mitä tapahtuu vanhentuneelle filmille? Minulle kävi niin, että löysin kellarivarastostani viisi vuotta sitten kuvattuja Tri-X -rullia. Kehittäminen (Fomadon Excelillä) osoitti, että tämä aika ei ehtinyt aiheuttaa selvästi havaittavaa kuvan laadun heikkenemistä.