Hei, kertokaapa mitä ohjelmistoa olette käyttäneet/suosittelette CD-kirjaston muuntamiseen digitaalisilla musiikintoistovälineillä kuunneltaviksi. Plussaa olisi pakkauslimiitit siten, että kuulostavat vielä hyvältä ja dynaamiselta kotistereoiden kautta toistettuna, käyvät kännykkäsoittimiin ja ovat mutkattomia käyttää. Siis toimivat mahdollisimman monissa laitteissa ja äänenlaatu säilyy hyvänä. Kiitos jo etukäteen näkemyksistänne!
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Aikanaan kun Ipod:n tallennustila oli pieni, koodasin pari näytettä eri nopeuksilla, ja valitsin riittävän hyvän. Samalla vertasin AAC ja MP3 koodeja, AAC osoittautui selvästi paremmaksi. Muistaakseni jotakuinkin puolella bittinopeudella AAC kuulosti vielä paremmalta kuin MP3. Tämä siis minun henkilökohtaista tulkintaa. Muita formaatteja en ole verrannut. Nyttemmin ei soittimissa ole tilaongelmia ollut, joten olen käyttänyt iTunes oletuskoodia. Enpä paljoa ole kuunnelutkaan, Arenassa on niin paljon kuunneltavaa, pakkauskin ihan OK, mutta mobiili arenan äänenlaatu on aivan ahterista, käyttökelvoton miltei. Se harmittaa.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Minä olen ripannut CD-levyjä häviöttömään muotoon FLAC-tiedostoiksi. Rippaukseen käytän Exact Audio Copy -ohjelmaa. Suosittelen kuitenkin jotakin helppokäyttöisempää ohjelmaa, kuten dBpoweramp. Tuo EAC on tapa ja tottumus ja todennäköisesti vain aikoinaan ainut ohjelma tehdä bitintarkkoja tiedoskopioita audiolevyistä. Suosittelen käyttämään häviöttömiä FLAC tai ALAC tiedostomuotoja riippuen käyttämästäsi järjestelmästä. Niistä voi sitten helposti tehdä pakattua musiikkia (esim. MP3) kannettaville laitteille muun muassa soitto-ohjelmilla (esim. Foobar2000).
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Niffen kysymys on vähän niinku "paljonko kannattaa JPG:iä pakata, jotta kuva olisi vielä hyvä" Mulle on riittänyt rippaus (Win playerillä) häviöttömäksi WAViksi, josta Fraunhoferin kodekilla 128 Kbps 44100 Hz 11:1 MP3:ia. WAVit hävitän. Spotifylta sellaisena kun tulee (en ole tarkistanut mikä Kbps). Hgin kaupunginkirjaston Naxos-äänitearkiston laatu on surkea, olikohan se vain 64 Kbps? Vertasin kerran samaa taltiota Spotifysta ja Naxokselta.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus EAC:lla tuotettu FLAC kotikoneessa käytettäväksi ja >160Mbit/s mp3 kannettaviin. Ei tarvitse jälkeenpäin katua ettei ripannut riittävän laadukkaasti.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Kiitoksia, täällä onkin esitetty jo hyviä näkemyksiä ja vaihtoehtoja. Sen verran olisin vielä kysynyt, että oletteko saaneet nuo äänentason normalisointisäätimet toimimaan siten, että tasot ovat pysyneet samoina myös levystä toiseen? Jossakin aikaisemmin käyttämissäni rippaussoftissa on optimoitu "normalisointi" aina suhteessa kyseisen biisin tasoihin ja playerin mixed modessa tai shufflella äänien tasot ovat vaihdelleet kuitenkin jonkin verran. Jotenkin vierastan ajatusta ajaa vielä kertaalleen koko musiikkipopulaatiolle jokin käännös pelkästään äänien normalisoinnin vuoksi, joten onko havaintoja missä softassa voisi laittaa asetukset ja unohtaa ne siten sekä vielä saada levystä toiseen samat volat?
