Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tuo taitaa muuten olla minun kuva...

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana norppa, 21 Heinäkuu 2013.

1. norppa

norppa

16
    0
    0
    Törmäsin eilen facebookissa yllätykseen ja olin niin hämmentynyt, etten oikein vieläkään tiedä, miten asiaan pitäisi suhtautua.

Eräs tuttavani pääsi kesän alussa armeijasta ja pyysi minua ottamaan itsestään alikersanttikuvat muistoksi ja sukulaisille lähetettäväksi. Minä tein työtä käskettyä ja sain siitä nimellisen korvauksen. Kuvauksissa oli mukana myös tuttavani tyttöystävä ja otin heistä pyynnöstä muutaman yhteiskuvan. Yksi kuvista oli ristiriitainen: siinä oli hyvä fiilis, mutta tekniikka tökki. Päätin kuitenkin käsitellä kuvan parille, koska tiesin että he haluaisivat sen ja katsoisivat sitä tyystin eri tavalla, missä olin oikeassa!
    Löysin eilen facebookista linkin valokuvakilpailuun, johon tuttavani oli osallistunut samaisella valokuvalla. Olin tyrmistynyt ja aloin miettiä kuvaajan ja asiakkaan (ja tässä tapauksessa kuvattavan) oikeuksia. Kilpailun säännöissä sanotaan, että osallistujalla on oltava täydet oikeudet kuvaan ja sen luovuttamiseen mainoskäyttöön. Missään kuvan yhteydessä ei kuitenkaan lue minun nimeäni, enkä tiedä tahtoisinkokaan sitä sinne, sillä en pidä kuvaa itselleni edullisena. Ongelmani onkin ehkä enemmän periaatteellinen. En tiedä, pitäisikö asia kuitata kaverisuhteella ja antaa pojan kilpailla, vai vetää herne nenään ja miettiä asiaa etiikan kannalta. Facebookkiin erikseen laitetussa kuvassa on minun nimeni, mutta käsittely on tehty (tökerösti) uusiksi. Siitä pyydänkin nimeni poistamaan, mutta mitä teen kuvakisan kanssa? Mitä te tekisitte?

2. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113
    Vs: Tuo taitaa muuten olla minun kuva...

Pieni täsmennys kuvakisaan - onko se kuville vai kuvaajille?  Mitä kisan säännöissä sanotaan, siis onko kuvan oltava lähettäjän kuvaama?  Tuo "täydet oikeudet" voidaan toki tulkita niinkin, että olet ne jollain sanattomalla sopimuksella luovuttanut kuvan antaessasi.

Muutenkin joudut sitten miettimään, kumpi on tärkeämpää - kaverisuhde vain  jonkun ehkä merkityksettömän kuvan seikkailu internetin ihmeellisessä maailmassa.

3. PePe

PePe Member

178
    2
    18

Jollei tässä nyt mitään erityisiä järjestelyjä ole tehty, asia lienee niin että kuvan käyttöoikeuden olet antanut tuolle kaverille, ja ilmeisesti saanut siitä jonkin sortin korvauksen. Tuon käytön laajuudesta olette voineet jotakin sopia, tai sitten ette...
    Tekijänoikeus on kuitenkin sinulla kuvaajana. Jollette ole nimenomaisesti jotakin muuta sopineet, käyttöoikeus ei anna hänelle mahdollisuutta esittää kuvaa omana tekeleenään, tai tehdä jatkosopimuksia sen muusta käytöstä.
    Pääsääntöisesti valokuvakilpailuissa edellytetään kuvan esittäjältä sekä käyttö- että tekijänoikeutta kuvamateriaaliin. Useimmiten tuo toteutuu niin että alkuperäinen kuvaaja itse esittää aineistoaan kisaan.

Minusta tämä vaikuttaa aika selkeältä tekijänoikeusrikkomukselta. Mikäli tähän ei mitään muuta yllättävää liity, lienet juridisesti vahvoilla asian kanssa.
    En tiedä kuinka haluat toimia tämän tuttavasi kanssa, mutta itse ottaisin yhteyttä valokuvakilpailun järjestäjään, kertoisin heille että kuvaasi on käytetty luvattomasti, ja vaatisin heitä välittömästi poistamaan kuvan kilpailusta. 

4. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Eihän tuo niin selkeää ole, kun emme tiedä, mikä kilpailu on kyseessä ja mitkä ovat sen säännöt.  Mitä kilpailuissa yleensä edellytetään ei välttämättä ole asian laita kaikissa yksittäisissä tapauksissa.

5. PePe

PePe Member

178
    2
    18

Kyllä tämä sikäli selkeää on että oikeuksista ei päätä kilpailun järjestäjä, vaan ne tulevat tekijänoikeuksia koskevasta lainsäädännöstä. Kuvan lähettäminen kilpailuun edellyttää oikeuksien omistajien hyväksyntää.
    Kuten tämäkin tapaus osoittaa, aivan hirveästi näiden kanssa sekoillaan. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka paljon on kyse silkasta piittaamattomuudesta, kuinka paljon siitä ettei asioista tiedetä.

6. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Edelleen jänkkään:  jos kuvan tekijä on luovuttanut sen käyttöoikeudet, saattaa kilpailu olla sen tyyppinen, että kuvaa saa sen käyttöoikeuksien haltija käyttää siinäkin.  (Oikeuksien haltija on se, jolle ne on luovutettu).

Jos kilpaulussa edellytetään n.s. "kaikki oikeudet", riippuu sitten siitä, mitä kuvaaja on luovuttanut. Luultavaa tietysti on, että kuvan luovutuksessa ei ole mitenkään yksilöity, mitä on annettu. Siten luovuttajalla ja saajalla on erilainen käsitys asiasta.

Jos - siis JOS - kuvaaja ei ole itse selvittänyt, mitä antaa ja millä ehdoilla, niin sanoisin, että olkoon tyytyväinen saamastaan huomiosta. 

7. Jukka75

Jukka75 Active Member

3 168
    5
    38

Kaikille maallikoille ei välttämättä ole selvää tuollaiset asit, eli tietääkö tämä sinun tuttavasi että sinulla on oikeudet siihen kuvaan kuvaajana. Ei siis varmasti kovinkaan monella maallikolla ole moisesta tietoa, voithan sillain sivumennen ottaa asiasta selvää.

"Puolileikillä" sanot että törmäsit tuohon kuvaan siellä, menit sitten minun kuvallani osallistumaan moiseen ;)

8. markku55

markku55 Active Member

Jotain tämän tapaista lähestymistapaa minäkin harkitsisin, kaverin kanssa voinee asiasta sopia jos kyse on hänen tietämättömyydestään.
    Yllättävän harva tietää, että kuvaajalla on tekijänoikeus kuviinsa.

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Ja vielä harvempi tietää, ettei niin itse asiassa olekaan.

10. norppa

norppa

16
    0
    0

Kiitos vastauksista! Aikomukseni ei tosiaan ole nostaa asiasta mitään sen suurempaa meteliä, sillä kuten Sakke sanoi, kyseessä on minulle sikäli merkitykityksetön kuva. Lähinnä ajattelin vaihtoehdoikseni olankohautuksen tai ihan ystävällisen huomautuksen. Ja ehkä tästä jotain oppimisen!
    Teoreettiseesti ja ihan yleisesti on kuitenkin mielenkiintoista miettiä, että miten sitä suhtautuisi tilanteeseen, jossa ottamasi kuva voittaisi ja törmäisit siihen sattumalta kaupan ikkunassa tai bussipysäkillä.

11. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

No kyllä asiasta kannattaisi ohimennen siltikin ystävällisesti huomauttaa, "ai kato, mä huomasin että olit ton kuvan laittanut kisaan".

12. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Joo.  Asia on tuttu.  Minäkin olen jaellut kuvia, varmaankin satoja ellei enemmän, ihmisille sanoen vain, että saat käyttää kaikessa itsesi esittelyyn kuuluvassa yhteydessä.  Niitähän on sitten ollutkin jos vaikka missä, sihteeriopiston sivuista alkaen (tai niihin päättyen).

Tuommoinen "virallisempi" yhteys on asia erikseen, enkä itsekään oikein tiedä, miten suhtautuisin. Just sen kilpailun luonne - kilpaillaanko siinä esim. naamalla tms.  olisi kaiketi se jakaja.  Jos joku osallistuisi kilpailuun esittäen kuvan omana ottamanaan, niin varmasti älähtäisin. Jos se olisi tyyppiä "lähetä kuva itsestäsi hauskassa tilanteessa" niin tavallaan jo viitekehys sanoo, ettei sinne pyydetä itse otettuja kuvia.

13. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Vielä yksi huomio:  Kyseinen kuva kuulunee kategoriaan "tilattu muotokuva", jos se on kuvattavan pyynnöstä tehty.  Noin periaatteessa on silloin tilaajalla jonniin verran suuremmat oikeudet käyttää kuvaa kuin muutoin.  - Ei tietenkään  esittää sitä omanaan, sehän on selvä.

14. PePe

PePe Member

178
    2
    18

Kuvastaa varmaankin yleisen tietoisuuden tilaa että tässäkin ketjussa on esitetty perin outoja näkemyksiä kuviin liittyvistä oikeuksista ja erityisesti tekijänoikeuksista.
    Se mitä lain kirjain sanoo asiasta, löytyy hieman tiivistetyssä muodossa esim Finlexistä 
    Tekijänoikeuslaki 404/1961 - Ajantasainen lainsäädäntö - FINLEX ®

Selkokielisempään ja tiiviimpään muotoon asiaa on koottu joidenkin aiheeseen liittyvien tahojen sivuille, esimerkiksi
    http://www.gramex.fi/index.php?mid=213

tai

Tekijänoikeudet

tai

Valokuvat [Tekijänoikeus: vastauksia usein esitettyihin kysymyksiin]

Nämä peruslinjaukset olisi hyvä kaikkien valokuvien kanssa tekemisissä olevien tuntea.

Ihan oma juttunsa on sitten kuinka puuttua havaittuihin tekijänoikeuden loukkauksiin. Asian sivuuttaminen olan kohautuksella on yksilötasolla tietyllä tavalla ymmärrettävää, varsinainen asiaan puuttuminenhan on yleensä epämiellyttävää. Toinen puoli asiaa on että tilanne ei paremmaksi muutu niin kauan kun rikkomuksia katsellaan läpi sormien.   

15. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Mikä oli "perin outo näkemys"?

Esimerkiksi nykyisin tavallinen  lupa käyttää kuvaa Facebookissa jo sisältää  oikeudet siirtää kuvan oikeuksia kolmannelle osapuolelle, noin teoriassa.  Jos kuva on jostain syystä tärkeä, kannattaakin kuvaajan muistaa, mitä FB:n käyttöehdoissa sanotaan:  Lataamalla kuvan sinne

"annat meille tekijänoikeussuojan alaisen sisällön, kuten kuvien ja videoiden (tekijänoikeussisältö), osalta seuraavat nimenomaiset luvat valitsemiesi yksityisyysasetusten ja sovellusasetusten mukaisesti: annat meille ei-yksinomaisen, siirrettävän, alilisensoitavan, maksuttoman, maailmanlaajuisen luvan (tekijänoikeuslupa) käyttää mitä tahansa tekijänoikeussisältöä, jonka julkaiset Facebookissa tai Facebookin yhteydessä."

16. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 208
    3 521
    113

Minusta taas on täysin selkeää, että sitä se ei ole ainakaan....  :)

Valokuva ei ole tekijänoikeuden kohde, ellei se ole teos, n.s. ylitä teoskynnystä.  Puheena olevan kaltaiset henkilökuvat eivät sitä ole missään tapauksessa.

Muihin valokuviin kuin teoksiin sovelletaan tekijänoikeuslain 49. pykälässä  lueteltuja lain kohtia:

"Tässä pykälässä tarkoitettuihin valokuviin sovelletaan vastaavasti, mitä 2 §:n 2–4 momentissa, 3 §:n 1 ja 2 momentissa, 7–9, 11 ja 11 a §:ssä, 12 §:n 1 ja 2 momentissa, 13 ja 13 a §:ssä, 14 §:n 1, 3 ja 4 momentissa, 15, 16 ja 16 a–16 e §:ssä, 17 §:n 1 momentissa, 18 §:ssä, 19 §:n 1, 2 ja 5 momentissa, 20, 22 ja 25 §:ssä, 25 a §:n 1 ja 2 momentissa, 25 b, 25 d, 25 f–25 i, 26, 26 a–26 f, 26 h, 27–29, 39, 40, 40 c, 41 ja 42 §:ssä säädetään."

Tekijänoikeusrikkomuksesta säädetään pykälässä 56, ja kuten tarkkaavainen lukija jo on huomannut, se ei sisälly tuohon luetteloon.

