Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Toinen kummallinen vika Durstin L1200:ssa (eka "korjattu")

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana RDahl, 15 Joulukuu 2008.

1. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Tuossa meinasin, notta olisin tänään illalla voinut vedostaa muutaman kuvan perjantaita varten. No ihmettelin kun ei meinannut millään tulla 6x6 kuvasta 80mm suurennusoptiikalla terävää kuvaa, ei sitten millään, vaihdoin tilalle 75mm, sama ongelma. Vasta 105mm tuotti terävän kuvan. Merkillistä, ainoa mitä tein, oli vaihdoin negapidikkeet, kuvan ja objektiivin ???

Mikähän tässä nyt on ongelmana, kummallinen vekotin kun alko kiukuttelemaan, ilmeisesti en ole tarpeeksi sen mielestä vedostanut :D

2. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Ettet ole kääntänyt sitä optiikan kiinnityslevyä vahingossa ylösalaisin, sehän muuttaa polttoväliä jonkun verran. Tai sitten se negapidin on jotenkin ylösalaisin, mutta ei sen kyllä pitäisi mennä siten edes paikoilleen.

Jos se tuollainen hajavalokone on. En mä nyt ainakaan oikein mitään muuta keksi.

3. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

align tai vastaava termi taitaa olla lontoonkielinen termi.
    eli jos olisiko pää liikahtanut vinoon?
    EDIT:
    *tu mä taas yhtään sisäistä lukemaani. sori ihan ufo vastaus.

4. hsm

hsm Member

852
    0
    16
    Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Siis ei ollut skarppi mistään kohdin? Jos lyhyemmät polttovälit eivät skarpanneet, mutta 105 teki sen, voisi syy olla, että kakkulaa ei jostain syystä saanut tarpeeksi lähelle negaa. Säätö ei siis riittänyt 80 ja 75, mutta riitti 105.

5. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Juu, ei ollut skarppi ollenkaan, ja se tässä ihmetyttääkin, että mitä on tapahtunut, kun ennen on se 80mm ollut ihan OK
    Täytyy tänään tutkia, menee se sillä 105mm:kin ei sen puoleen, mutta olisi se kiva saada toimimaan taas niinkuin pitää. Säädöt kuitenkin pelaa ihan ok muuten. Mystistä

6. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Siirtyykö objektiivin kiinnityslauta, jota ylös-alas liikuttelemalla tarkennus suoritetaan, yläasentoonsa?

7. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Oletko varmasti katsonut että olet säätänyt molempia tarkennuspotikoita? Ettei vain toinen ole jäänyt liian ulos ja olet yrittänyt sitten vain toista käyttäen säätää tarkennusta? L1200:ssa kun on kaksi erillistä siirtopotikkaa, joilla tarkennusta säädetään... Tosin ton nyt pitäis olla itsestäänselvyys...

EDIT: Ainakin mun laboratorissa on kaks niitä potikoita. Mutta netistä katselin kuvia ja niissä näky vaan yks...  menee vaikeeks.

Editin Edit: saattaapi niissä kaikissa olla kaks, mutta mun on vähän vanhempaa ikäluokkaa, joten voi olla hieman eri näköinen...

8. hsm

hsm Member

852
    0
    16

Aha, minun kokemukseni on Ltonnista, missä tarkennus säädetään vain yhdestä paikasta. Tuon voisi kuvitella olevan syy skarppausongelmaan. Yksinkertaisissa laitteissa ratkaisut löytyvät usein itsestäänselvyyksistä, jolloin voi vain lyödä kammenellä otsaan.

9. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Meilläkin on toisella seuralla kaks "potikkaa". Joskus meinas tulla sählinkiä kun ei sitä ollu tajunnu...

10. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Ei se mitään polttoväliä muuta.

L1200:ssa, jolla itse aikoinaan työskentelin, oli kaksi tarkennussäätöä. Isommalla karkeasti kohdalleen nopeasti ja sillä pienemmällä sitten se hienosäätö.
    Joku yksinkertainen ratkaisu tuohon on, pitäisi päästä räpläämään.

