Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tupakointi ja sen lopettaminen

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Teemu Laine, 28 Tammikuu 2006.

1. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38
    Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Itse olen n.20 vuotta kessua imenyt ja muutaman kerran kokeillut lopettamista, tosin huonolla menestyksellä. Tekosyynä varmaankin on se että jos kotona muksut käy hermoille, pariks minuutiks itse jäähylle ja kessa suuhun.
    Jos kokoajan olis jotain tekemistä niin varmaan pääsis eroon, kestääkö taas sitäkään että pakko mennä ja liikkua. Olen kyllä päättänyt että jossain vaiheessa lopetan, siis ihan aikuisten oikeasti.

Toinen tekosyy on se että jokin paha tapa pitää olla, vieraissa en käy ja viinaakaan en juo. Vuoden 2000 jälkeen kun eka muksu syntyi niin juominenkin hyytyi, suunnilleen 2-4 kertaa ole vuodessa humalassa. Mielummin leikin muksujen kanssa kuin ravaan baarissa, niin tosin saatan ottaa välillä illalla pullon ykkös olutta ja pussin chilipähkinöitä. Muksutkin aina nauraa jos ne huomaa että otan hyllystä sen pari pulloa ykköstä, seuraavaks iskä menee ottaa chilipähkinöitä. Tosin noitakaan olueita en juo lasten nähden vaan vasta kun ne on nukkumassa, kesällä tosin ne saattaa nähdä että on olut pullo kädessä.
    Aikanaa oon omien edesmenneiden äidin ja isäpuolen kautta huomannut, mitä viina tekee ja millaista on kasvaa sellaisessa perheess. Siitä varmaan tullut  alitajuntaisesti että mun muksut ei mua humalassa nää.

Nyt karkas asian viereen taas, mutta jonain päivänä sen viimeisen vedän. Siis toivottavasti ennen kuin aika musta jättää.

2. RB

RB Well-Known Member

9 429
    1 277
    113

Selvennettäköön eiliseltä:

Vaikaeeta on tupakoinnin lopettaminen, kun koskaan en ole maistanutkaan.

Juomisen lopettaminen kävis helposti, vain tosi harvoin tulee maistettua mutta mikään absolutisti en ole. Sen vois lopetta jos tahtois. Viimeksi Italiassa vähän viiniä ja Limoncelloa.

3. J.Vuokko

J.Vuokko Well-Known Member

8 192
    63
    48

Totuuden sanoja. Näin se menee.
    Ja kun addiktiota on sekä psyykkistä että fyysistä. Joillain vain toista, joillan molempia eri suhteissa niin yhden onnistuminen ei takaa toiselle yhtään mitään.

Tupakit lopetin joskus kauan sitten hitaasti siirtymällä sikareihin. Nyt niistäkin on talouspoliittisista syistä pitänyt pitää taukoa useampi kuukausi. Humidorissa on kyllä jotain pötköjä, mutta ei mitään parhaita ja säätkin on niin kehnot.

Ts. tämänkin voisi lopettaa mutta oikeasti en ehkä syvimmällä sisällä halua. Syy lie psyykkinen - kuten riippuvuus. Vaikka enhän toki ole riippuvainen, vain...

Sakke M: Ihminen on lopulta heikko ja selkärangatonkin omien paheidensa, tai himojensa suhteen. Laihdutusgurut syövät suklaalla itsensä muodottomaksi samalla kirjoittaen laihdutus-oppaita. Tee kuten opetan, älä kuten minä osuu usein oikeaan.

Toisilla on ongelmia suklaan tai jäätelön kanssa. Lopetus ei onnistu.

Toisilla on ongelmia tai mahdotonta lopettaa lääkärin määräämiä lääkkeitä - yleisimpänä esimerkkinä ehkä bentsot ja niistä diapam. Vaikeimpana varmaan alpratsolaami-pohjaiset joita joku ex-heroinisti sanoi helvetillisiksi verrattuna huumeisiinsa. Joillain vahvat kipulääkkeet aikaansaavat kierteen eikä riippuvuus katkea sitten millään.

Mutta sitten on tapauksia jotka ovat em. lääkkeitä joutuneet syömään pitkäänkin ja lopetus on onnistunut suht vaivattomasti.

Yksilöitä kaikki tyynni.

(mulle kahvin poisjättö aiheuttaa pahat fyysiset oireet, tupakkatuotteista ei koskaan ole tullut samaa ilmi)

4. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Pitääpä nostella tätä aihetta, eli aikoinaan oma lopettamispäätös kaatui 1.5 vuoden jälkeen ja taas on lopettaminen enemmän tai vähemmän mielessä. Joulukuussa tuli siirryttyä muodikkaan sähkötupakoinnin pariin ja viimeiset oikeat tupakat tuli poltettua joulupyhinä.

