Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Xrite Colormunki vs. Datacolor Spyder3 Studio SR

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana sahe69, 3 Kesäkuu 2010.

1. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48
    Niin, jomman kumman olen ajatellut hankkia. Ääniä puolesta ja vastaan? Onnistuuko muuten väriapinalla laajagamuttisten näyttöjen kalibrointi?

2. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Xrite Colormunki vs. Datacolor Spyder3 Studio SR

Mulla on kokemusta spyder 2, ja 3 perusversiosta.Molemmilla olen saanut näytöt kohdalleen.
    Olen kuitenkin lukenut tuosta colormunkista niin paljon kehuja, ja itseäni kiinnostaa, kun sillä voi kalibroida tulostimenkin.
    Niin varmaan spyder3 studiollakin, mutta colormunkissa ei ainakaan tarvitse skannata, tarvitseekohan tuossa spyderissä?
    Siitä en tiedä, miten paljon tuon colormunkin arvoja voi itse säätää, valkoista pistettä, mustaa pistettä, värilämpötilaa,ne on ainakin ympäristössä, jossa minä teen kuvia, itse etsittävä ja määrättävä, automaatilla menee metsään.
    T Jukka

3. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Joo, itse asiassa noilla molemmilla voi, siitä just tuo meikäläisenkin kiinnostus kumpuaa.

Molemmissahan tulostimen profilointi menee ymmärtääkseni jotakuinkin niin että printataan valmistajan korjaamaton värimalli halutulle paperille. Tuloste luetaan sitten kolorimetrillä, minkä perusteella ohjelma tekee tulostimelle/ käytetylle paperille profiilin. Spyderin kanssa prosessi on ilmeisesti hieman työläämpi, mutta softassa lienee sitten enemmän säätömahdollisuuksia. Jos olen oikein ymmärtänyt.

4. PasiZ

PasiZ Active Member

1 097
    0
    36

Ero on siinä, että colormunki on spektrometri ja spyderi on colorimetri... Teoriassa ainakin spektrometrillä absoluuttinen värivirhe on pienempi, kun colorimetrin pitäisi saada referenssi jostakin.

5. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Referenssien, tai ainakin käytön kannalta prosessi on kuitenkin molemmilla laitteilla jokseenkin sama, pitää skannata sillä mittalaitteella tuloste värimallista? Tosin spyderin kanssa skannattavia väritäpliä on huomattavasti suurempi määrä ja ne pitää skannata yksitellen kun taas väriapinan kanssa lukupäätä liu'utetaan värimallien päällä muutaman raidan verran. Toisaalta spyderiä kehutaan tarkemmaksi (ehkä tämän vuoksi?) testeissä.

Hämmentävää.