17. Herra iso herra

Herra iso herra Active Member

7 709
    10
    38

Jaa...
    Luultavasti kilpailun järjestä tarkoittaa kaikilla oikeuksilla, sitä että heille ei tule ongelmia julkaisun suhteen.
    Minulle ei selvinnyt (en ainakaan huomannut mistä kisatsta on kyse), luulisin että kyseessä on joku "markkinoitikisa", missä leikkimieleisen kuvakilpailun voitaneille jatetaan sponsorin tuotteita palkintona.

Itse pidän tekijän oikeuksistani huolta silloin kun on kyseessä merkitykselliset taloudelliset intressit, eli lähinnä mainos yms. käyttö, olen antanut monesti ihan kadulla kuvaamilleni ihmisille suvujeni osoiteen ja sanonut että sieltä saa käydä hakemassa itseleen.
    Jos joku sitten tuon laitta naamakirjaan tai vakkapa väitää omaksi kuvakseen ja osalistuu sillä johonkin kilpailuun, niin ei se ole minulta pois, oletaen että palkintona ei ole henkilöautoa;-)

Yleisesti ihmisillä ei siis ole tietoa, saati ymmärrystä tekijän oikeuksiin, monta kertaa on tullut vastaan että ihmiset luulevat oikeuksien olevan mallilla/kohteella itsellään, siis tulessaan kadulla kuvatuksi, luulevat omistavansa oikeuden kuvaan ja sen julkaisemiseen.

Minusta noin yleisesti harrastajat kantavat huomattavan ylimitoitettua huolta räpsyjensä vastamisesta, mikä ilmenee välillä talonkokoisina leimamerkeinä kuvissa ja käytetään paljonkin aikaa mahdolisten varkauksien etsimiseen erinäköisillä etsintätyökaluilla.
    valokuvaus on kiva harastus, eikä siitä ole hyvä ottaa stressiä kuvavarkauksien pelosta.

Internetissä jukaistaan joka päivä miljoonia kuvia, kuvien arvo laskee päivä päivältä ja koko valokuvaus harrastus on murroksessa.
    En tiedä monta nollaa pitää laitaa peräkkäin, kun lasketaan netissä olevien kuvien määrä ja arvioidaan ihmisten keskimäärästä vilpillisyyttä ja ihan tietämättömyyttä.
    Niin siis jos kaikki kuvien väärinkäytöset tulisi yhdellä kertaa ilmi, niin niitä mikään taho ei kykenisi selvittämään.

Tässä kyseisessä tapauksessa, antaisin asian olla ja vältäisin kiusallista lopputulemaa, täysin mitättömästä asiasta.

18. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

Minä tuntisin itseni imarrelluksi jos joku kuvani veisi.

19. Pii

Pii

4 011
    0
    0

Näin! Ei varmaan tekisi toista kertaa.

20. Vs: Tuo taitaa muuten olla minun kuva...

Paremminkin käytännöllinen. Foorumimutun sijaan sinun kannattaisi ennemminkin ottaa selvää kahdesta perusasiasta:
    1) Mitä ko. kilpailun säännöissä tarkalleen ottaen sanotaan, ja kuka sen järjestäjä on
    ja
    2) Mitä tarkalleen on sovittu ko. kaverin eli kuvan tilaajan kanssa (kun mitään kirjallista sopparia ei mitä ilmeisimmin ole).

Jos nyt ei ihan kaikkien, niin ainakin aika monen kilpailun säännöissä mainitaan tuo vaatimus täysien oikeuksien omistuksesta ja joskus myös luovutuksesta kilpailun järjestäjän käyttöön. Vaikka kuville ei olisikaan tarkoitus hyödyntää markkinoinnissa myöhemmin, kilpailun järjestäjät haluavat varmistaa selustansa juuri näiden kiistanalaisien tapausten varalta. Eli vastuu siirretään kokonaan kilpailuun osallistujalle. Sinun tapauksessasi siis se ainoa jota voisit asiassa lähestyä juridisessa mielessä on tuo kaverisi.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Ainakin itse sain annetuista tiedonmurusista sen kuvan, että FB:n osuus koko kilpailuun rajoittuu pelkästään tuohon mainittuun linkkiin, ja itse kilpailun siis järjestää joku mainostaja omilla (FB-) sivuillaan. Silloin kuvan näkyminen Facebookissa ja sen osallistuminen johonkin kilpailuun ovat kaksi eri asiaa.

