Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tulostimet

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Mike, 24 Lokakuu 2005.

1. Mike

Mike

699
    0
    0
    Olen kyllästynyt venttailemaan kuvien tulostelua ifiltä ja Kodak express tekee ihan sutta vaikka kuinka tarkat ohjeet antaa. Useaan kertaan kuvaa on kropattu vaikka nimenomaan olen ohjeet antanut.

Onko tulostimista mihinkään kun verrataan ammattiliikkeisiin? Max A4 kokoa haen, yleensä kymppikokoa tulostelisin. Onko esittää mitään päteviä malleja millä saa jo laadukasta jälkeä vai onko semmoisia laisinkaan järkevässä hintaluokassa(1000-2000€)?

2. Sori tulostimiin en osaa vastasta, mutta nettikuvien teettämisestä pari sanaa.

Olen teettänyt Fotonetissä n. 150-200 20x30cm suurennosta. Halpaa (alennuskoodit) ja nopeaa, jopa profiloimattomalla työnkululla saattaa joskus onnistua. En usko että pääsisin lähellekkään samaa kuvan laatua kotioloissa printatessa, en ainakaan kovin halvalla.

3. Canonilla on ainakin ollut ( ja on muistaakseni vieläkin) sellainen palvelu, että sinne voi lähettää kuvia jotka sitten printataan haluamillasi printtereillä ja sitten lähetetään sulle.Ilman kustannuksia tietenkin. Ihan hyvä tapa verrata printtereitä ja katsoa riittääkö laatu.

4. Kyllä 150e:n valokuvatulostin tuottaa kilpailukykyistä laatua, mutta halpaahan kotitulostelu ei ole ja tyhmää hommaahan se on. Yhtä tylsää kuin skannailu. Itselläni on R300 Espoo ja vertailukohtaa ei, saman merkin monitoimitulostimen lisäksi ole -siis muuta kuin Ifi

5. minusta se on hauskaa... mulla on canonin ip3000. musteet ei ole niitä kalleimpia, ja hyvää jälkeä tekee.

6. Siis kyllähän nuo uudet tulostimet tekee hyvää jälkeä, mitään järin halpaa se vain ei ole. Mutta jos ei nyt niin hirveitä määriä tulostele niin samapa se on vaikka se yks tuloste nyt maksaisikin parikymmentä senttiä enemmän kuin tilattu.

Printtien säilyvyydestä mulla ei ole kokemusta, mutta luulisin että huonommin kestävät kuin valokuvat.

7. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    Canon Pixma iP4000 oli hetken itsellä kiikarissa, sille on tullut seuraaja Canon Pixma iP5000

Kun sä Mike itse tiedät omat vaatimuksesi aika tarkasti niin ehkäpä pyörähdys jossain liikkeessä tutkimassa mallitulosteita voisi auttaa? Ehkä tällainen alle 200e tulostin onkin riittävä? Kannattanee satsata sitten kunnon paperiin ja mustetta varalle.

8. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Ei tuohon A4 tulostimeen taida saada menemään ihan tuota ilmoitettua budjettia.
    Esim Epsonin R800 A4 "lippulaiva" maksaa hintaseurannan mukaan hintahaitarissa 291-395 euroa

verkkokauppa.comissa on mynnissä Epson Stylus Photo R2400 joka on A3+ kokoon yltävä tulostin ja se maksaa 901,90 euroa eli on vieläkin alle tuon budjetin.

Itselläni on Canonin Pixma 4000 ja olen ollut siihen iahn tyytyväinen. Hintaseurannan mukaan se maksaa 118-159 euron haarukassa.
    Mutta kuten joku jo totesi kannattaa tilata Canonilta esimerkkitulosteet ja verrata.

9. MJK

MJK

1 436
    0
    0
    EPSON Stylus Photo R800
    http://www.epson.fi/products/printers/inkjet/styphor800/index.htm

"Samalla uusimmat EPSON UltraChrome Hi-Gloss™ -pigmenttimusteet toistavat sävyt täydellisesti niin, että ne kestävät haalistumatta 80 vuotta.."

