Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Transall

Keskustelu osiossa 'Kuvat ja galleriat' , aloittajana rarehanu, 12 Tammikuu 2022.

Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.
  1. rarehanu

    rarehanu Active Member

    510
    125
    43
    Transall C-160 Armée de l'Air (French Air Force) 64-GK.
    04.08.2021 Tulossa Kaivopuiston lentonäytökseen. C87A5618LT_EM1.jpg
     
    Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu 2022
    Arza22 ja Est tykkäävät tästä.
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Jotenkin hassun näköinen kun propellit ovat aivan pysähtyneet.. liian staattinen mun makuun, eikä tuo maatutka ainakaan paranna taustaa, vaikka lentoasemalle kuuluukin, vie huomiota.
     
  3. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Ai. Minusta tuo tutka pylväineen tuo kuvaan sisältöä. Ehkä niitä laskeutuvia koneita on nähty vuosien mittaan niin paljon, että muunnelma teemasta on ihan tervetullut.
     
    JPu tykkää tästä.
  4. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    ^ Jep, samaa mieltä. Tuo tutka ja lentoliikenne kuuluvat varsin tiiviisti yhteen ja lisäksi tuo tutka on ainakin omasta mielestäni aika hauskan näköinen.
     
    JPu tykkää tästä.
  5. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Ehkä saan sitä näppylöitä, kun sitä päivittäin töissä tuijotin :)
    (tuo tutka muuten ei kuulu ilma-alusten valvontaa kuin maassa, se on maaliikennettä varten)
     
  6. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Oletko ollut lennonjohtajana?
     
  7. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    En ollut, olin siellä toisessa päässä mikrofonia, eli vastasin kunnossapidosta maanpinnalla kiitoteistä, rullausteistä ja asematasoista vuorossani. Yhteistyössähän kenttä hoidetaan ja Vantaalla se on poikkeuksellisen onnistunutta, paras lennonjohto mitä missään. :)
     
    Jari_S tykkää tästä.
  8. rarehanu

    rarehanu Active Member

    510
    125
    43
    Laskeutuvassa koneessa ne potkurit vaan pyörii aika hitaasti, joten pitäisi käyttää vähän turhan hitaita suljinaikoja (noin 1/100-1/250) että potkureihin saisi pyörimisen tunnetta.
    Itse katson ennemmin pysähtyneitä potkureita, kun epäterävää kohdetta, niissä kuvissa ei ole mitään järkeä ja hyvin harvoin erikoisempia koneita käy HEVAlla.
     
    iikkoo ja niffe tykkäävät tästä.
  9. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Lyhennys ei ole HEVA, vaan EFHK (Helsinki Airport, nimi ei ole "Helsinki - Vantaa" enää nykyään). Ainahan ilma-alusta voi panoroida, jolloin se säilyy terävänä ja maasto luo liikkeensä takia vauhdin tunnun? (tunnustan, että itselläkin on jokunen kuva joissa propellit ovat pysähtyneet, ei ole niin helppoa)
     
  10. rarehanu

    rarehanu Active Member

    510
    125
    43
    Tiedän kyllä että ICAO koodi on EFHK ja sä voit käyttää sitä jos siltä tuntuu, mutta minä käytän HEVAa, vaikka ei ICAO koodissa pitäisi edes olla HK:ta kun ei ole Helsinkiä nähnytkään, vaan ennemmin EFVN.
     
    Viimeksi muokattu: 14 Tammikuu 2022
  11. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 394
    177
    63
    Voitr käyttää ihan vapaasti millaisia koodeja haluat.. Muu maailma valitettavasti on vaan eri mieltä
     
  12. Est

    Est Well-Known Member

    16 797
    1 711
    113
    :)
     
  13. rarehanu

    rarehanu Active Member

    510
    125
    43
    Onhan se tietysti ikävää, jos töissä ei ole muuta tekemistä kun tuijottaa maatutkan tolppaa.
     
  14. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Finavia käyttää kuitenkin tuota nimeä?

    Näyttökuva 2022-1-15 kello 10.47.11.png
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Näyttökuva 2022-1-15 kello 10.49.23.png

    .
     
  16. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    ^ Tavallisille lentomatkustajille ja muulle ”yleisölle” kohdistetussa informaatiossa käytetään tuota Helsinki-Vantaa nimitystä, kun taas virallisissa ilmailukartoissa yms. on tuo EFHK.
     
  17. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Sinänsä mielenkiintoinen ajatus, että matkustajat laskeutuvat erinimiselle kentälle kuin koneen henkilökunta.
     
  18. Jari_S

    Jari_S Well-Known Member

    2 955
    622
    113
    Niin no, kaipa tuollaisestakin voi jotain mielenkiintoista löytää, jos tykkää joutavanpäiväisiä mietiskellä.

    Voisi kuvitella, että ainakin kotimainen lentohenkilökunta käyttää keskinäisessä keskustelussa tuota Helsinki-Vantaa -nimeä, (??) mutta virallisissa lentosuunnitelmissa yms. se on varmaan tuo EFHK.

    Joskus tulee radioamatööriradiolla kuunneltua esim. Vaasan lentokentän lennonjohdon ja ko. kentälle tulevien ja sieltä lähtevien lentokoneiden lentäjien välistä radioliikennettä.

    Vaasan kentän virallinen tunnus on EFVA, mutta keskusteluissa lennonjohto kuittaa kaikki radiosanomat vain sanomalla: ”Vaasa”.

    (Joskus Finnairin lentäjien ja lennonjohdon välillä on kuultu pätkiä suomenkielistä keskustelua joistakin ”siviiliasioistakin”, kun on sattunut olemaan toisilleen tutut henkilöt samaan aikaan työvuorossa).
     
    Viimeksi muokattu: 15 Tammikuu 2022
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 323
    2 992
    113
    Kaipa noita lennonjohdon keskustelujakin on kiva kuunnella.
    - Jos siis tykkää joutavanpäiväisiä seurailla. :)
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 766
    748
    113
    Sketseiksi ainakin sopisi aihe. Jotain Kummeli, Puikkinen, Bulttipois osastoa.

    Lennonjohto kutsuu aura-autoa: nyt sassiin pos sieltä kakkosradalta. Kuljettaja: Jaa EFHK, jaa mää vai?
     
    SakkeM tykkää tästä.
Keskustelun tilanne:
Keskustelu on suljettu.