Täytyy kyllä sanoa, että vaikka lehdistä luet mitä sähkötupakoinnin vaaroista, niin olo on todella paljon parempi kuin silloin, kun poltti oikeaa tupakkaa. Henki kulkee, tupakkayskä on kadonnut ja haju- ja makuaistit toimivat huomattavasti paremmin kuin aiemmin. Se on kyllä melko selvää, että sähkötupakointi on vaarallisempaa kuin olla kokonaan polttamatta, mutta korvikkeena tämä on aivan loistava keksintö.

Löytyykös foorumilta muita sähkötupakointia harrastavia / harkitsevia?

5. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

moro, täällä myös sähkötupakkaa polttava. Todellakin itsellä toimii, ei ole ns normi tupakkaa tehnyt mieli. Tosin vähän turhan vahvaa se oma on (24mg) mutta saa ainakin hyvät kickthroatit. Käyttökin on rajoittunut lähinnä enään viikonlopun rientoihin jolloin nikotiinin tarve jostain syystä kasvaa. Ruotsalaistutkimuksen mukaan 70% sähkötupakoitsijoista kuolee, tämän tiedon kanssa on vain elettävä.

6. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Itellä on mut tuli ostettua siihen liian laimeeta nikotiinia, ei oikein saa irti. Ajattelin et sen kautta saa lopetettua mut ei ainakaan vielä ole onnistunut, silti tulee sorruttua oikeeseen . Yks huono puoli siinä sähkötupakassa lopettamisen kannalta että voi polttaa sisällä, ei tarvi mennä pakkaseen.

7. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

Vinkkinä.Jos haluaa sitä savua ja nikotiinia irti, niin panostaa isompiin malleihin, missä akkutehotkin on moninkertaiset. Sillä saa paatuneenkin nortinpolttajan yskimään. Niillä tupakankokoisilla ei oikein tee mitään imho.

8. Mirrored

Mirrored Well-Known Member

23 779
    749
    113

Tuossa jää harvinaisen hyvä mahdollisuus kuolemattomuuteen.  Kuka sitä haluaa onkin toinen juttu, mutta sähkökessulla voisi varmaan yrittää.  :)

Itse lepuutan keuhkoja ja yskää aina joskus "keuhkoviikoilla", jolloin apuna toimii Nicorette-inhalaattorit ja tai nuuska. 

Nuo inhalaattorit ovat tehokkaita ja yksi kapseli päivässä on vahva annos - yleensä yhtä imuttelee useamman päivän. Kyllä sen huomaa kun nikotiinia ei enää tule, se pistää kieleenkin kuten tupakassa.  On pöyristyttävää kuinka pakkauksen ohjeessa suositellaan 4-12 kapselia päivässä.  Sentään 10mg kapseleita ja apteekissa myytävä tuote.

Hankkimani purkat ovat jääneet käyttämättä.  Ei niistä tule kuin hikka. Niitä on mahdoton pureskella siten että nikotiinia irtoaa sopivasti siten että se imeytyisi suun limakalvojen kautta eikä menisi liikaa mahaan.   

Noin vuosi sitten en polttanut yli kuukauteen ja sen aikana nikotiininkin käyttö supistui hyvin pieneen. Se on pisin tauko sitten säännölliseksi tupakoitsijaksi paaduttuani noin kolmekymppisenä ja viitisentoista vuotta sitten.  Huomasin harjoitellessani että todella tupakoitsijaksi kestää muuttua 7-10 vuotta oma aski taskussa.  Siis sen jälkeen ei enää tauot juuri onnistuneet ja tupakkaa oppi myös varaamaan jos kaupasta kauas lähti.

9. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Näin on. Eipä ole kyllä noita tupakan kokoisia koskaan tullut kokeiltua kun esim. nestepatruunat eivät kuulopuheiden perusteella kestä edes työpäivää, mutta noita pikkusikarin kokoisia akkuja + kartusseja löytyy. Kulkevat mukavasti mukana ja VV-akuista saa savuakin sopivasti. Akun kesto on kyllä säälittävä pieniohmisilla kartusseilla ja tankeilla, mutta menettelee jos on latausmahdollisuus.

Omassa käytössä on tällä hetkellä pääasiallisesti Lavatube joka on kieltämättä iso, mutta akun kesto on hyvä ja jännitettä saa säädettyä oman maun mukaan 3-6V väliltä: Lavatube VV - Liberty Flights
    Ja tämän perässä pääasiassa Smok Tech DCT:n isompi malli: Smok Tech DCT - Liberty Flights).

