Mitä tehdä kun Zorki 4sen suljin jumittaa pitkillä suljinajoilla pahasti? Nopeat ajat kyllä toimii hyvin, mutta pitkät ei. Voiko sitä systeemiä mitenkään herkistää? Tämä kamera on minulle uusi, ja olen kuvannut sillä vasta yhden filmin ja kuvat sain tänään. Onko kamerassani valovuotoa koska joissain kuvissa näkyy eritoten oikeassa alareunassa jotain ihme kuviota? Sitä kuviota ei ole joka kuvassa mukana. Ja minkä takia valokuvausliike ei kehittänyt kaikkia kuvia, sain vain 24 kuvasta 12 kuvaa kehitettyinä?? Ja yksi kuvista oli vain puolikas joka näyttää kuitenkin olevan negatiiveissa kokonainen.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Voihan niitä herkistellä vaihtamalla rasvaa ja säätämällä verhojarruja... Valovuotoa voi olla myös vähäistä jolloin ainoastaan paikallaan pitempään seisoessa vuotaa tarpeeksi. Valokuvausliikkeestä, reklamaatiota sanoisin...
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Lähetä reklamaatiot neuvostojen maahan ja lopeta pelleily pellevehkeillä, ihan oikeitakin valokuvauskameroita on nykyään tarjolla, ja melkein ilmaiseksi!
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Toisaalta on oikein hienoa, että neuvostokameroitakin harrastetaan. Markkinahinta liikkuu omassa luokassaan 10-25€ objektiivin kanssa. Sillä hinnalla kamerakorjaaja saisi korkeintaan kuoren ruuvattua auki, joten harrastuksen luonnollinen suuntautuminen on tutustua hienomekaniikkaan ihan itse. Jos kyseessä on varsinaisesti valokuvausharrastus, sitten en kommentoisi kommenttia. Noissa vehkeissä on paljon muita arvoja. Ladoja ne eivät usein ole, mutta ruuvarin kanssa ja uppoutumalla aiheeseen, ehkä jotain sellaistakin voi kokea.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Kyllä veikkaisin itsekin sitä valokuvausliikettä, en kyllä kehitytä siellä enää mitään. Kuinka sitä verhojarrua säädetään ja missä se on? Ja taidan jättää reklamaatiot neuvostojen maahan väliin.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Mitä liike vedostaa kuviksi ja mitä ei, pitää kysyä tekijältä. Negoista voit itse yrittää päätellä jotain. Sanon vielä tuohon edelliseen lisäyksenä, että käsitykseni Fedeistä ja Zorkeista, vai mitä ne nyt oli, on muodostunut enemmän huhuista kuin kokemuksista. Oli minulla Fed (malli 3 muistaakseni) viisi minuuttia toimivana, ja suljin ehti hajota, vaikka tiesin että ensin pitää virittää ja sitten vasta muuttaa suljinaikaa, vai miten se nyt oli. Myyjä, kamerakeräilijä, lunasti sen takaisin. Fed5V, jonka hankin yhtä aika, toimi onnekkaasti ja sain sen myytyä. En pitänyt etsimestä, joten lyhyeksi jäi oma kokemus.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Veikkaan että loput kuvat ovat valottuneet pilalle syystä tai toisesta ja ovat jättäneet vedostamatta. Esim valovuodon takia tai jos suljinajat ovat ollaan täysin metsässä tai valotuksen mittaus. Kannattaa hommata Kiev-2/3/4, niissä on ihan käyttökelpoinen etsin
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Verhojarrulla säädetään verhon liikenopeutta, eli se toimii vetovastuksena jousikuormalle. Molemmille verhoille on omansa, jos aihe ei ole tuttu, suosittelen perehtymään alan kirjallisuuteen verhosuljinten toiminnasta. Olen säätänyt kievien verhoja, zorkissa ei varmaan paljoa ole eroa.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Luulen että eroa löytyisi, en ole säätänyt kumpaakaan, mutta kieveissä on tuollainen jännä metallisäleverho ja Zorkeissa kangasverho.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Ei kun KIEV:ejä, anteeksi että kirjoitin pienellä, siis 60 kieviä tarkoitin, siinä on rätit viuhtomassa...