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Normalisoimalla et saa tuota tehtyä. Normalisoinnissa otetaan audioraita, haetaan siitä se korkein audiopiikki ja säädetään raidan taso siten että se piikki osuu esim. 0dB kohdalle. Riippuu siis täysin raidasta ja sen masteroinnista (eli siitä siitä miten "lyttyyn" se on ajettu dynamiikkamielessä), miten "kovaa" se raita loppujen lopuksi soi. Googlettele "loudness war", niin selviää tarkemmin se, miten / miksi jotkut raidat vain soivat kovempaa kuin toiset. Jos haluaisi jotain esimerkin kaltaista tehdä, niin silloin pitäisi ajaa jokainen raita esim. jonkun limitterin tai piikkejä tasoittavan kompressorin läpi, jolloin dynamiikkahuiput saisi tasoitettua. Samalla tietty muutetaan raidan dynamiikkaa oleellisesti, eli tämä metodi ei oikein päde tähän "mahdollisimman dynaaminen" ja "häviötön" keskusteluun
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Moni cd on niin surkea, kompressoitua roskaa, että aika sama miten käsittelee -ei minulle ainakaan tule ongelmaa siitä onko roska häviöllinen vai häviötön? ;-) Mutta tulipa joskus koitettua Audiograbberilla sitä normalisointiakin, yksi biisi piisasi, vaikken tosiaankaan ole mikään hunajakorva, luojan kiitos -olisi elämä aika vaikeaa.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Nyt tuli ketju, joka on riittävän lähellä ikuisuuspulmaani. Minulla on ollut jo muutaman vuoden "seuraavana" projektina CD-levyjeni tiedostomuootoon saattaminen. Ohjelman tulisi olla sellainen, että pitkälle toistatuhatta CD:tä jaksaa biteiksi muuttaa eli yksinkertainen käyttää, koska kyseessä on klassinen musiikki mahdollisimman tai täysin häviötön mutta tarpeen suuruudesta lähtien nopea tallennus ja lisäksi tarvitsisin tiedon siitä, millaisella laitteella tuota on järkevää kuunnella eli toistoltaan erinomainen laite (jonka saisi stereolaitteiden vahvistimeen kytkettyä ?). Tämä on alue, johon en googlettamalla saa järkevää, käyttökelpoista tietoa, koska en ymmärrä alan sanastoa suomeksikaan, mutta tarve olisi suuri. Joku osaava?
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Voithan koittaa ripata levyn vaikka Winkun MedioPläyerillä. On häviötöntäkin moodia tarjolla, ja nopeus selvinnee nopeasti.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Tämä on alue, joka ei ole vielä lyönyt läpi niin sanotussa kuluttajaelektroniikassa. Siksi käyttökelpoista tietoa saa hakea. Mahdollisuuksia on monia. Useat kytkee varsinaisen tietokoneen viihdelaitteiseen ja soittaa tarkoitukseen tehdyillä soitto-ohjelmilla koneen massamuistissa olevia musiikkitiedostoja. Toiset käyttää mediakäyttöön dedikoitua tietokonetta. On olemassa myös mediasoittimia, jolla musiikkitiedostoja soitetaan omasta sisäisestä muistista tai jostain ulkopuolisesta muistista. Minulla on käytössä viritinvahvistimeen kytketty mediasoitin, valmistukseltaan lopetettu Logitech Squeezebox. Mediasoitin toistaa musiikkitiedostoja langattomasti (WLAN) reitittimeen kytketyltä verkkolevyltä. Musiikkipalvelin sijaitsee verkkolevyllä ja sitä voi ohjata mediasoittimen lisäksi verkossa olevilla muillakin laiteilla, kuten tietokone tai älypuhelin.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Juuri tämä on ollut yksi pullonkauloista, miksi en ole vielä mittavaan urakkaan tarttunut. Osa biiseistä menee tuon manööverin jälkeen ihan tuhnuiksi kotistereotason vehkeilläkin kuunneltaessa.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Muunnettaessa isoa klassisen musiikin CD-kokoelmaa tiedostoiksi, kannattaa mielestäni uhrata tuuma, jos toinenkin metatietojen määrittelyyn ennen hommaan ryhtymistä. Itse olen soveltanut MusicBrainzin (vanhoja) tyylisääntöjä klassisen musiikin musiikkitiedostojen metatietojen määritykseen. Säveltäjät, teokset ja (auttavasti) esittäjät asettuu mukavasti selattavaksi esimerkiksi edellä mainitsemani mediasoittimen palvelinohjelman käyttöliittymässä.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Jooh, ei taida olla mitään automaattia mikä säätäisi optimaaliset asetukset ilman että itse pitäisi tehdä mitään. Muutenkin masteroidun (kompressoidun) materiaalin uudelleenkompressointi on vähän turhaa, kun siitä ei pääasiallisesti saa yhtään mitään hyvää aikaiseksi.