Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Agfan Copyproof paperista

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Linssilude, 7 Huhtikuu 2013.

Suurehko läjä Agfan Copyproof paperia, CPP, CPN (pan), CPTN ja CPRV tuli omistukseeni yhden kaupan yhteydessä. Oletan, että teillä jollain on tietoa Copyproof paperin käytöstä? Netissä oli kyllä jonkun verran tietoa, mutta hyvässä lykyssä joku on käyttänyt jossain tuollaista. Tietäisi neuvoa... Mikä tuon paperin kestävyys on? Ilmeisesti pitäisi säilyttää viileässä paikassa ja valolta suojattuna? Kehittäminen? CPN lienee negatiivipaperia ja muut positiivipaperia? Korjailkaa, jos olen väärässä.

Edit. Hiljaista on...ei taida tieto löytyä K-laukusta? Niinpä kaivan sen itse.

1. peltipaatti

peltipaatti Member

538
    2
    18
    Vs: Agfan Copyproof paperista

Aikoinaan tuota materiaalia käytin reprohommissa, eli tarvitset reprokameran ja kehityskoneen ja tietenkin activaattorin sinne kehityskoneeseen. Ohessa huono kuva omasta reprokamerastani ennen pimiön remonttia, päällä oleva tv ei kuulu pakettiin, kehityskone cp530n, kylläkin.
    Papereista tosiaan tuo cpn on negapaperi joka valotuksen jälkeen laitetaan samanaikaisesti positiivipaperin kanssa kehityskoneen telojen väliin, siinä on ohjurit joiden läpi paperit menee jotta aktivaattori kastaa molemmat paperit. Koneen läpi tultuaan piti odotella ohjeiden mukainen aika ja tämän jälkeen negapaperi irroitettiin positiivista ja heitettiin roskiin, jäljelle jäänyt positiivi taas huuhtelun kautta kuivuriin ja käyttöön.
    Itse tein pääasiassa posteri otsikoita tutkijoiden tarpeisiin, heidän esityksiinsä.
    Sävykuvia ja rasteri hommia en tehnyt kuin omaksi iloksi kokeilumielessä.

t. Jaakko

Liitetyt tiedostot:

2. Vs: Agfan Copyproof paperista

Tuollainen kehityskone oli ebayssa myynnissä joku aika sitten, mutta itse kemikaalit ovat varmaan jo historiaa... ellei osaa sekoitella omia aktivaattorilitkuja. Samoja tietoja oli netissäkin tuosta systeemistä. Ison koon kameralla kuvatessa tuo positiivipaperi olisi ehkä mahdollista hyödyntää oikeilla kemikaaleilla kehittäen. Kamerankin voisi ladata pimiössä suojavalossa.

3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113

Aktivaattori eivät välttämättä ole muuta kuin emäksinen kiihdytin, joten jos tuollaista haluaa kokeilla, niin ei se varmaan ihan mahdotonta ole saada kehittymistä käyntiin.

4. Vs: Agfan Copyproof paperista

Juu, en usko itsekään että olisi mikään mystinen litku. On noita tullut töissä tosiaan valoteltua ja kehiteltyä -tosin enempi vasemmalla kädellä omiin tarpeisiin, mutta aikanaan 80-luvun puolivälissä oli myös pikkupainossa offsetpellit samalla metodilla -ihan persiistä, mutta halvempia kuin normisysteemin pellit. Ja tuo reprokamerakin on tuttu ;-)

Tuota olisi aika helppo kutsua mv polaroid-menetelmäksi. Ihan sama systeemi: valotetaan toinen papru, lisätään kemikaali, kiinni toiseen papruun ja kellosta aika...revitää auki -voilá, kuva on tässä.

5. Jukkis71

Jukkis71 Active Member

Meillä on kanssa työpaikalla tuommoinen, helvetin iso laite,
    T Jukka

6. Vs: Agfan Copyproof paperista

No jaa, meillä se oli se viimeinen, pikkukamera ;-)

Hauskuutta toki varjostaa se, että huippukuntoinen laite kipattiin kaatopaikalle. Mutta ei harmi ole mitään siihen verrattuna, että kuin uudet kuumaladontakoneet kipattin jo aijemmin...

7. hm

hm Member

215
    12
    18

Minulla on hyllyssä Copyproof-kehityskone ja muutama kanisteri avaamattomia kemikaaleja. Myös negaa, paperia ja kirkasta tulostusfilmiä saattaa löytyä. Jos kiinnostaa, niin voin vaihtaa nuo pullotettuun ranskalaiseen kemikaaliin.