Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Mulla on automaatti laatikko, ja puhelimeen vastaaminen ei vaaranna mitään. Olen puhunut kännykkään autossa 87 lähtien, ainuttakaan vaaratilanetta ei ole syntynyt.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. No, mikäli kuuluu siihen vanhan ajan varapresidenttien aivokapasiteettiryhmään, jossa purukumin pureskelu ja piereskely ei onnistu samanaikaisesti, niin kannattaa vältellä puhelinta automaattilootan kanssakin. Tekstarit kyllä voisi kieltää, samaten iltapäivälehtien lukemisen ajon aikana. Kumpaakin näkee kaupungilla päivittäin. (salolaisille muistutus: kaupunki = Helsinki)
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Automaatti on tosiaan vielä ihan oma lukunsa. Sillon on ihan sama onko siinä toisessa kädessä puhelin vai pirtelö. Tai onko sitä toista kättä ollenkaan. Mutta joo, jos se puhelin nyt yleensä, napilla tai ilman, haittaa sitä ajamista, ni pitäisi sitten itse ymmärtää olla puhumatta siihen ajaessa.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Eikä itse asiassa tarvitse toista jalkaakaan. Minäkin ajelin ennen lonkkaleikkausta ja aika pian sen jälkeen, eikä kytkimen käyttöön olisi ollut minkäänlaisia mahiksia. Automaatilla en huomannut mitään haittaa tuon vasemman jalan rajoituksista.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Itse asiassa muistin juuri, kun olin joku aika sitten kyydissä ja puhelimen soidessa kuski alkoi kaivaa piuhoja. Hanskalokerosta ne löyttyi, soittaja oli jo lopettanut soitonsa, ja piuhat korvissa räpelsi sitten tulleen puhelun ja soitti takasin. Siinä oli muuten monta vaaran paikaa.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Niinhän se kuitenkin on ettei kuljettajan hyvyys (sopivat tilannenopeudet, keskittynyt ja ennakoiva ajo, ja myös sellainen mitä muitten on helppo ennakoida) oheistoimista aina huonone. Voitaisiin kieltää monenlaisia toimia ajossa, mutta ei se auttaisi huonoihin kuljettajiin. Aina toki joihinkin muutamiin se voi vähän auttaa. Sellainen ajonestotekniikka auttaisi, mikä estäisi kiihtyneessä tai hajamielisessä tilassa ajon. Sen lisäksi pitäisi suorittaa lisää ajoharjoittelua ja liikenteen käytäntöjen opiskelua jonkun enskan opastuksella. Ensio Itkonen opetti suomalaiset ajamaan silloin kun autoilu oli vielä yleistymässä, ja hänenkaltaisen puuttuminen tuntuu näkyvän liikenteessä. Ajattelun puuttuminen ajosta, ja sokeus omalle ajolle, näkyy pienissäkin jutuissa, jotka kuitenkin voivat johtaa pahoihinkin tilanteisiin. Esimerkkinä pikku juttu jonka kohtasin muutama päivä sitten. Maantiellä ajettiin noin kahdeksaakymppiä. Edessäni alkoi pakettiauto vilkuttaa oikealle. Risteystä ei näkynyt. (Hyvä tähän asti - ennakoin sen pian pysähtyvän tai kääntyvän.) Lopetti vilkuttamisen ja jatkoi vielä muutaman sata metriä ja sitten alkoi vilkuttaa uudestaan ryhmittyen oikein mallikkaasti osin pientareelle antaen mahdollisimman paljon tilaa. Vieläpä oikein hyvissä ajoin ennen kääntymistä, ajaen tasan suoraan aivan reunassa. Vauhti hidastui kuuden kympin tienoille ja risteävä pikkutiekin jo näkyi. Itse en hidastanut enempää siitä kuudestakympistä vaan annoin lähestyä kääntyvää pakettiautoa ajaen vasemmat pyörät keskiviivan paikkeilla. Kun tuo auto niin esimerkillisesti tilaa antoi, pidin linjani ja vauhtini koska siitä hyvin olisi mahtunut. Mutta ei sentään, tämähän tekee koukkausliikkeen vasemmalle kun oli aika kääntyä! Aivan käsittämätön tapa, jota joskus näkee! Refleksini oli painaa jarrua, koska olin jo lähestynyt sitä melkein puskuriin kiinni (mutta siis ajolinja ohi). Eihän se onneksi ollut kuin sellainen pikku koukkaus, enkä joutunut jarruttamaankaan kuin vähän, mutta erittäin ikävä fiilis tuollaisesta jää. Ihan kuin kiusalla. Tietenkin pitää aina ottaa tosiasiana se, että tuolla liikenteessä on paljon huonosti ajavia joukossa. Täällä maalla se välillä unohtuu kun ei sitä joka kerta kohtaa.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Oikeastaan pitäisi autolla ajoon saada sama systeemi kuin lentolupakirjaankin, että kahden vuoden välein olisi tarkastusajo ja niiden välissä pitää olla tietty määrä ajokilometrejä ajettuna tai sitten pitäisi suorittaa riittävä määrä koulutusta. Ehkä autolla ajossa riittäisi joku viiden tai kymmenen vuoden väli, mutta kuitenkin.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Niin, periaatteessahan noin se voisi olla. Kuitenkin käytäntö kertoo toista.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Kannatetaan! Samalla helpottais ruuhkatkin kun liikenne vähenisi noin kolmanneksella Vilkun käyttämisestä puheenollen, tuo on se toinen ääripää. Yleisempi käytäntö tuntuisi olevan että käytetään vilkkua vasta kun on käännytty tai vaihdettu kaistaa. Ikään kuin vilkun tarkoitus olisi vahvistaa juuri äsken tehty toiminto. ???
