Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tulosteet kuntoon

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana KarppaKari, 20 Joulukuu 2009.

1. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Vs: Tulosteet kuntoon

Siellä digiexpressin kohdalla puhuttiin royal ja metallic -paperilaatujen kohdalla icc- profiilista, joko omasta tai DE-profiilista.
    Missä kohtaa tuo käännetään tuohon profiiliin (tai tuleeko se photoshopin proof-valikkoon), kun en sitä tuolta digiexpressin sivulta löytänyt?
    T Jukka

2. mvuori

mvuori Well-Known Member

10 669
    132
    63

Koska palvelu tukee "omaa profiilia", ei kuvaa tarvitse kääntää DE:n profiiliin. On kuitenkin tsekattava, että kuvassa on jokin korrekti profiili mukana.

Voi tarkistaa mahtuuko se profiiliin ja miten väreille käy asentamalla profiilin Windowsiin (right click profiilitiedostolle ja valitse profiilin asennus), valitsemalla se Proof Setup -toiminnolla tsekattavaksi ja klikkaamalla päälle proofaustoiminnot.

Tietenkin voit, jos haluat muuttaakin kuvan DE:n profiiliin (Edit -> Convert to profile), mutta siitä ei pitäisi olla erityistä hyötyä, mutta toki se vähentää muuttujia, koska muunnoskin voidaan tehdä eri tavoilla. Voi toki olla, että DE tietää itse parhaan tavan tehdä muunnos - lopputulosta ei kuitenkaan pääse täysin testaamaan tulostamatta.

Ensin pitäisi siis jostain löytää se profiilitiedosto firman sivuilta. Ovat näköjään piilottaneet sen oivallisesti.

3. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tuollain olen sen tehnyt esim. ifin pro ennen profiiliin, tuolla proof toiminnolla, ja sitten tehnyt tarvittavat korjaukset kuvaan.
    Lähetin digiexpressille muutama tunti sitten kyselyn tuosta profiilihommasta, mutta eivät ole vielä vastanneet.
    T Jukka

4. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Kysyin digiexpressiltä heidän profiileistaan ja tässä vastaus.
    "Hei,

Kiitos yhteydenotostanne.
    Profiili tässä tarkoittaa sitä, että kun olet käsitellyt kuvasi koneellasi ja laittanut oman profiilisi kuvaan ja laitat ohjelmassamme rastin profiili ruutuun, koneemme kääntää kuvan täällä sellaiseksi, ettei se tee kuvaan mitään muutoksia värien puolesta. Esim tasapainoita värejä automaattisesti. Näyttö ja meidän tekemä printti voi silti heittää toisistaan, profiilista huolimatta, vaikka käytät profiilia. Tämä johtuu siitä, että sinulla voi olla erivalo-olosuhteet kuin meillä näytön luona, ja näytön värisäädöt voi olla erillaiset.
    Suosittelen kuitenkin käyttämään profiilia kuvissasi, teemme silloin kuvistasi  "nollakopiot". Eli emme säädä kuvia millään tavalla, vaan ne on juuri sellaisia kuin ne meille lähetät. Nöin voit itse miettiä miten säädät omalla koneellasi kuvvat saadaksesi jonkulaisen printin ulos meiltä. Oli vähän monimutkaissti selitetty, kysythän lisää jos on ongelmia?"

OMAA KÖTINÄÄNI SEURAAVA
    Eli varmaankin se mainittu DE -profiili on heidän oma profiilinsa, joka tekee automaattiset muutokset kuvaan maksimoiden sen tulostukseen.
    Pitää siis laittaa oma profiili, jolloin
    a) vertaa tulostetta lähettämäänsä kuvaan ja tekee tarvittavat muutokset vaikka photoshopissa, tekee siitä batch-automaation, jonka tekee sen jälkeen jokaiseen lähettämäänsä kuvaan
    b) antaa heidän tehdä muunnoksen, jolloin kuva saattaa muuttua, mutta tulosteesta saadaan 'kaikki irti'.
    TJukka

5. kb

kb

2 235
    0
    0

Njoo, mutta jos vaikka kuvassasi on jokin väri väriavaruuden ulkopuolella ja tiputtelet sitten sen värikylläisyyttä jotenkin, niin batchissa saattaa tämä tapa heikentää tarpeettomasti jotain toista kuvaa joka ei olisi tarvinnut tuota säätöä. Parempi olisi jos antaisivat vaikka ihan softproofia varten sen profiilinsa ulos. Ehkä he kokevat sen aiheuttavan liikaa asiakaspalvelutyötä ja reklamaatioita asiakkailta jotka eivät tiedä mitä tekevät. Tai ehkä eivät itse ymmärrä asiaa (tai heidän asiakaspalvelijansa ei ymmärrä).

6. Vs: Tulosteet kuntoon

Ilmankos Leican kuvat ovat niin hyviä :)

7. Vs: Tulosteet kuntoon

Laitoin tähän esimerkin vuoksi Epson 2400 -tulostimen "ikkunat" sekä RGB-tulostuksen että MV-tulostuksen osalta.

8. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Tämän lisäksi väritulostuksessa täytyy ensimmäisissä ikkunoissa valita let photoshop manage colours.
    Mv-tulostustuksessa let printer determine colours sekä paperiprofiili, jolle tulostaa.
    Itse olen käyttänyt tuossa advanced bw muotoa dark oletuksena olevan darker sijaan. Vastaa ainakin omaa näyttöäni paremmin. Lisäksi vaikka kuva on mv, tulostan sen aina rbg tilasta.
    Vastaa erittäin hyvin näyttöäni.
    Tuo tulostin on ollut mulla jo 5 vuotta.
    TJukka

9. Gnitor

Gnitor

23
    0
    1

Yllä on lainaus aiemmasta kirjoituksestani. Olen nyt saanut jonkin verran lisäinformaatiota Digiexpressin palvelusta ja Metallic-paperista. Ensimmäisellä kerralla lähetin palveluun vain helppoja tiedostoja, ja tulos oli erittäin hyvä. Nyt kuitenkin valitsin tahallaan vaikeampia kuvia, joissa mahdolliset virheet tulisivat helpommin näkyviin. En käyttänyt kummallakaan kerralla icc-profiilia, koska en ole perehtynyt siihen juuri lainkaan. Uusimpien kokeilujen tulos on: jos kuvassa on suuria kontrasteja ja paljon vaaleita alueita, kannattanee ehdottomasti käyttää icc-profiilia, jos sen taitaa. Vaarana on nimittäin vaaleiden alueiden puhkipalaminen, mikä varmaankin johtuu ihmisten virheistä kuvavalmistamossa, ei niinkään paperista, jossa on potentiaalia ja mahdollisuuksia todella paljon. Joka tapauksessa kun vertaa samoja kuvia, jotka on tulostettu toisaalta mustesuihkuprintterillä ja toisaalta Digiexpressissä, huomaa, että vaaleaan päähän jää mustehuihkutulostuksella enemmän yksityiskohtia, mutta Metallic-paperi kiehtoo olemuksellaan ja visuaalisella ilmeellään, jota ei voi saavuttaa ainakaan millään tavanomaisilla mustesuihkupapereilla. Niinpä olo on hieman ristiriitainen, eikä oikein tiedä, kumpi materiaali olisi parempi. Mutta tietotekniikan (icc-profiilin) hallitseville Metallic-paperi lienee varma valinta, mikäli pitää sen omanlaisesta visuaalisesta ilmeestä, joka siis muistuttaa Ilfochrome-kuvia.