/ Rekisteröidy

Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tullit

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana jaahv, 16 Tammikuu 2007.

..

1. Vs: Tullit

Näillä valuutanhinnoilla helpoin kaava on: hinta ämerikantollareissa=hinta kädessä euroina.

Tullihan edustaa sitä pienempää osaa, ja osassa laitteita se on 0, mutta alvi ja postimaksutkin osaltaan  sitä lisäävät.

2. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83
  3. Vs: Tullit

.

4. Vs: Tullit

Tuosta pdf-ohjeesta pihistettynä:

"Arvonlisäveron tilittämisestä
    b)Levyt tilataan USA:sta.
    Suomessa niistä kannetaan tullia ja arvonlisäveroa.
    – tulli on 3,5 %%=1,40 euroa
    –arvonlisävero on 22 %tullausarvosta eli hinnasta,johon on lisätty lähetyskulut ja tulli
    (40 +1,40 euroa)=9,11 euroa
    Tulli ja arvonlisävero ovat yhteensä 10,51 euroa.Koska ne ylittävät 10 euroa,ne kanne-
    taan.
    Lähetyksistä,joista kannettavat verot jäävät alle 10 euron,ei kanneta tullia eikä arvon-
    lisäveroa.Tämä ei kuitenkaan koske yksityishenkilöille lähetettyjä alkoholijuomia ja tu-
    pakkatuotteita."

Tullin prözentti siis vaihtelee tuotteittain.

5. Vs: Tullit

.

6. Niko

Niko Active Member

869
    118
    43
    Vs: Tullit

Tänään juuri kävin tullissa ja jotain oli muuttunut. Ja parempaan suuntaan jopa ! Nyt se menee tullimaksun osalta niin että jos tulli jää alle 10€, niin sitä ei tarvi maksaa. Ennenhän se maksettiin, jos tullin ja ALV:n yhteissumma ylitti 10€. Pieni säästöhän tuo, mutta pienikin "alennus" kelpaa kyllä  :)

Ai niin. Omien valokuvauskama -ostosteni kohdalla tulli on vaihdellut välillä 2,7-6,7%. 12,7% ei onneksi ole osunut kohdalle, vaikka monenmoista roinaa olen tilannut.

Niko

7. Vs: Tullit

Toiselta saitilta selvennystä:

Digikameroille tulli on 0%, objektiiveille 6.7%, tavallisille kameroille tullin taulukon mukaan 4,2%, salamalaitteille 3,2% ja muille kameratarvikkeille 3,7%.

Ja tuli ottaa myös käsittelykulua, ja jollet itse tullaa, vaan potsi tai vaikka upsi, niin nekin ottavat.

8. Vs: Tullit

.

9. Vs: Tullit

Mistä olet ottanut tiedon, että Tulli ottaisi käsittelykuluja?

Olen tehnyt aikas monta tullausta, enkä ole huomannut erittelyssä moista menoerää. Ei kuitissa ole kuin tulli ja ALV sekä niiden yhteisumma joka maksetaan.

10. Vs: Tullit

Yritä saada paketti tulemaan Suomen Postin kautta. Sieltä saat sen paikalliseen Piiritullikamariin ilman kuluja ja voit tullata itse. Tosin Postikin tarjoaa tullauspalveluaan, mutta normaalijärkinen ja käytöksinen tekee homman aivan hyvin itse.

UPS ei anna mahdollisuutta tullata itse ja veloittaa tästä pakkopalvelustaan sievoisen summan. Fedexistä ja DHL:stä en tiedä, mutta luulisin niiden olevan samoilla linjoilla kuin UPS. Soita niille ja kysy.

11. Vs: Tullit

Täältä voi selvittää tuotteiden tullaukset ja rajoitukset:
    http://ec.europa.eu/taxation_customs/dds/cgi-bin/tarchap?Lang=FI

12. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Takuukorjaukset kotimaassa saattaa vaatia pientä vääntöä. Omia kamoja ei ole tarvinnut huoltoon kiikuttaa, mutta lukemani perusteella suhtautuminen ulkomaanostoksiin on muuttumassa. Tosiasia on, että laitteita tuodaan ja ostetaan ulkomailta ja (maahantuojan) huollot ottavat korjauksen enemmän bisneksenä.

Verkkovirtaongelmatkin ovat väistymässä. Yhä enenevässä määrin laitteet syövät monenlaista jännitettä. Verkkojohdot on usein vaihdettavia.

Pitkälti ajankäyttökysymys, mutta itse maksan UPSille mieluummin sen alun toistakymppiä, että saan tavaran parhaimmillaan parissa päivässä kotiovelle (tai työpaikalle) eikä tarvitse kesken työpäivää lähteä tullin tiskille norkoilemaan.

13. Vs: Tullit

Ovat sitten ilmeisesti viimeisen kontaktini jälkeen (viime kevättalvella) pudottaneet UPS:llä tariffeja. Vai oliko tuo varmistettu tieto vai mutua?

Pyysivät silloin mokomasta hommasta muistaakseni 35€. Tavaran arvo 85$ ja UPS:lle oli jo maksettu kuljetuksesta 45$. Kun en sitten halunnut tätä "palvelua" niin veloittivat pelkästä paperien luovutuksesta 22€. Sen koommin en heidän palvelujaan ole tarvinnut.

Posti on tarjonnut halvemmalla, ja eivät kyllä pakkomyykään palvelujaan.

14. Vs: Tullit

Tätä mulla hakkaa lähes aina.
    Mutta se vituttaa kun rahti lasketaan mukaan ja siitä revitään nuo rossat. KEH-FedEx ja aina tullissa, yksittäiseltä ebaysta niin joskus vio livahtaa ohikin, ja alle 10e tullia ei peritä.. siis 38 euroon saa tuuletella.

15. Vs: Tullit

.

16. Vs: Tullit

Itse nyt kun tilailen noita leluja Kiinasta nin kun pitää huolta että tavara+posti jää alle 50 dollaria niin ei mene tulliin, mutta kamerakamoissa tämä realisoituu kovin harvoin, kun ei tuolla rahalla mitään oikein saa..
    Saas nähdä mikä on kokonaissaldo -kun nimittäin tilasin eilen moottoripyörän käytetyn kurasuojan Bushilasta 19taalerilla

17. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Ei ollut mutua. Tilailtu on ja suuruusluokka hallussa vaikka ei aivan viime ajoilta. Mutta tarkistetaanpas päivän tilanne. Nyt näyttäisi olevan "3 % ennakon määrästä tai 11,50 € lähetystä kohti sen mukaan, kumpi on suurempi" (Lähde http://www.ups-finland.com/).

18. Vinski

Vinski Well-Known Member

4 329
    403
    83

Sanotaan nyt niin, että pitää ainakin varautua maksamaan tullit ja verot myös käytetystä tavarasta. Laki ei tee tässä poikkeusta. Korrektiuden vuoksi ainakaan minä en halua kommentoida asiaa tämän enempää julkisella foorumilla.

19. Vs: Tullit

Ok, eli pudottaneet on. Muistan tuon 3% jutun, mutta jälkimmäinen luku oli kolme kertaa suurempi.