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Täytyypä perehtyä siihen sulkimen toimintaan. Onneksi se kuitenkin toimii hyvin niillä lyhyillä ajoilla. Ja niistä huonoista kuvista vielä lisää: juttelin hieman valokuvaukseen perehtyneiden tuttujeni kanssa joille näytin niitä kehityttämiäni kuvia. He sanoivat että vika voi olla siinä että filmiä on kehitetty huonoilla kemikaaleilla ( mielestäni melko epätodennäköistä ) tai sitten se on kehitetty jossain automaatissa jossa on ollut toimintahäiriöitä. Mutta jumalauta miten voi olla mahdollista että yksi kuva joka on negassa täysin onnistuneen näköinen ja kokonainen niin on itse kuvassa vain puolikas ?? Ja toisessa kuvassa on kaksi eri kuvaa samassa eli samalla paperilla on kaksi eri kuvaa??? Ja yhdestä kuvasta puuttuu puolet siinä on vain valkoista "massaa". Täytyy käydä suurenuttamassa jossain toisessa liikkeessä sen puolikkaan kuvan negatiivista uusi kuva sillä se kuva on negassa kokonainen, ja käydä näyttämässä sitä puolikasta että kokonaista kuvaa siellä liikkeessä jossa kuvat on kehitetty päin vi**ua! Jotta saisin rahat takaisin.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Pitäisi nähdä ne negat. Olen kovin epäileväinen noihin arvioihin 'valokuvaukseen perehtyneiden' osalta, samoin kuin tuleviin vastauksiin syistä mitä liike tulee kertomaan. Mutta jos negassa ruutu on kokonainen, eihän siinä ainakaan ole tulkinnanvaraa, ellei aivan höpöiksi ruveta.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Kyllä negoissa kuvat ovat täysin kokonaisia! Mutta paperilla ne ovat "kutistuneet" !
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Liikkeessä on vedetty automaattikoneella kuvat katsomatta tuloksia ollenkaan. Rullalla on siellä täällä mustaksi jääneitä ruutuja ja epätasaisuutta ruudunväleissä, niin automaattikone on mokannut ruudunpaikkojen arvaamisen. Tämä on minun arvaukseni..
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Juu, varmaan tekijä katsonut ettei ole ihan tasasta laatua (valotukset, filminsiirrot) negassa ja lyönyt roskakuvat pussiin... Tosiaan kuvausmielessä tämmöset Zorkit on pirun hienoja mahorkkaa tehokkaasti polttavan boheemin kaulassa ja kohtuullisen vodkapullon kaverina kynttilänvalossa pöydällä...
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Mistä ne mustat rullalla olleet mustat kohdat johtuvat? Onko kamerassani jotain vikaa? Ja Zorkeja ym muita vihaaville tiedoksi EN KAIPAA MITÄÄN NILLITYSTÄ ZORKIN HUONOUDESTA VAAN ASIALLISIA KOMMENTTEJA SEKÄ NEUVOJA!!! Onko missään valokuvaus liikkeessä sellaista palvelua joka kehittää kuvat manuaalisesti? Jos koneet eivät kerran tee kunnon jälkeä. Ja muuten vain tällainen kysymys: millainen jälki tulee kuvaan jos kameran takakansi avataan filmin ollessa siellä sisällä? Mistä niihin kuviin tulee sinne alareunaan sellainen lampulta näyttävä valottunut alue joka on joka kuvassa samanlainen? Ainoastaan yksi kuva on ilman tätä kuviota.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Ensikseen: mitäs jos pistäisit hieman jäitä hattuun ja koittaisit itse funailla asiaa hieman analyyttisemmin? -Mustat ruudut negalla johtuvat yleensä siitä, että ne ovat saaneet liikaa valoa, -Yksi selitys tähän, on mainitsemasi ongelmat ("jumitukset") Zorkin pitkillä valotusajoilla, -Vaikka tosin en ole varma, ovatko ne jumituksia, vai vain pitkiä aikoja. Kun takakansi avataan, filmi valottuu. Tämä näkyy kehitetyllä filmillä mustana (kuvassa vaaleana), eikä yleensä rajoitu vain yhteen kuvaan, pahimmassa tapauksessa koko kuvattu rulla saa valoa osakseen ja menee pilalle. Kuvauksesi "lampulta näyttävältä" viittaisi valovuotoon kameran takakannessa. Toisekseen, helpommalla pääset, kun kuvaat kokonaisen ehjän rullan sen sijaan, että alkaisit etsimään käsinkehittäjiä. Sellaisia tuskin löytyy - ja jos löytyy - niin hinta on varmasti monenkertainen. Kolmanneksi: perehdy kameraasi, ajattele itse asioita ja koita ymmärtää niitä. Kameroista, kameratekniikasta ja filmeistä on sadoittain sivuja ja kirjallisuutta, myös suomeksi.
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa Ilmeisesti kamerassani on jonkunlaista valovuotoa. Ilmeisesti nämä kuviot johtuvat siitä , täytyy tutkia asiaa. Onko kenelläkään neuvoja sen korjaamiseksi ja onko Zorkissa valovuodot yleisiä?
Vs: Suljin jumittaa ja muuta ongelmaa En tiedä mutta tosi makealta näyttää, sanokaa joku mikä etsin toi on?