Eka 8x10 olisi ostossa ja nyt tuli kuin varkain tarjolle tuo Sinar P 8x10 sopivan edukkaasti. Pientä kulumaa, mut valovuotoja ym. ei pitäisi olla. Kokemuksia kenelläkään kyseisestä rakkineesta, mitä pitäisi ottaa huomioon/kannattaako ostaa? Kaikki käyttötieto/kokemus vekottimesta tervetullutta.
Vs: Sinar P 8x10 Kamerasta ei omakohtaista kokemusta, mutta täältä löytyy muutama Sinarin etulauta, jos teet kaupat.
Vs: Sinar P 8x10 Sinar on erittäin hieno peli, mulla on kaksikin Sinaria 8x10" C ja 4x5" F1. Ainoa ongelma on, ettei niitä kovin mielellään rahaa ainakaan kovin pitkiä matkoja ulkona, sen verran painavia vermeitä. Jos siinä on mukana se Sinarin Copal suljin, niin taivas on rajana objektiivien suhteen. Sen kun istuttaa vaan lautaan ja laittaa nokalle.
Vs: Sinar P 8x10 Silloin kun vielä työelämässä olin mukana, päivittäinen työkaluni oli juuri Sinar P kamera. Sinarin olin ostanut Mitraksesta, joka markkinoi ammattilaisille laitteita. Sinar ei ollut hankintahetkellä enää uusi, oli palvellut Pietisen pajassa aikaisemmin jo pitkään. Iso ja painava, mutta kun sai jalustalle, vain taivas oli kattona. Kaikki säädöt oli helppo suorittaa kameran takaa, sen mahdollisti oma suljin. Säätömekanismit oli tarkkoja ja jouhevasti toimivia. Ainut mitä jouduin parin vuosikymmenen aikana Sinariini tekemään, oli säädöissä olevien metallirattaiden nailonisten vastakappaleiden vaihto. Huoltoon sitä en koskaan lähettänyt, koska nailon osien vaihto sujui itseltäkin helposti. Sanalla sanoen, jos jaksat kuljettaa, tuskin kätevämpää palkkia on olemassa, ja sillä on ilo työskennellä. papa ps. Copal-suljinta jouduin muutaman vuoden välein huollattamaan.
Vs: Sinar P 8x10 Nämä ovat niin makuasioita. Toiset tykkäävat ruuvata kaikki hienosäätöruuveista, toiset taas menevät ameriikan koulukunnan malliin ja löysäävät yhtä kitkamutteria, sen jälkeen tekevät nostot ja tiltit ja kiristävät säädön lukkoon. Sinarin suurin plussa on oma suljin. Studiokuvauksessa taas Sinarin lähtökohta on varmasti paras.
Vs: Sinar P 8x10 Tätä komppaan. Jos sellainen on tarjolla mielestäsi sopivan edukkaasti ja kamera on teknisesti ok, niin enpä itse enempää miettisi. Lyhyesti sanottuna laite on parasta mitä rahalla saa. Kuten täällä on jo kommentoitukin, Sinar on kokometallisena raskastekoinen ja siten parhaiten kotonaan studiossa. Toisaalta jos haet tuossa kokoluokassa selkeästi kevyempää ja liikuteltavampaa laitetta, on vaihtoehtona jokin puurakenteinen field-kamera, joka onkin sitten säädettävyydeltään ja ominaisuuksiltaan paljon riisutumpi kapistus. Isolle laakafilmille kuvaaminen on kuitenkin niin extremetouhua, että on ihan omista mieltymyksistäsi kiinni mille ominaisuuksille annat painoarvoa. Maastossa kuljettaessa iso kamera varusteineen painaa joka tapauksessa enemmän kuin keskikoon kalusto, kinarista puhumattakaan. P-mallin mikrometrisäädöt ovat käytettävyydeltään aivan ehdottomat ja säätöjen geometria (esim. takalaudan kallistus- ja kääntöakselit kulkevat tähyslasin pinnan tasolla siihen merkityissä kohdissa) helpottaa tarkennustason hakemista kohdalleen. Noin isossa koossa syväterävyysalue on kuitenkin pitkistä polttoväleistä johtuen todella lyhyt ja sen hakeminen optimaaliseksi on haastavampaa kuin äkkiseltään uskoisi.
Vs: Sinar P 8x10 Kiitoksia kommista, ensi viikolla pääsee testailemaan/opettelemaan käyttöä, vain filkkaa uupuu..