Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Tulosteiden pohjustus, laminointi?

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana RB, 21 Maaliskuu 2012.

  1. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Oon ennenkin muistaakseni kysellyt, mutta kysympähän taas mustesuihkutulosteiden pohjustuksesta ja laminoinnista. Nyt homma on ajankohtaisemnaakin kuin ennen.

    Eräässä kuvaamossa pohjustivat tulosteita niinkuin tavallisia valokuviakin, ja laminoivatkin niitä kuumalaminointiprässillä.
    Onko teillä muilla kokemusta tästä asiasta? Mitä pitäis tehdä toisin kuin normikuvalle?

    Itse aion kokeilla, kun värkit on siihen olemassa.

    Entäs kehystys? Lasin alle näitä kait laitetaan niinkuin muitakin. Mitään kohokuvioista paperia ei varmaan kannata laminoida.
     
  2. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Suosittelen sitä perinteistä graafikkojen vuosisatoja testaamaa. Normaali hapoton paspapahvi ja kehykset. Kuvaa ei pohjusteta, vaan liimataan yläreunasta parilla liimampaperilla pohjaan, ja sitten paspis pitää kuvan suorana. Kerran kokeilin mitä tapahtuu, jos laittaa tuoreen pigmenttimustevedoksen suoraan lasiin kiinni. Seuraavana päivänä oli osa kuvasta siirtynyt lasiin.
    Samaa saattaa (en tiedä) tapahtua kuivankin kuvan kanssa. Lasi suojaa myös uv-valolta ja ilmansaasteilta, joista rikki taitaa olla tupakansavun ohella pahimpia. Pleksin uv-läpäisy on vähempää,kuin normilasin. Sitten on uv-suojalaseja, mutta hinnakkaita. Pohjustuksessa paras on arkistokelpoinen (hapoton) liimakalvo, jonka kanssa kuva mankeloidaan pohjalle. Jotkut museoihmiset varoittavat kuumaliimakalvoista. Olen joitakin pohjustanut sillä, kun itsellä on prässi. Viidessä vuodessa en ole huomannut muutoksia, joka on tosin lyhyt aika. Olen käyttänyt kalvoa, joka toimii 60 asteessa. Laminoinnista en osaa sanoa mitään. DiPond (tai vastaava alumiinikomposiittilevy) levy on pohjustuksessa hyvä, toimii myös kuumaliimauksessa. Ongelmana on levyn leikkaaminen. Ei onnistu mattoveitsellä.

    Dekolevystä saa tuota alumiinikomposiittilevyä Dilite) suht edulliseen hintaan ja sille leikkuria, josta saakin maksaa kolmisen tonnia.

    kapa
     
  3. Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Kapan kanssa samoilla linjoilla, vanhassa vara paras.

    Hieman toista mieltä olen tuosta DiPondin leikkamisesta. Kyllä se menee mattopuukolla, kun laittaa ohjurin vaan hyvin kiinni ja useamman kertaa vetelee puukolla. Paras laite kyllä tuon yli kolmentonnin leikkurin jälkeen on halpakaupasta ostettu satasen pyöröteräleikkuri, elikkäs käsisirkkeli.

    Mä olen hyvän tasosirkkelin omistajana ottanut uurastuspäivän ja leikellyt isosta levystä kerralla valmiiksi useampia 50x70, 40x50 ja 30x40 palasia ja yrittänyt kuvissa pysyä noissa standardeissa. Paspiksellahan noita kuvasuhteita saa vähän muutettua.

    Nyt viimeaikoina olen hieman kiinnostuneena tähyillyt tuota kylmälaminointikalvoa, kun olen hevosmiesten tietotoimistosta kuullut, että sitä olisi myös hapottomana, kuvaystävällisenä lajikkeena ja sitä olisi isolla kumitelalla helppo levittää isommankin kuvan päälle.
     
  4. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Paspishomma onnistuu silloin kun kuva on suora. Tavalliset labbiskuvat ovat välillä mitä sattuu ja pullottavat irti taustasta. Tulosteista ei mulla ole  vielä ympärivuotisia kokemuksia.
     
  5. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Tulosteet tulevat suorina, tai sitten kaarevina, jos on rullapaperia, varsinkin sieltä loppupäästä. Painon alle pariksi päiväksi, niin helpottaa. Elämistä saattaa tapahtua hieman ilmankosteuden vaihdeltua rajusti, mutta en pitäisi sitä ongelmana. Samaa tapahtuu grafiikan vedosten kanssa.

    Jos tulostaa paljon mustaa sisältäviä alueita ohuelle paperille, voi kupruilua esiintyä. Kannattaa satsata paperiin, niihin laadukkaisiin ja tarpeeksi paksuihin.

    kapa
     
  6. Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Miten olette kiinnittäneet Dibond-levyt seinälle? Haluaisin itse saada ne muutaman sentin irti seinästä galleriatyyliin.
     
