Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Diafilmi henkilökuvaukseen

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana peet, 2 Toukokuu 2007.

1. peet

peet Member

764
    0
    16
    Kun ei viitsisi ostaa ja kokeilla montaa kymmentä eri vaihtoehtoa, niin kertokaas ketkä olette käyttäneet, että mikä on Se Hyvä diafilmi henkilökuvaukseen lähinnä just ihonsävyjen toiston puoleen. Ja satasella mennään.

2. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Fuji Astia on erittäin hyvä diafilmi millä mittapuulla tahansa arvosteltuna.

3. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38
    Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Kodakin E100G tai hieman lämpimämpi E100GX pro filmeistä ja Elitechrome EB kuluttajafilkoista korvasivat minulla Fujin Astian ja Sensian. Minusta Kodakin filmeillä oli luonnollisempi ihonsävyn toisto, vaikka vihreissä ja sinisissä sävyissä Fujille häviävätkin. Ennenvanhaan muotikuvaajien suosimaa EPP:tä en ehtinyt kokeilla muutamaa 120 rullaa enempää, kun lopettivat sen, kele. Fuji Astian saatavuus edullisesti on heikentynyt, kun Telefoto ei kaiketi enää pidä sitä varastossa. Tyypillinen Fuji vaikka ei niin paha kuin Provia ja Sensia

4. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

astiaa kai mainostetaan myös muotikuvaukseen sopivana. nettikokemusten (nähtyjen kuvien) perusteella ensimmäinen mieleentuleva olisi kyllä juuri astia, mutta en oo niin kauheesti nähny kodakkeja kai.

5. peet

peet Member

764
    0
    16

Eipä joo Astiaa näytä olevan Telefoton listoilla, Proviaa rummuttavat kovasti euroopan parhaaksi. Tiedä sitten, Kodakkia ainakin löytyy, tuo GX voi olla sitä mitä haen. Jos kukaan ei ehdi tuota Proviaa haukkua lyttyyn, niin täytyy lähteä haarukoimaan ja testaamaan tuota hommaa noiden kahden välille.

6. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Haukun Provian lyttyyn henkilökuvausfilmiksi. Sävyntoisto on kylmän sinertävä ihonsävyissä, kuten Sensiallakin. Salamavalojen miedosti kylmähkö sävy vielä korostuu. Jos tuolla meinaat kuvata niin lämmittävä suodin nokalle, mutten tulee kuraa.

7. peet

peet Member

764
    0
    16

No sitten tuli viiva noiden vaihtoehtojen päälle.

8. sahe69

sahe69 Well-Known Member

10 276
    47
    48

Itse olen ollut huomaavinani että tuo riippuu aika rajusti myös kehityspaikasta; esim. läheisen Fotoykkösen tuubista jokseenkin kaikki diafilmit tulevat sinertävinä ulos, mutta samat filmit Dialabissa tai muussa itseään kunnioittavassa paikassa kehitettynä ovat hyvinkin paljon neutraalimpia/tarkempia sävymaailmaltaan. Erityisesti juuri Provian ja  Sensian kanssa olen tuon huomannut.

9. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

astia on dian reala

10. 4x5

4x5

1 986
    0
    0

Tässä menee vanha sekaisin  kaikkien muutosten kourissa,
    mutta eikös tuo Sensia 100 (RA) ollut jossain vaiheessa ihan sama kuin Astia 100.
    Tietenkään tämä vastaus ei tyydytä ammattilaisia, mutta uskoisin sen (Sensia 100)käytännössä riittävän useimille harrastajille.

11. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

Tuostahan väännettiin peistä silloin kun diakuvaajia oli yli kourallinen, mutta yksimielisyyteen ei päästy. En tiedä mitä on, mutta sävyntoistoltaan Proviaa selvästi lähempänä kuin kuin Astiaa omien kokemusten mukaan. Muistaakseni jäljet huhun liikkeelle lähdöstä johtivat jollekin amerikkalaiselle huuhaa veppipalstalle.

Mä pidän Kodakin EB:tä parempana kuin Sensiaa, varsinkin jos kuvissa on ihmisiä tunnistettavalta etäisyydeltä. Testatkaa sitäkin, jos juku vielä diaa ylipäätänsä kuvaa.

12. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Tuossa se ero juuri onkin. uusi Astia on selkeästi erilainen kuin vanha. Mielestäni ihon sävyissä ei ole tietoakaan sinertävyydestä. Jos en ihan väärin muista ei Fuji Finalnd ole tuonut uudempaa Astiaa kinokoossa maahan lainkaan, vaan sitä on saanut myymälöistä, jotka ovat tuottaneet ko. filmejä itse maahan.

13. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

saakos keskikoon astiaa nyt jostain kätevästi kun telefotossa ei enää näköjään tosiaan ole (viime syksynä taisin vielä ostaa..)

vai pitäisköhän vaan sitten sitä kodakkia.. on kyllä pikkusen kalliin näköstä, en kyllä muista astian hintoja sillon... ehkä ebaykin vois auttaa :p

14. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Itse koitin löytää hjoskus diaa henkilökuvaukseen ja testasin juuri sensia 100 ja provian ja astia. ei kyllä ollut saman näköstä tavaraa astia ja sensia. sensia oli likaisen vihreää verrattuna astiaan, provia punaista.

15. toninikkanen

toninikkanen Active Member

1 628
    0
    36

Itse en oo mikään diakuvausguru mutta jotenkin yhdistäisin provian siniseen ja velvia 50:n vihreään, tuo oli mielestäni hiukan yllättävä havainto. Jos niitä paria sensiaa mitä olen koskaan kuvannut vertaisi proviaan niin sanoisin että melko sama juttu mutta hiukan lämpimämpi...

16. peet

peet Member

764
    0
    16

No, nyt kun löytäisi kaupan, missä tuota Astiaa on, niin voisihan tuon verrata Kodakin G:hen noin ens' alkuun. Kiitoksia osallistuneille, näilläkin mielipiteillä on saanut jo monta turhaa kuvausreissua karsittua pois.

17. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Ihon sävyistä puhuin. muut sävyt ei oikein kiinnostakkaan ,D

18. Vs: Diafilmi henkilökuvaukseen

Minä taas yhdistäisin Provia (100F:n) magentaan. Eli ihonsävyissä se sitten menee punaiseksi, kun sinistä ei tarjolla ole?

Jonkun talvimaiseman takavuosina kuvasin Sensialle ja Astialle, niistä en juuri eroa nähnyt, ehkä tuo luminen sävy oli sitten huono testi.

19. Jan

Jan Member

825
    0
    16

E100G on minusta ollut ihan ok ainakin kalpealle suomalaiselle iholle,
    kuvat on näyttänyt kalpeita suomalaisilta, noita ihosävyjä on niin monia.
    Nykyään ku on noita rusketusvoiteita jne niin ihot sit näyttää miltä
    näyttää (pukl).
    Portrasta ite oon kanssa aina tykännyt tosin se on sit negaa.
    Provia on ainakin minusta törkeen sinistä, no kai sil jotian karkkipaperi
    mainoksia kuvailisi. Mut oon kyl värisokeekin.

20. Heli

Heli Active Member

6 689
    0
    36

Mä kuvasin ammoisina aikoina Provia 100:lle tytsyjäni ja pistin nokalle lämmittävän suotimen. Sillä tuli oikkee nättiä.