Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Totta. Sillä todellisella mittarilukemalla suurin osa autoilijoista ei vain tee yhtään mitään. Sillä tiedolla siis että on tullut ajaneeksi muutaman kilometrin hiljempaa kuin saisi. Aika harvoin tota tapaan, kyse lienee vanhemmasta ikäryhmästä. Miten sitten käytännössä "annetaan tietä"? Hiljennetään entisestään, vai ajetaan oikella, miissä kuuluisikin ajaa? Hangontiellä näkee paljon tivolivilkuttelijoita, joidenmielestä oihitettavan pitäisi rtuosalöaisen lain mukaan väistää pientareelle, joka taas suomalaisessa laissa on kiellettyä. Niitä täysin muita ajattelemattomia on tietysti aika tavalla enemmän siinä nopeammin ajavien ryhmässä kuin ohitettavien. Harvoin kai sitä vilkutellaan muiden edun vuoksi -ainakaan jos yhtään katselee tilanteita, joissa kuuluisi käyttää vilkkua ,-)
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Milloinkohan tuo on muuttunut? Minulle opetettiin 80 -luvun alkupuolella autokoulun ajotunnilla jopa käytännön vinkkejä sen varmistamiseksi, että ajan riittävän lähellä tien oikeaa reunaa.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Saat jauhaa ihan mitä haluat. Jos et ymmärtänyt ajatusta, oma ongelmasi. Normaalisti maantiellä ajetaan likipitäen keskellä kaistaa. Jos ajat pysyvästi oikeassa äärilaidassa vaarannat turhaan tien laitaa käyttävien liikkujien, mopoilijoiden, polkupyöräilijöiden ja käveliljöiden turvallisuuden. Pientareet eivät nykyisin ole niin leveitä, että pystyisit tällöin säilyttämään sivusuunnassa turvallisen tieliikennelain mukaisen etäisyyden heihin ilman väistöliikettä. Ja väistäähän et ehdi ellet näe ajoissa. Tätä pahentaa vielä se nykyinen perässäroikkuminen. Joka vuosi kuolee täysin turhaan ihmisiä sen vuoksi että roikutaan oikenpuoleiset pyörät reunaviivan päällä eikä ehditä väistää kun edellä ajavan takaa ilmestyy mopo tai pyöräilijä.... tiedän, kun tältä kylältä on kuollut kaksi ja loukkaantunut yksi aikuinen pyöräilijä työmatkallaan juuri tästä syystä. Puoliorpoja on jo liki kymmenen. Tätä nykyä ovat polkupyörät hävinneet tuolta väliltä.... sehän se onkin hyvä ratkaisu, siirtyä käyttämään autoa kuten muutkin. Mutta sinun tarkoituksesihan olikin olla "oikeassa" tässä liikenne asiassa, paskat siitä että on vaarallista muille.... Tieliikenne säädöksissä muuten sanotaan, että ajoneuvoa tulee kuljettaa ajoradalla niin oikealla kun se on mahdollista, siinä ei velvoiteta ajamaan pyörät reunaviivan päällä. Kun äärimmäisessä oikeassa laidassa ei pientareen kapeuden takia ole mahdollista ajaa toisia tiellä liikkujia vaarantamatta, niin se ei sitten ole sallittuakaan. Laki on kirjoitettu siksi kierosti, että sieltä ei vänkyröinkään oikeassaolija löydä perustetta toisten vaarantamiselle.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Eikös siinä samassa mainittu pientareestakin jotain? Kyselen tuon Haraldin kommentin "äärimmäinen oikea reuna ja pientareella kulkijat" vuoksi. Siinä kun mielestäni selitykset väistämisen vaarallisuudesta mahdollisesta pientareella liikkujasta johtuen tuntuivat liikennesääntöjä ymmärtämättömän lausunnoilta. Olen ollut siinä käsityksessä, että pientareella ajo on kielletty ja ajotara on yksiselitteisesti määritelty keski- ja reunaviivan väliin jääväksi alueeksi, jonka oikeassa reunassa tulisi ajaa. Omakeksimät säännöt ovat tietysti osoitus luovuudesta, mutta kuvittelisin, että liikenteessä olisi turvallisempaa kun kaikki käyttäisivät samoja sääntöjä. Lisäksi voisi todeta, että muiden tekemät liikennerikkomukset eivät oikeuta itse niitä tekemään ja liikenteessä poliisin oikeudet ovat vain poliisilla.