Eipä lopu akku kesken ja savua saa riittävästi. Alkuinvestointina kohtalaisen kova, mutta kuitenkin "vain" vajaan kuukauden röökien hinta.

Nesteitä on tullut testailtua ahkerasti ja tämän hetken suosikkina on Vermillion Riverin Kentucky Applewood ja Cherrywood: Vermillion River - Liberty Flights

Itse suosin noita 24/25mg nesteitä, laimeampiakin löytyy mutta niistä ei tunnu irtoavan nikotiinia tarpeeksi.

Jos joku tilailee tuolta Liberty Flightsistä, niin kannattaa luoda tuonne oma tili jolloin saa käyttöön ns. affiliate-koodin. Affikoodilla muut tilaajat saavat 15% alennusta ostoksista ja omalle LF-tilille napsahtaa 5% loppuhinnasta jonka voi taas käyttää omiin ostoksiin. Oma affiliatekoodi on "laitos" jos joku tuota haluaa hyödyntää. Koodin saa syötettyä ostoskorissa tilauksen yhteydessä.

10. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Luulisi, että jos olet puolentoista vuoden jälkeen langennut, että olisi aika hyvin motivaatiota lopettaa lopullisesti.

11. 0tto

0tto Member

239
    0
    16

Tuo Liberty setti näyttää aika kovalta. Itse ostin tämmöisen : http://www.gecigarette.co.uk/products/142-genesis-echo-complete-kit.aspx
    Ihan ok, ärsyttää vaan valkoinen väri, musta oli loppu. Tuo holkki perässä on aika naisellinen + se tummenee käytössä. 24mg tobacco makua on pari kuukautta poltettu, puolet jäljellä. Seuraavaksi voisi kokeilla jotain vähän erilaista...

Sähkösigen polttajat on tunnetusti kovia naistenmiehiä:

12. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Luonnekysymys

13. Teemu Laine

4 725
    125
    63

Samanlainen tuli hommattua ensimmäisenä settinä. Menettelee, mutta näin jälkikäteen olisin hommannut suoraan hieman toisenlaisen (joku VV-akku saman kokoisena).

Niin ja tupakoinnin lopettaminen olisi helpointa jos ei olisi koskaan aloittanut. Ei polttamista voi itsellekään järjellä perustella.

14. Kimo

Kimo Well-Known Member

12 415
    1 066
    113

Enimmäkseen maistuu vehkeeltä,aamu ,ruoka,ja oluen kanssa hyvää.25 v vetelin askin päivässä,eroon pääsin lopettamalla.Oluen juonti lisääntyi  lopettamisen jälkeen,pitää olla jotain paheita muuten käy tylsäksi.

15. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Minä taas kiroilen aika paljon..

16. Schind

Schind Member

493
    1
    18

Mulle tarjoutui 2,5v sitten hieno mahdollisuus olla tekemättä mitään ja ajattelematta mitään ylimääräistä (eli olin hetken ansiosidonnaisella) niin otin siitä silloin kaiken irti ja lopetin tupakoinnin. Olisiko kolme-neljä kuukautta kestäneet ne viekkarit, jonka jälkeen ajatus alkoi rullaamaan kuin ennenkin..

Lopetin silloin Sisulla ja Tervaleijonilla, kun ei nuo nikotiinipurkka sopinut, aiheutti vaan toistuvasti huimausta ja hikkaa. Tietty hampaathan siinä väliaikaisesti reikiintyi, mutta olen varmaan jo säästänyt nuo hammaslääkärilaskut tupakoitsemattomuudella takaisin. :)

17. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

vois kokeilla niitä reseptilääkkeitä lääkäriltä. kuulemma tehoo. maksaa vaan jonkun verran, mut niin tupakkikin

18. Vs: Tupakointi ja sen lopettaminen

Täällä on ihan sama juttu. Tupakkia lopetin polttamasta kerralla ja takana oli sentään reilu 15v polttamista ja loppuaikana pari askia päivässä. Nyt tuosta on jo kymmenen vuotta. Kahvia ei pysty lopettamaan, pari päivää ilman, niin on jo fyysiset kivut niin pahoja, että on pakko taas ottaa kupillinen. Eikä tuohon oikein auta edes vähentäminen, kun se tietty annos on vaan saatava päivässä. Ihan hirveetä tavaraa.

19. CeRa

CeRa

43
    0
    0

20. CeRa

CeRa

43
    0
    0