Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana markku55, 6 Toukokuu 2015.

  1. markku55

    markku55 Active Member

    Uutisissa mainittiin asiasta ja käynee niin, että harrastajat ei enää saa lennättää kuvaushelikoptereita ja ammattilaisetkin vain luvan kanssa.
    Minusta järkeenkäypä päätös.
     
  2. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Mitä järkeä tuossa on? Asialliset pelisäännöt vaan ja kuvaamaan.
     
  3. Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Markku puhuu sekavia, mikä sinänsä ei ole uutinen: mitään tuollaista ei ola päättämässä, eikä päätökset muutenkaan vaikuta motenet-lennättäjiin mitenkään. Se on totta että lennokkikilpailuja ja niihin harjoittelua ollaan rajoittamassa vahvasti. Trafilla on kyllä huono luonnosehdotus siis liikeellä kommentoitavaksi. Että kommentoimaan vaan katkera-markku sinnepäin ;-)
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Trafihan juuri teki "Melkein päätöksen" ja sitten Manta lakitettiin harrastajalennättäjän avustuksella.
     

    Liitetyt tiedostot:

  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Miten kamera heikentää kopterilennätyksen turvallisuutta?
     
  6. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Tuota noin, mitäköhän minä taas tein väärin, kommentoin sitä mitä uutisissa sanottiin ja asiasta kerrottaessa oli kuvassa juuri kameralla varustettu moniroottorinen helikopteri.
    Itse, siis ihan itse vaan, kuvittelisin, että kun kuvataan pienoishelikopterilla tilaisuuksia missä on mukana ihmisiä, on olemassa vaaratekijöitä, sitä vastoin jos lennätetään pienoishelikoptereita niiden lennättämiseen sopivalla paikalla, ei vaaraa siinä mielessä ole, mutta eipä aina ole tarvetta lennättää kameraa siinä tilanteessa mukana.
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Kommentoit että

    Minun järkeeni ei käy, että kameran lisääminen nelikopterin tekisi siitä vaarallisemman. Se missä ja miten kopteria lennätetään on eri juttu.
     
  8. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö asia olisi niin. Väite pätee jo tekniikan tasolla, mutta vain naivit ihmiset arvelevat, että juuri mikään laite olisi turvallinen tai turvaton "sinänsä", erossa käytöstä, käyttäjistä, ympäristöstä ja kulttuurista.
     
  9. Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Luonnolisesti voidaan ottaa esiin vaikka muinaiset roomalaiset, muta jos kopteita haluttaisiin nopeasti turvallisemmiksi, niistä pitäisi poistattaa gps. Gps mahdollistaa lisäksi kaikenlaisen koko ajan laittomana olleen lennättämisen, ja monet häiriöt, koomisimpana ne varmaan pari sataa Suomessa kadonnutta valkoista kiinanvempelettä. Montakohan on kadonnut koko maailmassa? -kielto toki ei niissäkään motonetlenättäjin tehoa, koska he eivät tiedä asiasta. Se, onko mukana kamera tai lämpömittari, se ei muuta asiaa. Jonkun luullun kiellon kytkeminen kameraan on vähän kuin jos haluttaisiin estää salakuvaaminen kodeissa, kiellettäisiin kuvaajilta kumisaappaat.
     
  10. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 682
    545
    113
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    No, noinhan Markku juuri kirjoitti yllä.

    "Itse, siis ihan itse vaan, kuvittelisin, että kun kuvataan pienoishelikopterilla tilaisuuksia missä on mukana ihmisiä, on olemassa vaaratekijöitä, sitä vastoin jos lennätetään pienoishelikoptereita niiden lennättämiseen sopivalla paikalla, ei vaaraa siinä mielessä ole, mutta eipä aina ole tarvetta lennättää kameraa siinä tilanteessa mukana."

    Olet AnselA ottanut jotkut hampaisiisi ja käsität kaikki heidän kirjoituksensa tahallaan väärin. Tuo ei ole kivaa.

    Kapa
     
  11. Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Ihmisten päällä lennättäminen on vaaran aiheuttamista, jota ei tarvitse erikseen kieltää. Vaaran aiheuttaminen on kiellettyä, ollut varmaan 1300 luvulta? ;-)
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Kiitos Kapa!
     
  13. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Et sinäkään siis lukenut edellä olevaa Trafin "melkein päätöstä", eikä markku55 ole tutustunut:

    Määräysluonnos TRAFI/2164/03.04.00.00/2014 OPS M1-23

    joka alkaa:

    "1 SOVELTAMISALA

    Tämä määräys koskee lentotyötä."