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Eiköhän sinulla tässä ole enemmän ongelmia, vai miksi itse jauhat pitkällisesti? ;-) Ei ajeta, vaan keskiviivaa hipoen Höpö höpö. Jo et aja keskiviivalla, joudt vääistämään joka tapauksessa. Pientareet ovat joko erittäin ouhuita tai olemattomia, joten kaikki liikkuvat ovat kuitenkin tien osalla. Eli kaikki kulkijat joudutaan ohittamaan, vilkuttaen. Et ehdikään. Mutta miksi et näkisi? Silmät ovat kiini, vai sinä?: Nämä kyseisien tapauksien onnettumuusfaktat on varmasti todennettavissa, eikä vain sinun käsityksiäsi asiasta? Aivan, ja sinun tarkoituksesi oli olla värässä. Kunhan muut ajattelevat liikenteessä sinua. Aivan ja miksi ajaisitkaan reunaviivan päällä? Mikään ei kai tosiaan pakota? Aivan. Ja näin me muita ajattelevat jatkamme muiden liikennekäyttäytymisen kehumista ;-)
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Olisikin kyse muutamasta kilometristä. Mittarivirhe on käytännössä kymmenen prosenttia. Siihen kun varovainen henkilö lskee vielä oman toleranssin pysyäkseen varmastai rajoituksen sisällä, niin puhutaan käytännössä 10-20 km/h alle rajoituksen menemisestä. Tällöin ohittaminen on ihan sallittua. Tässä tunnutaan samaistettavan ohittaminen ylipäänsä näihin vilkuttelijoihin ja tienvaatijiin. Suhtaudun niihin luultavasti keskivertoa tylymmin, koska haluni jouduttaa heidän menojaan loppuu yleensä siihen paikkaan. Normaalisti autan hätäisempien menoa niillä keinoilla joita voin käyttää. Moottoritiellä siirryn hyvissäajoin pois keskimmäseltä kaistalta vaikka ajaisin itsekin jo"reippaasti", tarvittessa hidastaen johonkin väliin ja jatkaen matkaani ohituksen jälkeen aikaisemalla nopeudella. Mutta perään syöksyminen ja vilkuttelu saa kykllä meikäläisen jatkamaan matkaa ihan omalla vauhdilla kunnes oikealla kaistalla on riittävästi tyhjää sinne siirtymiseen omaa nopeutta hidastamatta. Kaksiajorataisella voin auttaa ohittajaa jättämällä riittävän välin edelläajavaan, olemalla kiihdyttämättä ohitustilanteessa (mieluummin hidastamalla hieman) ja siirtymällä niin oikealle kuin mahdollista kun tie on vapaa ohittamiseen. Missään tapaukseessa hänen menoaan ei pidä estellä aktiivisesti törkeilemällä oli hänen vauhtinsa sitten mikä tahansa. Se ei auta mitään. Joo, olemme näistä tein vaatijoista ihan samaa mieltä. ja edellä kirjoitin jo tuosta pientareella tai sen veiressä ajamisesta tarpeeksi. Tuohon äärivarovaiseen ja ajattelemattomaan ajoon syyllistyy kyllä muitakin kuin senioreita.... En ole samaa mieltä. Ohittajissa on täysiä ääliöitä jotka vaarantavat muut ja itsensä, mutta eivät kaikki jonossa jurnuttajatkaan mitään enkeleitä ole. Ja taas päinvastoin. Asiallinen ohitus ei vaaranna ketään, vaikka toisin luullaan ja jonossa on turvallista ajaa kun pitää etäisyydet, ei roiku laidassa, eikä yritä vaikeuttaa ohituksia tahallaan.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Mmm... nyt kyllä on jokin väärinkäsitys. Pientareella saavat liikkua polkupyörät, jalankulkijat ja mopot. Ei kai kukaan ole puhut autolla pientareella ajamisesta? tai väitämisestä sinne joku mainitsi, mutta se on ykselitteiseti kielletty. Polkupyörän ja auton väliin pitää jäädä metrin (vai puolentoista?) etäisyys, joka ei toteudu jos ajat pyörän kohdalla aivan reunaviivan päällä. Piennar on yleensä alle puoli metriä leveä, joten sillä ajettessa on pyöräilijä aivan reunaviivan päällä...