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Noi kännykkään puhumisten kiellot taitaa perustua tilastoihin ja ammatikseen näitä asioita tutkivien ihmisten asiantuntemukseen, kuten liikennesäännöt yleensäkin, ja nopeusrajoitukset. Vaikka näistä asioista ainakin miehet hyvin usein tuntuvat puhuvan ikään kuin heillä olisi paras tieto että miten nämä pitäisi hoitaa. "Kun ei mitään ole aieminkaan tapahtunut" on hiukan heikko perustelu; ei tarvitse tapahtua kuin yhden kerran. Ei kai sen normiajamiseen tarvitse vaikuttaa. Jos tulee yllättävä tilanne jossa sinun on sekä pysäytettävä auto että ohjattava sitä "oikein" pysäyttämisen aikana, oletko varma että tajuat pudottaa sen puhelimen kädestä saadaksesi molemmat kädet käyttöösi (toki on lähes samantekevää että mitä tällöin kädessäsi on), ja oletko varma että reaktioiaikasi on sama jos olet miettimässä ääneen vaimollesi kauppalistaa? (terv. autoton ja kortiton hippi).
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Valitettavasti omat havainnot liikenteessä ei tue tuota eräiden väitettä, ettei se mitään vaikuta. Liki aina kun näkee auton kiemurtelevan, hidastelevan ja kiihdyttelevaän, tai käyttäytyvän muuten niin oudosti, että voisi epäillä kuskin olevan kohtalaisessa kännissä, paljastuu sieltä lähempänä tai ohiajettaessa kännykkään puhuva kuski. Ja omatkin kokemukset kännykästä kädessä liikenteessä ja etenkin manuaalivaihteisella autolla, tukevat sitä että kyllä se vaikuttaa, ja selvästi yli promillerajan verran. Muu on ihan empiirisesti todettuna ns. paskapuhetta. Itse puhun paljon autossa, mutta käytän aina BT korvanappia. Joskus huomaa sen pelkän puheluun keskittymisen haittaavan ajamista jopa suoralla moottoritiellä. Ja minulla on sentään ihan kovimmalla tasolla tässä maassa todettu tuo psykomotoriikka olevan terävintä kärkeä kansalaisista 8) kukin saa vapaasti arvata missä ja miten
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Minäkin olen, laillanne vaatamimattomana, huomannut että muut ajavat huonommin kuin minä ;-)
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Mä en ajele (autolla, paitsi opettamistarkoituksissa, kun joku ei osaa esim. parkkeerata tai peruuttaa kapeeseen paikkaan perävaunun kanssa) - mutta olen melko varma, että jos ajelisin - ajelisin aika lailla paremmin kuin muista ajelioista enemmistö ajelee. Olen ajanut (joskus hieman) ja se meni erittäin hyvin ! Niinpä tohdinkin tokaista että itseäni huonommat kuskit "vituttavat" mua(-kin). - Syksyisten Rantojen Ajelehtija
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. On ihan selvää, että kaikki muu puuha ajon aikana häiritsee hajottamalla tarkkaavaisuutta. - No, siitä purukumista en ole varma.... Tupakointi ainakin, sytyttelemisineen ja tuhkan karisteluineen häirinnee enemmän kuin kännykkään PUHUMINEN. Nuneroiden haku tai valinta yms kännykkään katsomista edellyttävät jutut ovat sitten kokonaan toisen asteinen häiriötekijä. Meikkaamista, takapenkillä olevan lapsen hoitoa... Joskus näkee peilin toisessa kädessä ja jonkun tupsuttimen toisessa - kysymykseksi jää, millä (naishenkilö) vielä ohjaa...
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Kai se nyt on ihan selvä, että kaikki ylimääräinen touhuaminen ajaessa haittaa, kannattaisi ehkä keskittyä siihen ja hoitaa muut aktiviteetit muulloin?
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Enpä tainnut niin sanoa, vai mitä kuikero? opettele sisälukutaito ennenkuin alat jauhamaan.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Näin on. Vaikka miten olisi maailman paras kuski, jos ei tee asiaa johon on tarkoitettu kaksi kättä ja keskittyminen liikenteeseen, niin jonkun osuuden puuttuessa ei homma toimi täysillä. Oli sitten maailman paras tai paskin kuski, niin tuntuu että välillä luotetaan omiin kykyihin vähän liikaa ja unohdetaan se että muut "ei olekaan niin hyviä".. Tarkoittaen mm. sitä että roikutaan takapuskurissa kiinni puhelin korvalla kun oma reaktiokyky on 101 % muita parempi. Välillä tekisi mieli vetää liinat kiinni ja testata sitä reaktiokykyä.
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Minä en sanonut noin, älä ala jauhamaan. Ja opettele kirjoittamaan. ;-)
Vs: TOP-3 asiat jotka vituttaa. Siellä aavikonlaidalla Utahissa on noita juttuja tutkittu. http://www.psych.utah.edu/lab/appliedcognition/publications.html Jotain kirjoittelivat tänään hesarissakin. http://www.hs.fi/autot/artikkeli/1135260060749