Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Yksi perussääntö jota saa soveltaa on se, että vaaleat kiiltävt tai puolikiiltävät kohteet kannattaa yleensä ottaen valaista isoilla valoilla, ja tummat taas pienillä valoilla. Näin saa helpommin oikean sävyalan tuotteeseen; vaalea pysyy vaaleana ja tumma tummana. Eli vaaleaan kohteeseen tulee enemmän "valoisaa osuutta" ja tummaan "varjo-osuutta" (en osaa termejä - en osaa selittä paremmin) Jos kuvaa jotain "laatikkomaista" kohdetta, kannattaa usein valaista niin että kaikki kolme näkyvää sivua saa eri valöörit. Eli tämmöistä efektiä ei saisi tapahtua, missä kahdella tai useammalla sivulla on sama valööri ja ne näyttävät sulautuvan toisiinsa vähentäen kuvan kolmiulotteisuutta: http://www.thinkboxsoftware.com/storage/krakatoa-support-images/krakatoa15_cloudsmodeling_box_lighting1.png
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Valkoisella alustalla voi kuvat vain melko tummia ja melko mattapintaisia tuotteita niin että taustan saa helposti poltettua puhki photoshopissa. Monesti helpompi on laittaa valkoinen tausta kauemmaksi, ja pistää tuote kauas eteen esim. lasilevylle tai jalustan nokkaan (ne photoshoppaillaan pois). Tuossakin metodissa joutuu yleensä estämään liian taustavalon lankeaminen kohteeseen erilaisilla kohteen lähelle viedyillä pahveilla tms. Aika usein tulee käytettyä seuraavaa metodia silloin kun haluan että tavara ei leiju ilmassa vaan että sillä on varjo: Kuvaan kohteen valkoisella taustalla, niin että sillä on mukava varjo. Photoshopissa erottelen kohteen ja varjon omiksi layereiksi. Sitten tuunaan taustaa niin, että vain varjoon jää sävyjä. Paljon myydään "kuvauspöytiä", jossa on kantena kaareva läpikuultava pleksi. Niillä ei kovin paljoa tee, jos valaisee niitä alta/takaa nin valo osuu väistämättä kohteeseen ja kohde näyttää valopöydän päällä olevalta (niin kuin se onkin)
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Kun valottaa/valaisee tuollaisen tusinatuotekuvan oikein, ei tarvitse tehdä joka kuvan kanssa fotarilla erilaisia syväyksiä. Mainoskuvaus on sitten laajempien vaatimusten summa.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Niissä valaistaankin vain se tausta. Ei ole kovin vaikeaa tehdä niinkin, että tausta näyttää vain valkoiselta - tai muulta halutulta.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Mun mielestä kirkas lasi olisi pöytänä parempi kuin joku vaalea pleksi. Pleksistä tulee helposti eitoivottuja heijastumia pöydän ja aiheen rajapintaan. Lasista tulee vähempi, ja siinä saa taustan kauemmaksi jolloin valon hallinta on helpompaa. Aiiiheista riippuen pitää valita oikeanlaiset systeemit.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Seurasin erään kuvaajan toimia kun hän kuvas aika monta Aaltolasikippoa. Yksi Elinchromen salama takaa 45/45 aseteltuna ja pelkällä heijastin kuupalla ja musta tausta sekä huone muuten aika hämäränä. Silleen se teki. Opiskana 70-200 Nikon ja ilman jalustaa.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Joo. Ajattelinkin itse asiassa sellaista. N.s. "oikeissa" kuvauspöydissä on kirkas lasi tai pleksi, sitten se maitopleksi taustana. Taitaa tosiaan olla jotain rimpuloita kaupan, joissa on vain se läpinäkymätön, ja hankalahan semmoisella on kuvata. Kuten edellä todettiin, näyttää valolaatikolla kuvatulta.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Olen aika uusi näissä salamahommissa ja heittäisinkin itseäni vaivanneen kysymyksen. Miten ihmeessä valaisisitte tämän kuvan? Uskomattoman vaikea valaista mielestäni, ilman että pullon reunat menevät pehmeiksi. Toista tuntia tappelin valojen kanssa ja tämä oli onnistunein. En siis ole tyytyväinen tähän, mutta mielikuvitus alkaa loppumaan. Edellä ketjussa mainittuja keinoja olen kyllä käyttänyt hyvinkin muissa kohteissa, mutta lasipullo on ainakin mulle haastava.. Taustalla yksi salama ampuu taustan läpi, suoraan pullon takaa, edessä sivuilla 45/45 on tuikut. Hyvinkin pari sataa laakia tuli ammuttua, muttei siis sitä mieleistä lopputulosta. Ja siis heikohkosti syvätty, mutta piti jotain siitä kuvasta kehitelläkin
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Oli ihan pakko lisätä tää kuva,kun sain vihdoinkin taas käyttöön studioflashit. Nyt alan olla touhon jo tyytyväinen.
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Mikä on sopiva määrä tarvikkeita? Yhdellä käsisalamalla saa helpommin kuvia kuin ilman salamaa, mutta onko olemassa optimia? Yks salama on, mutta tarviinko lisääkin jotain? Kysyy, Satunnaisista kamoista kuvia nettiin julkaiseva ja välillä hankalaksi homman todenut
Vs: Tuotekuvan ja mainoskuvan valaistus Ei varmaan optimia ole, muutakuin mahdollisimman paljon..... Kyllä yhdellä salamalla ja heijastimilla pääsee alkuun, riippuu tavoitteesta ja vähän aiheistakin. Mielikuvitus ja luovuus on kamamäärää tärkeämpi, mulla on kamoja enemmän kuin edellämainittuja...ja koen sen puutteena vaikka väkisin hankittua tietämystäkin on jonkinverran.