Mitä tulee ottamasi kuvan julkaisuun FB:ssa, sinne ladatut kuvat R belong to FB, ja FB putsaa ne jopa EXIF-tiedoista. Joten jos poist(at)at kuvasta nimesi, se viimeinenkin linkki sinuun poistuu siinä samalla. Toisaalta jos ko. kuva on paska räpsy jo omastakin mielestäsi, niin liekö tuolla nyt niin suurta väliä mutenkaan, siis käytännössä. Pyydä ennemmin poistamaan koko kuva (onnea yrityselle:). Mutta se kilpailu, olettaen että kyseessä on tosiaan jonkun neljännen osapuolen, eikä FB:n järjestämä kilpailu, se on sitten asia erikseen.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Eli jos et ole luvannut ko. kuvan vastaanottajalle nimenomaan ja selkeästi täysiä oikeuksia, (mikä lienee aika harvinaista), ei hänellä ole siihen täysiä oikeuksia, saati lupaa antaa sitä noin vaan mainoskäyttöön. Mutta kun ainoa 'sopimus' on epämääräinen suullinen, tai sellaista ei ole ollenkaan, voit olla vähän pashamaisessa saumassa asiasta tappelun suhteen. Tuon toisen kaverin sisäisestä johdotuksesta riippuen.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Tollous on Suomessa valtion eristyissuojelussa monien eri lakien voimalla. Jos/kun siis sinulla ei ole asiassa jotain mustaa valkoisella ja nimiä paperissa, olet pelkän etiikan suhteen aika heikoilla. Valitettavasti.

Parempi varmaan kuitata asia ainakin osittain omana mokanasi, kun olet antanut kuviasi kuvattavien käyttöön asiaa sen pitemmälle miettimättä, tai ilman mitään sopimusta niiden käytöstä. Voihan sitä kaveria yrittää valistaa asiasta, mutta aika vähän se äkinä varmaan auttaa, kun se 'vahinko' on jo housussa.
    Yksi konsti minimoida tuo FB-dilemma on luovuttaa kuvattaville kuvia vain printtimuodossa. :)

Tämä kuulostaa pitkälle jälkiviisastelulta, (ja sitä kait se osittain onkin), mutta jos tänä päivänä annat (tai pelkästään linkität) ottamiasi kuvia nk. taviksille, voit pitää itsestään selvänä, että ne päätyvät suht pian myös Facebookiin. Tavikset nyt vaan tekevät niin, eivätkä suinkaan "ilkeyttään", vaan pitävät sitä luonnollisena. Eivätkä he taatusti ole lukeneet Facebookin käyttöehtoja, vaan rullanneet vaan suoraan sinne hyväksy-nappulaan, kuten aina.

Mutta tuo toisten kuvilla kilpailuihin osallistuminen ja täysien oikeuksien edelleenluovutus, se on asia erikseen, ja siihen tuolla kaverillasi ei ole oikeutta, jos et ole niitä erityisesti heille luovuttanut. Kannattaako asiasta sitten tapella, se on tosiaan itsestäsi, tuosta kaveristasi ja kyseisen kilpailun säännöistä kiinni.

[QUOTE>
    [/QUOTE]

Suhtautuisin siihen kohtalaisella mielenkiinnolla, jos en olisi ko. kuvaa nimenomaisesti jollain kirjallisella sopimuksella luovuttanut kyseiseen käyttöön. Jos en olisi näin tehnyt, ottaisin selvää kuka on tuon kyseisen mainoskuvan julkaissut, ja mistä käyttöönsä saanut. Koska vahinko olisi jo tapahtunut, voisin olla julkaisijalta vailla asianmukaista reproduction rights -korvausta.

NK. orphaned works -lakiesitys ei tietääkseni ole vielä voimassa ainakaan Suomessa, eikä edes FB:n kotimaassa, joten pelkkä Facebookiin lataaminen ei anna automaattista oikeutta siellä olevien kuvien vapaalle kaupalliselle käytölle FB:n ulkopuolella. Etenkään jos en itse ole niitä FB:iin ladannut.

Jos taas tuon kilpailun järjestäjä olisi FB itse, ko. kilpailu tapahtuisi FB:n sisällä, ja olisin itse tuon kuvan Facebookiin ladannut, enpä voisi asiasta syyttää muita kuin itseäni.