  7. Pan

    Pan Well-Known Member

    2 593
    1 303
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Lähes pohjamateriaalista riippumatta olen liimannut (liima materiaalien mukaan) taustaan alumiinisia 12*12 mm U-listoja ja laittanut ylempään poralla reiät, johin ripustusrautalanka kiinnitetaan. Siis samaan tapaan kuin perinteisissä taulujen kehyksissä. Silloin kuva irtoaa seinästä ja sen saa aina pysyvästi suoraan.
     
  8. Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Kiitos vastauksesta! Mitä liimaa Dibondeilla käytät?
     
  9. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Ei kai siihen mitään ripustuslankavirityksiä tarvita. Kaksi kannallista naulaa vaateriin ja sitten kuva seinälle. U-kisko pitää sen irti seinästä ja kanta estää sen liukumasta lattialle. Jos laitaa vielä kiskot joka reunalle (ei liian lähelle reunaa, ettei paista sivusta tiiraillessa), nin ei pääse sivusuunnassakaan liukumaan tyhjän pääle.

    Liimana noihin kiskoihin voi käyttää kaksikompponenttiliimaa (Araldit tms), Sikaflexiä jne... Onhan noita liimoja.

    kapa
     
  10. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Jatketaan taas ketjua, tällä kertaa ongelmien kera.

    Ei tunnu toimivan tämä tulostushomma ollenkaan. Kehystettynä paspiksiinkin kuviin tulee lasin alla läiskiä ja lasiin tulee tulosteen kuvio. Tuntuu kuin muste ei kuivuisi kunnolla vaikka on ilman kehystä päiväkaupalla.

    Tulostin on Epson 4900 ja paperi on Ilfordia. Taitaa jäädä kalliiksi kokeiluksi.
     
  11. Juke.K

    Juke.K Well-Known Member

    14 625
    206
    63
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Eikö kuvan ja lasin väliin tule rako jos käyttää paksuja paspiksia?
     
  12. Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Hyvin omituista. Mulla on tuossa studion seinällä roikkunut nyt kolme vuotta Epsonin 2880:lla Ilfordin Galerielle tulostetut kuvat, mitkä on lasin alla 3mm paspiksilla, eikä mitään ongelmaa ole ilmaantunut.

    Onhan taustapahvi, paspispahvi ja liima varmasti riittävän neutraalia, ettei siellä ole mitään liuotinhöyryjä, jotka irroitaisi tuota mustetta.
     
  13. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 673
    525
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    En tiedä, mitä paperia käytät (pelkkä Ilford ei vielä sano mitään)? Onhan se varmasti pigmenttimusteille tarkoitettua? Ilfordilla nimittäin on sekä Dye-, että pigmenttiväreille sopivaa.Ennen kehystystä olisi hyvä antaa vedoksen kuivua pari vuorokautta. Ilfordista itse suosin Gold Fibre Silkiä, Hahnemuhleltä ja Cansonilta sitten vastaavia, jos haluan sellaisen perinteisen baryyttikiiltävän ilmakuivattuna-näköisen.

    Kuvaa ei saa laittaa lasiin kiinni. Pohjustetulle vitriinikehys tai sitten paspa.

    kapa
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Nyt on omakohtaista kokemuksia jonkinverran karttunut. Kosteana syksynä tulosteet ovat kupruilleet niinkuin tavalliset valokuvatkin.
    Muutamia tulosteita oon pohjustanut ja laminoinut kuumalaminointirässillä ja pelkästään pohjustanut myös kuumalaminointikalvolla. Kovin suurta eroa ei ole tavallisiin kuviin verrattuna ilmennyt. Tuloste nappaa laminointikalvoon asetteluvaiheessa kiinni, joten tarkkana pitää olla.
    Pelkän pohjustuksen jälkeen suojana käyttämäni silikonipaperi irtoaa hyvin tulosteenpinnalta.
     
  15. RB

    RB Well-Known Member

    9 106
    1 087
    113
    Vs: Tulosteiden pohjustus, laminointi?

    Nostellaanpa taas vähän aihetta.

    Tulostelin toistakymmentä 30x40 kuvaa Ilfordin Gallerie Gold Fibre Silk rullapaperille. Olipahan vekkulin käppyrää baryyttipaperia. Hyvä kun mahtui tulostimesta tulemaan. Ihan reunasta ei voinut aloittaa, kun käppyrä nappas tulostuspäihin kiinni.
    Pidin sitten pari päivää painon alla.....vähän oikeni mutta ei puhettakaan että pelkkään paspikseen olis voinut laittaa.
    Siispä prässi kuumaksi, ja kuumaliimakalvolla pahville poks. Aika hikisen tuntuinen urakka, mutta hyvä tuli.