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Kuikero, missä kohdin olen vaatinut muita huomiomaan minut ja vain minut? tyhmin väite tähän mennessä. Olen todennut tarpeelliseksi ajaa siten että huomioin itse heidät ja heidän liikkeensä koska he EIVÄT mahdollisesti noudata mitään liikennesääntöjä eivätkä huomioi muita liikkujia. Onko sinulla lukihäiriö? vai miksi väität noin hölmöjä? TOP-3 asiat jotka vituttaa: 1. ihmiset jotka irroittavat sanojasi asiayhteydestään 2. ihmiset jotka väittävät sinun väittävän jotain mitä et ole väittänyt 3. ihmiset jotka väittävät sinun asenteesi olevan päinvastaista jota ole juuri yrittänyt sanoa PS. faktat ovat poliisitutkinnoista joista täällä on keskusteltu paljon. Miksi luulet minun keksineen ne? siksikö että itse keksisit moista ryydittäksesi keskustelua?
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Ilman muuta, ja mitä hiljempaa tosiaan ajetaan, sitä helpompaa ohittaminen on. Ohituksia vaiheuttavat ne jotka roikkuvat keskiviivalla. Niitä jotka ajavat reunassa voisi sanoa auttajiksi, Heidän ansiostaan näkee eteenpäin ja tien keskellä on enemmän tilaa. Ohituksia vaikeuttavat mieluiten ne jotka ovat itsekin ohittamassa. Näistä ohitusvuoroista siis kinataan. Pumppaava nopeus on takanaolijoille rasittavaa, mutta on autoja joilla se on vakiotoimintaa, kuten vaikka vanhat ja tehottomat pakut ja rekat. Niiden on myös ehkä pakko hiljentää mutkaisilla osuuksilla ja ne hidastavat paljon mäissä -ja yrittävät kerätä niihin vauihtia. Vautia mäkeen keräävää pidetään haittaajaana, koska usein mäessä on myös ohituskaista. Aurtomaattisesti luullaan että ahaa, se haluaa estää ohitusta, vaikka se vain haluaa päästä ylös edes kolmosella.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. TOP-3 asiat jotka vituttaa: 1. ihmiset jotka irroittavat sanojasi asiayhteydestään 2. ihmiset jotka väittävät sinun väittävän jotain mitä et ole väittänyt 3. ihmiset jotka väittävät sinun asenteesi olevan päinvastaista jota ole juuri yrittänyt sanoa
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Keskusteluahan tämä vain on Vääntämiseksi se menee aina koska joukossa on väkeä joka haluaa olla erimieltä vaikka tahallisen väärinkäsityksen kautta. Minulla oli aikanaan työkaveri joka otti aina vastakkaisen mielipiteen kuin muu porukka vain saadakseen aikaan väittelyn. Jos hän pääsi voitolle, hän vaihtoi vaivihkaa mielipidettä, jottei keskustelu vain pääsisi lakastumaan
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Ilman muuta. Siinä tullaankin siihen, että nykyään ei osata ohittaa, vaan jäädään jurraamaan jokaisen vähänkin hitaammin ajavan perään. Ja mitä enemmän näitä ohitykyvyttömiä on peräkkäin, sitä hankalampaa tämä jono on sitten muiden ohittaa. Jep. jos ei aio ohittaa, ei pidä roikkua keskiviivalla. Ohitusvuoro on hieman kiistanalainen käsite. Yleensä hieman katselen jonon perään tullessani onko edelläajavalla mitään aikeita mennä ohi. Jos