Kestää jos kestää, mutta kyllähän laite ainakin noilla sivuilla hyvältä vaikuttaa. Testimenetelmä sivun alalaidassa. Vielä kun muistaisin missä niitä eri musteita oli testissä.. Välillä on tullut erilaisia papereita katsottua ja ainakin malleissa on tulostettavalla paperilla iso merkitys.

10. Kuvan haalistumattomuuteenkin vaikuttaa oman testini mukaan paperi yllättävän paljon.

11. Tämä on yksi eniten harhaluuloja aiheuttava asia. Pigmenttimusteita käyttävien tulostimien tulosteiden kesto on moninkertainen verrattuna perinteiseen hopeamenetelmään. Ainoastaan tietyillä museollekin kelpaavilla vedostusmenetelmillä päästään samaan kuin pigmenttimuisteilla.
    Wilhelm Imaging Researc tutkii kyseistä asiaa ja vertailee tulostimia ja perinteisiä menetelmiä.

12. Mike

Mike

699
    0
    0
    Päädyin muutaman käyttäjän kommenttien perusteella Epsonin r800 malliin. Harmi ettei markkinoilla ole mitään erittäin vakavasti otettavaa valokuvatulostukseen tehtyä tulostinta. Tai sitten tuo r800 on jo semmoinen, olisin luullut hinnan olevan reippaasti korkeampi tai ainakin että olisi vielä joku parempi malli tuosta.

13. No niin, tulipa tuokin harhaluulo korjattua.

14. Yleensä ammattikäyttöön käytetään suurempia kuvakokoja, joten A4-kokoon ei ole varmastikaan ollut tarvetta ammattilaitteelle.
    Vakavasti otettavuus tulee pikkuruiskuilla mustekasettien koosta, se on lähinnä säälittävä. Mutta asian voi korjata rahalla, ostamalla piraattisysteemin jossa mössö tulee letkuja pitkin tulostimeen.

15. Enpä usko, että tuli. Olen tainnut tuon saman linkin ja tarinan laittaa pariin otteeseen per vuodenaika....

16. Eikös tuo R800 ole aika vakavasti otettava tulostin.... R2400 taitaa tosin olla parempi ja sillä on vielä toivomuksesi mukaan korkeampi hintakin.... :).

17. sf

sf

785
    0
    0
    Itse kanssa katselin että jos nyt menisin ostamaan printteriä, tuo epsonin 2400 voisi olla se valinta. Jotain testiprinttejä näin fotokaapelissakin, ja hyvältä näytti. Keston suhteen vaikuttaa tietenkin paljon mille paperille tekee... Itse olen epsonin kanssa käyttänyt lähinnä epsonin omaa A3+ Archival Matte- paperia, n. 50,-€ maksaa 50 arkkia... Niin ja se kolmas harmaasävyväri tekee kyllä hyvää m-v tulostuksissa, vaikkakahdellakin pääsee kohtuulliseen tulokseen. http://www.epson.fi/products/printers/inkjet/stypror2400/index.htm

18. Moniväri-mv-tulostusta voi toki tehdä millä tahansa valokuvaprintterillä, kunhan hommaa värisetin. Tai täyttää itse kasetit yms.

19. sf

sf

785
    0
    0
    Voi, ja jotkun on muuttaneet kokonaan m-v tulostimeksi esim. epsonin mustesuihkareita. Noissa uusissa epsonin malleissa on vain jo suoraan tarpeeksi värejä tekemään sekä värillistä että m-veetä.

Itselläni kun on mahdollisuus käydä tarvittaessa käyttämässä epsonin pro 4000 toosaa, rullalta suoraan tarvittaessa ja muutenkin A2 kokoinen vekotin, tosin siitäkin tullut uudistttu versio jo, ja siinäkin se kolmas "musta" eli ylimääräinen harmaa lisäksi.

20. No Peter sovitaan niin etten ennen kevättä epäile printtien kestävyyttä:)