Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tupakointi ja sen lopettaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Teemu Laine, 28 Tammikuu 2006.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

On tässä taas tullut poltettua vaihtelevasti (olin kokonaan polttamatta jotain 1.5 vuotta tms), lopettamisen aloittaminen on taas mielessä. Jännä juttu miten röökinpoltto olevinaan helpottaa pahaa oloa kun tulee stressaava tilanne päälle (YT:t / muut duuniin liittyvät / erotilanteet) ja lopettaminen on taas niin perkeleen vaikeaa sen jälkeen kun sortuu. Harmittaa oikein kun on niin heikko :(

2. Jojje

Jojje Active Member

776
    26
    28

Mä näen - ehkä sekin liittyy johonkin stressiin - silloin tällöin unia, joissa olen uudelleen aloittanut polttamisen. Kyllä aamulla on helpottunut olo, kun toteaa, ettei poltakaan. Ja siitä on jo vuosia. Kaksi kertaa minäkin olen lopettanut. 

3. AndyCapp

AndyCapp Well-Known Member

3 561
    159
    63

Töissä tulee poltettua ja paljon, en osaa sanoa onko stressi vituttaa ainakin.
    Tuota Zybania/vast kokeilin ja ei sopinut mulle. Käsivarret ja perse posket nikotiini lastaria täyteen ja purkaa poskee ja toivottavasti yhtä kovaa tahto kuin sillä Jussilla suon laidalla, pelkkä kuokka kourassa.

4. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Teitä varmaan loduttaa helsinkiläinen vapaus, ei ole pakko lopettaa. Eikä polttaa. Se on suomalaiselle tärkeää, saa polttaa ;-)

5. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Eihän nykyään saa poltaa juuri missään. Mutta entiselle vierottuneelle käyttäjälle se on hyvä, koska harvemmin tulee muistutetuksi moisesta - eikä tarvitse haistella sitä ihanaa karmeaa käryä.

6. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Pakko o pahasta. Minusta Helsingissä saa polttaa missä vaan.

7. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Mä pelkään, että sun lupa ei riitä.

8. jaguar

jaguar Active Member

1 649
    6
    38

Faija poltti 40 vuotta. Sitten kuuli, että yrittää himon tullessa tehdä mitä tahansa 15-20 minuuttia, ettei voi polttaa. TTeenpä tuon ensi  . . Lähti esim kävelylenkille, jätti röökit sisälle. Himo meni ohi kuten luvattiin. Näin lykkäsi aamun ensimmäistä aina vaan pidemmälle. Ja kohta meni koko päivä.
    Himo menee ohi, luottakaa siihen.

Veli mökille lähtiessään osti mukaan tahallaan aivan liian vähän tupakkaa. Ja sen verran viinaa, ettei voi ajaa kaupalle. Ja huomasi että pärjää, kun on pakko. Lopetti.
    Luotakaa itseenne.

Täti lopetti heti kun tuli raskaaksi. Minä pakotin vaimon ennen naimisiin menoa lupaamaan, että raskaus- ja imetysaikana ei polta. Tai. . . Eipä polttanut.

9. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

jaguar mites sä lopetit?

10. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Joo, mut eikös pakkoruotsiki lopu ku täällä vollotttaa ;-)

11. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Itse poltin viimeisen tupakin kaksi kuukautta sitten, ja takana oli 29 vuotta aktiivista savuttelua... ei mitään ongelmia eikä vierotusoireita. Se on vain yksi päätös muiden päätösten joukossa, eikä oikeasti edes mikään vaikea päätös  ;D
    Lopetus osui tilipäivälle, joten kävelin automaatille ja nostin seuraavan kuukauden "oletetut" tupakkirahat pois tililtä. Laitoin rahat yöpöydän laatikkoon ja tuliterän passin siihen päälle. Kuukauden mentyä sama temppu ja taas eilen uudestaan. Nyt on passin alla 500.- odottamassa talvilomaa (lue; lemmenlomaa rakkaani kanssa). Siinä vaiheessa kun loma koittaa, on rahaa jemmassa jo tonni tai vähän päälle... kun tulee vielä nuo veronpalautuksetkin  ;D ;D

12. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Hyvä, jos näin on, mutta jokainen ihminen on erilainen ja mikä on toiselle helppoa saattaa olla toiselle lähes mahdotonta.

13. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Näin on. Ja jos alkaa ylimielisyyys nousta, niin voidaan kysyä vastakysymys: mikä oli ettei tätä sikahelppoa hoidettu ajoissa, vaan vastai 29 vuoden päästä? Olisi sitä rahaakin lemmenlomille kertynyt kivasti ja kroppakin ehtisi ehkä kuntoon ennen kuolemaa? ;-)

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Saattaahan se noinkin olla....  vaikea vain ymmärtää, miten joku voi säilyttää jonkinmoisen itsetunnon tai itsekunnioituksen, vaikka joutuu myöntämään, ettei hallitse itse itseään ollenkaan, edes siltä osin, mitä käteensä ottaa ja suuhunsa pistää. 

Itse en voisi kuvitellakaan oikein kunnolla eläväni ilman illuusiota siitä, että itsellänikin on jotain sanomista elämäni suhteen.  Harhaahan se tietysti voi olla, mutta mukavaa sellaista.

15. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Raha, pillu, työ tai nautintoaineet... niistä jostain se on jokaisen oma pakotodellisuutensa revittävä.
    Yleensä näissä teemoissa liiallisen mahtipontiset lausunnot tulevat hyvinkin nopeasti hintoihinsa.

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Kokemusta on....

17. paraneva

paraneva Well-Known Member

12 571
    6 546
    113

Jotkut ihmiset ovat herkempiä addiktoitumaan kuin toiset, jos saa brenkun ja spaddun lopetettua niin luultavasti tulee himokuntoilija tai joku muu mielihyvää tuottava riippuvuus esim. uskonto.

18. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Juupa, siinä on helppoa kollin himon herätessä sanoa että pöh, en pane, ei ees huvita ;-)

Tai sanoa että en mää ees aikonut lopettaa polttamista, lopetan sitten joskus...

19. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

No joo, ehkä jälkikäteen viisastellen voisi sanoa että olisi pitänyt sitten laittaa eukko kierrätykseen jo ajat sitten  ;D. Exä poltti itsekin, joten tarvetta omakohtaiselle lopettamiselle ei ollut... eikä häntä myöskään matkailu kiinnostanut. Nykyinen naisystävä taas ei polta, haluaa matkustaa ja vielä ottaa meikäläisen mukaan.
    Summa summarum; kun on tarve, motivaatio ja asenne kohdallaan, ei lopettaminen tosiaan ole kuin päätös muiden päätösten joukossa.

...ja kropan kunnossakaan ei ole enää paljoa moittimista, sillä viimeisen 1.5 vuoden aikana on painostakin lähtenyt n.30kg. Jos kuka haluaa lähteä viivalle niin ilmoittautua voi yksärillä. Testirata alkaa Puijon mäen alta ja viimeinen ylhäällä tarjoaa kahvit  ;D ;D

20. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Vaikeeta on tupakanpolton lopettaminen, juomisen lopettaminen on paljon helpompi.  Ainakin mulla.