    Josta kai on kyse. Voidaan tietysti vedota siihen, että "uutisissa" kerrottiin. Missä uutisissa? Tietääkö toimittaja jotain mitä Trafi ei kerro?
     
  14. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 272
    47
    48
  15. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Tämä kuvauskopterijuttu on sivujuonne suuremmasta kokonaisuudesta, joka koskee miehittämättömiä ilma-aluksia.

    Suomessa on harjoitettu UAV laitteilla koelentotoimintaa ja testausta erikseen suljetussa ilmatilassa. Tällainen alue on ollut esimerkiksi Kemijärvellä.

    UAV laitteita on myös operatiivisessa käytössä koelentoalueen ulkopuolella. Tätä toimialaa ei ole toistaiseksi erikseen säädelty.

    Suurimmat maailmalla olevat UAV laitteet ovat täyskokoisia lentokoneita.
     
  16. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Hyvä että asia on nytkähtänyt eteenpäin. Mutta taas vaan pyydellään lausuntoja. Tuon referoimani määräyksen piti tulla voimaan jo vuosi sitten.

    Toivottavasti nuo tulevat voimaan aikataulussa. Selkeyttäisi tilannetta.

    Luonnoksen 06052015 lennokkitoimintaa koskevat vaatimukset eivät todellakaan tue markku55:n tulkintaa: "että harrastajat ei enää saa lennättää kuvaushelikoptereita".

    "6 LENNOKKITOIMINTAA KOSKEVAT VAATIMUKSET
    6.1 Lennätykset on suoritettava siten, että niistä aiheutuva vaara ulkopuolisille ihmisille ja heidän omaisuudelleen, sekä meluhaitta ovat mahdollisimman pienet.
    6.2 Lennokin lennättäminen ulkosalle kokoontuneen väkijoukon yläpuolella ei ole sallittu.
    6.3 Lennätykset on suoritettava siten, että ne eivät vaaranna eivätkä haittaa viranomais-toimintaa.
    6.4 Käytön on oltava suoraan näköyhteyteen perustuvaa toimintaa, lennokin on oltava koko ajan ohjattavissa ja sitä on lennätettävä vallitsevan sään ja valoisuuden huomioon ottaen riittävän lähellä kauko-ohjaajaa niin, että muu ilmaliikenne voidaan havaita ja kyetään arvioimaan väistämistarve luotettavasti suoran näköyhteyden perusteella
    ilman apuvälineitä. Silmälaseja ja piilolinssejä ei kuitenkaan katsota tällaisiksi apuväli-neiksi.
    6.5 Lennokkitoiminnassa ei voi käyttää tässä määräyksessä tarkoitettua kauko-ohjaustähystäjää näköyhteyden ylläpitämiseksi.
    6.6 Kauko-ohjaajan etäisyys lennokista saa olla enintään 500m.
    6.7 Lennätyskorkeuden on oltava alle 150 metriä alla olevan maan tai veden pinnasta.
    6.8 Lennokin on väistettävä kaikkia ilma-aluksia."

    En kylläkään ymmärrä miksi kohdassa 6.2 on "ulkosalle"...

    Mitään sanktioitahan tuossa ei ole ehdotettu. Niinku määräys handsfree:n käytöstä autoa ajettaessa.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 425
    557
    113
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Tomahawk-risteilyohjuksetkin taitavat langeta tuohon UAV-kategoriaan riippuen mitä maaliinohjaustapaa sovelletaan.
     
  18. Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Ei toki, sen mainitsin jo heti tuoreeltaan, mutta nuo metrimäärät lopettavat jetti, liidokki, vapaastilentävt  ja vaikutanee sleililuokkaankin. Eli käytänössä kaikki vakava harrastaminen loppuisi, mutta mitään vaikutusta motonetlennättäjiin ei saataisi aikaan. Eli ihan markun logiikan mukainen päätös kyllä. Jos siis tuollaisenaan menisi läpi. Toki persusuomi odotta sitä yhtä neroa joka tiputtaa sen fanttominsa eduskuntatalon katolle nin saadaan syy lopettaa 10 000 harrastajan toiminta jotta markku saa olla rauhassa. Harrasteethan ovat perimmältään huono juttu, menkää töihin.
     
  19. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Trafi tullee päättämään pienoishelikoptereiden lennättämisen ehdoista.

    Kyllä.
    Sekä erityisesti Reaper ja Predator.

    Yksi versio UAV touhuista on Boeingin modifioima QF-16 joka on tehty Lockheed Martin F-16 hävittäjästa.

    Todennäköisesti nyt tuotannossa olevat hävittäjälentokoneet ovat viimeisiä, missä ohjaaja kulkee koneen mukana.