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Itse en ole käyttänyt normalisointia. Kuunnellessa tarvittaessa säädän vahvistimen tai muun soittolaitteen äänenvoimakkuutta, kuten muillakin medioilla.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Perinteisesti tietysti on säädetty volumepotikkaa joka levyvaihdon jälkeen, jos se on koettu tarpeelliseksi. Mutta jos tiedostoja soitellaan kovalevltä raita kerrallaan, saattaa äänenvoimakkuuden vaihtelu olla kiusallisempaa. Minäkin kuitenkin pidän tuota volumepotikan kääntöä helpoimpana ratkaisuna. Paremmaksi CD:n ääntä ei pakkaamalla saa, pilattua kyllä. Aika paljon saa pakattuakin, hyvin pienellä laadun menetyksellä. Toistimia, jotka näitä digitaalisia formaatteja toistavat on kyllä saatavilla, kallitakin jos sellaista tarvitsee. Minulla on ulkoinen äänikortti, melko edullinen, mutta mielestäni kohtuullinen. Mutta USB:n päässä kun on, niin hiiren liikkeet saattavat pilata äänenlaatua. Tämä saattaa johtua huonosta PC:stä, joka on tarkoitus päivittää. Osa streamer kauppiasta kuitenkin mielellään kertoo, että nämä värkit parantavat myös CD:n äänenlaatua, koska niissä on parempi kello, eikä jitteriä, mutta mikään ei estä laittamasta parempaa kelloa ja DA muuninta CD soittimeen. Naxos tarjoaa myös premium ääntä kalliimmalla, siksi valitettavasti kuntien kirjastopalvelun äänenlaadun tulee olla kyseenalainen. Mitä premium laadullisesti tarkoittaa, sitä en tiedä. Eiköhän kuitenkin piano kirkkaammin kilahda. Palveluna kirjaston Naxos on kuitenkin hieno. Kokoelma on laaja.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Mites laitteistona perusratkaisuna perustasoinen (nyt jo vanhahtava) win-läppäri ulkoisella äänikortilla (tai D/A muuntimella?) ja mahdollisesti ulkoisella levyasemalla, ei muuta toimintoa kuin soittimena käyttö, musiikki ulk äänikortilta (tai muuntimelta?) stereovahvistimeen. Olisiko periaatteessa mielekäs ratkaisu vai onko jotain periaatteessa pielessä? Äänenlaatu on minulle kriittinen asia, mutta tavoitetaso siis sama kuin kohtuullisella CD-soittimella ja hyvähköllä vanhahtavalla stereovahvistimella. Vahvistimen ja kaiuttimien yhteistyö on toiminut kivasti. Tuo on ollut riittävä mutta siitä ei saisi päästä alle. Heikko kohta? Missä voi parantaa? Hyvä ehdotus tarvittavasta mahdollisimman pienestä mutta riittävästä ja mielellään edullisesta tai vaikkapa ilmaisesta ohjelmistokokonaisuudesta. Hinnan pitäisin mielelläni alhaisena, mutta lasten pilkankin takia pyrkisin mielelläni tiedostoaikaan ainakin rinnakkaisvaihtoehtona. Tämä on nyt pitkä ja hankala, tiedän, mutta jos jotkut viitsisi, kun ei itse osaa ja hukkainvestoinnit on kallliita...
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus ^Äänikortti voi olla, mutta ei välttämättä. Olen antanut tietää, että tietokoneen äänikorttien ja DACien välillä on kuultu usein yllättävän vähän eroa tai ei ollenkaan. Vanhakin (varsinkin) tietokone hanskaa varmasti musiikkitiedostojen käsittelyn. Pakkausalgoritmit on laadittu purkunopeutta optimoimalla ja soittaminen onnistuu suorituskyvyltään suhteellisen vaatimattomillakin laitteilla. Soitto-ohjelmista muun muassa foobar2000 on ilmainen (freeware) ja toiset pitää sitä jopa maailman parhaana soitto-ohjelmana.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Kannattaa miettiä tallennus kerralla valmiiksi. Mekaaniset levyasemat tuppaavat hajoamaan silloin tällöin, back-up on välttämätön. Suosittelisin (itse käytän) ulkoista NAS-tallenninta, jolta siirretään vaikkapa wlanin avulla Squeezeboxiin tai vastaavaan musiikki digitaalisena. Sitten joko käytetään purkin omaa D/A-muunninta tai ulkoista, ja tämä syötetään vahvistimelle. NAS-asema voi olla RAID tai sitten lisäyksen jälkeen lisää kaiken myös back-up asemaan (jota ainakin minä pidän täysin irti verkosta ja sähköstä kaiken muun ajan). Tallennustilan kanssa ei koitkäytössä kannata pihtailla, tallenna kaikki häviöttömänä, mielellään sellaisessa formaatissa jonka voi muuntaa mihin muuhun tahansa. Levytila on varsin halpaa.
Vs: Musiikkitiedostojen tiedostomuodot ja pakkaus Joka olisi parhaimmillaan ja tulevaisuudessakin mikä?