Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tuotekuvaus?

Keskustelu osiossa 'Valaisu ja studiokuvaus' , aloittajana turgi, 4 Syyskuu 2005.

  1. turgi

    turgi

    106
    0
    0
    Tarttisin kaiken mahdollisen tiedon tuotekuvauksen saloista, sillä mulla kävi tuuri, että faija palkkasi mut kuvaamaan niiden esitteidein ja mainoksien, kuvat. Koska en ole koskaan kyseistä kuvauksen osa-aluetta harrastanut, tarvitisin pikaisesti hyviä neuvoja alkuun pääsemiseksi. Firma omistaa jonkinlaisen "studion" tai toisin sanoen paikasta toiseen siirrettävän pleksisen kuvaus systeemin, joka on ympäröity valoilla. Eli valaistus sun muu löytyy. Lähinnä siis kiinnostaisi kuvaaminen ja jälkikäsittely! Kiitos jo etukäteen!

    turgi
     
  2. motris

    motris Well-Known Member

    4 695
    703
    113
    Siitä sitten vaan kuvaamaan ja jälkikäsittelemään. ;)

    Pekka Potkan Mainoskuvaus digikameralla (ISBN: 951-846-221-6) on esim. varmaan aika hyvä kirja tuollaiseen projektiin.
    eipä kestä

    edit typo ja linkki
     
  3. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Et sattumoisin ole lukenut tätä:

    http://www.kameralaukku.com/viewtopic.php?t=2373&highlight=


    Ihan aluksi kannattaisi kertoa hiukan millaista tuotetta, millaisin aikatauluin jne aiotaan tehdä, että edes jotenkin säädyllisiä vastauksia voisi saada. Ei pidä kuvitella saavanasa valmiita vastauksia arvoituksiin ;)

    Jos aikaa on enemmän kuin 2 päivää, niin mene kauppaan ja osta Pekka Potkan "tuotekuvaus" niminen kirja kirjakaupasta ja perehdy 1 päivä asiaan kunnolla, niin olet jo varsin perillä mitä tarvitaan ja kuinka asia tehdään...

    Jos sinusta tuntuu kalliilta sijoitta 50Eur kirjaan, niin muista, että saamasi korvaus tuotekuvauksista kattaa ruhtinaallisesti tuollaiset kustannukset ja jos ei kata niin aika tyhmää on talkoilla tehdä, vaadi edes kirjan kulu isältäsi palkaksi...
     
  4. Onko tuotekuvauksessa kyse jostain muusta kuin kuvaamisesta ja jälkikäsittelystä?

    Kysymys on kyllä sen verran laaja ettei ihan yksi tutoriaali riitä kertomaan mitä kaikkea pitää huomioida tuotekuvauksessa. Google antaa jos jonkinlaista vinkkiä hakusanoilla "product photography", siitä on hyvä aloittaa. Voi myös katsoa muiden isojen firmojen tuotekuvia jos inspistä tarvitsee. Muuten ei voi sanoa kuin että valokuvauksen yleiset säännöt pätevät tuotteitakin kuvatessa. Kunhan kuva vastaa miltä esine näyttää niin mikäs siinä.
     
  5. turgi

    turgi

    106
    0
    0
    Nojoo ehkä pelästyin liikaa tuollaista työtarjousta, mikä minulle suotiin. Tuo uusavuttomuus juttu oli tosiaan aika potku vyönalle, mikä itseasiassa sai mut tosi hyvin ajattelemaan! Kiitos siitä! Ehkä olen vaan turhan hermoileva luonne ja luulen tarvitsevani toisten apua joka asiaan, prkl nyt alan ottamaan härkää sarvista ja menen huomenna harjoittelemaan kyseistä projektia. Noh sen verran haluan sanoa, että en mitään aukkoa ja aikoja muussa mielessä ollut kysymässä kuin, että otetaanko noita yleensä pitkällä vai lyhykäisellä ajalla? Nooh totta tosiaan olen ihan häkeltynyt kuinka sokea olen itselleni ollut! Nooh eihän topic sitten ihan turha ollut avasi mun silmät :p Kiitos siis teille vielä kerran!
     
  6. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Aukko on ratkaisevammassa roolissa, kuin aika, koska lähes aina syväterävyyttä halutaan tuotteen koko alueelta. Eli jalusta ja pieni aukko on pääsääntöisesti tarpeellista, samalla syntyy ikävän suuri tarve neutraaliin taustaan.. pahvia tms. tarvitaan ja paljon valoa, valojen pehmennystä jollakin keinolla jne.. asia vaatii aika tavalla perehtymistä, että onnistuisi hyvin..
     
  7. Nonissa tapauksissa se hiton heijastusten hallinta voi olla se, jonka avulla nitä kynsiä syödään..
    ..heijastuksia voi toki siis olla, mutta mitä sieltä siis heijastuu ;-)
     
  8. Tuohon löytyy ~10€ konsti ym. ongelman poistamiseksi.
    Käy hakemassa aivan ohutta, harsomaista puuvillakangasta kaupasta ja tekee sen ns. teltan siihen tuotteen ympärille.

    Pitäis itsekkin käydä hakemassa lisää em. kangasta, kun tuolla sattuu olemaan postomyyntikin käynnissä eräässä paikallisessa liikkeessä.
     
  9. turgi

    turgi

    106
    0
    0
    Joo kiitos tuommoisia neuvoja juuri kaipailin! Kiitoksia alan perehtymään kyseiseen touhuun!