hän hukkaa kaksi minusta selvää paikkaa edetä jonossa, menen seuraavalla its ohi. Jos tämä viivalla roikkuja olikin odottamassa ohituspaikkaa, sitä ei voinut mistään päätellä. Ja yksi naula lisää siihen että nykyään ei osata ohittaa. Joko kohelletaan vaarallisesti tai sitten epäröidään loputtomiin keskiviivalla edelläajavan perässä roikkuen. Eiköhän useimmat osaa arvioida tilanteen mukaisesti onko tuo pumppaus autosta johtuvaa vai kuskin sohellusta? nuo mainitsemasi kulkuvälineet erottuvat kyllä. Mutta jos uudehkon henkilöauton kuski tekee saman eli ajelee mutkapätkillä ja ohituskieltoalueilla ja muualla missä laillisesti ei ohi pääse, selkeästi pienellä nopeudella ja kiihdyttää rajoitukseen tai ohi heti suoran avautuessa tai ohituskaistan alkaessa, niin se ei kyllä ole enää tolkun touhua. Siihen on syy jossain ja se on yleensä korvien välissä. Ajattelemattomuus ei ole mikään oikea syy, tahallinen kiusaaminen ei sekään, vaikka se lienee oikeasti harvinaisempaa, useimmiten siellä tuntuu olevan ajatusta että minuahan et ohita eikä tajuta syytä siihen miksi juut haluavat ohi. Eli ei ole käsitystä siitä miten oikeastaan itse ajetaan.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Hangon tiestä (kt51) kun tämä alkoi, niin pitää kerrottaman sen laidasta pari asiaa. Syyskuun aikana ei valvonta-alueella ollut (poikkeuksellisesti) sattunut yhtään liikenneonnettomuutta. Nopeuden lasku on myös tasoittanut ruuhka-ajan nopeuksia, poistanut jonon nykimisen ja helpottanut kaikkien ajamista (nämä omia havaintoja). Pientareiden leveys on kovin tiekohtaista. Hangontiellähän on ensimmäiset kymmenen kilometriä Kivenlahdesta Kirkkonummelle yli kaksi metriä leveät pientareet. Jossain Porintiellä vastaavan osan leveys vaihtelee 2-15cm. Toki tuo ero vaikuttaa ajolinjoihin ja -tapoihin.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Kelläpä olisi. Se vaatisi informaatiota sekä auton sisä-että ulkopuolelta, eikä niistä saa kumpaakaan. Harvalla mitään videointia omasta ajamisestaan, tai asiantuntevaa kommentaattoria. Kommentaattoreita on miltei kaikilla, mutta niiden apu on kyseenalaista ;-) Harva tunnistaa toimiensa vaikutuksia ulkopuoliseen maalimaan. ts. muihin kulkijoihin, eikä kokemus tunnu tulevan siinä avuksi. Ainakaan taksien ja jakeluliikenteen autojen käyttäytymiseen tai vilkkujen toimivuuteen ei auta, vaikka olisi ajanut huonosti ja piittaamattomasti 32vuotta. Liikenteen ongelma on sen kaksijakoisuus, sen pitäisi olla nopeaa ja turvallista. Nämä harvoin toteutuvat yhdessä, joten liikenteessä otetaan paljon riskejä ja toisaalta liikenne on toivottoman hidasta. Jos ajettaisiin vaikkapa max 15km/h, niin liiikenne olisi paljon nykyisempää turvallisempaa, mutta toisaalta 140km/h miniminopeurajoituksella saataisiin kummasti lisää joutuisuutta. Myös erilaisilla kielloilla saataisiin lisää homogeenisuutta liikenteeseen, kunhan: ei itse ole liikenteestä poisraakattujen joukossa ;-)