Ettei ole jotain tippunut (ruuvi tms) jonnekin väliin, joka estää liikkuvuuden?

kapa

11. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63

Kyllä se palje liikkuu ihan normaalisti (ainakin mun mielestä), jokin kummallinen ongelma tässä on. Siinä vasemmalla puolella on kaksi murikkaa joista toidta voi käännellä mutta siitä ei tunnu tapahtuvan mitään ja toisella tarkennetaan sitten kunnolla. Sitten on se oikealla oleva murikka jolla suurennus-suhdetta muutetaan (ja karkeasti laitetaan tarkennus kohdalleen). Mutta kuten sanottu, ainoa mitä olen tässä välillä tehnyt on se että viimeksi vedostin 9x12 negaa ja nyt sitten keskaria. Hmm... nyt kun mietin, niin sen laakanegan kanssa oli kans jotain hämminkiä, jotenkin se kuva ei piirtynyt kokonaan vaan toinen sivu jäi piirtymättä, eli se olikin vähän erilainen probleema. No sain vedostettua nyt sillä 105mm:llä ihan hyvin ja jatkan sillä kun pitäisi perjantaiksi saada kuvia valmiiksi. Sen jälkeen voin perehtyä koneeen sielunelämään tarkemmin.

12. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Totta, nyt kun uskalsi lähteä hieman kauemmas wc:stä, niin kävin pimiöllä tervehtimässä herra laboraattoria ja näemmä siinä oli sellainen suora optiikan kiinnityslevy (muistissa oli vaan opemuksen kupera malli).

Jotenkin vaikuttaisi mun mielestä sellaiselta, että se toinen tarkennussäätö ei nyt toimi. Mun koneessa ainakin se hienosäätö, missä on semmoinen varsi (en tiedä onko vakiovaruste) ei pysty liikuttamaan sitä optiikkaa ylös asti vaan se pitää sillä toisella vasemmalla reunalla olevalla ruuvilla hakea ensin läheelle ja sitten toisella hienosäätää.

13. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Eli jos siellä on kaks tarkennusmurikkaa, ja toisesta ei tapahdu mitään, niin lieneepä jotenkin jumissa. Saatko linssilaudan tarkennuksella niin, että palje menee täysin piiloon? Jos et, niin ilmeisesti on jotain joko jäänyt sinne väliin tai vaihtoehtoisesti hienotarkennusmekanismi niinsanotusti paskana. Onkos sinulla valoboxit laakakokoon? Jos ei, niin voisi selittää miksi osa kuvasta ei näy...

14. Vs: Kummallinen "vika" Durstin L1200:ssa

Kattelin vähän omaa Durst AC1200:sta (runko pitäis olla sama kuin 1200+monet varusteet). 9*12 negalle maskien pitäis olla  FEMOMASK 92 (tai tietysti lasit). Sekotuskammion olis oltava FEMOBOX 450N ja optiikan tietysti riittävä kai yleensä 130mm tai yli (riippuen onko optikka laajakulma tai tavallinen). Jos karkea säätö luistaa (se nuppi kyljessä, sitä voi kiristää kahdesta takana olevasta ruuvista. Hienosäätö (teleskooppinen varsi, on tehty kardaaninivelellä joka ei voi luistaa) muistaakseni se liikutta objektiivilautaa hammaspyörävälityksellä ja kitkarullalla, kiristystä varten joutunee konetta vähän purkamaan? En avannut konetta tähän hätään eikä mulla ole huoltomanuaalia. Niiden pyöreiden liukukiskojen (putkien, on hyvä olla puhtaat ja kevyesti voidellut), silloin säädöt toimii silkinpehmeästi ja tarkasti. Voiteluaineethan kuivuvat vuosien mittaan ja myös likaa kertyy vaikka mitä tekis.

15. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Toinen vielä kummallisempi vika Durstin L1200:ssa

Perkele, pimeessä (lue suojavalossa) ei pitäs lähtee tekemään hätiköityjä johtopäätöksiä, kyllähän se toinen murikka liikuttaa sitä paljetta, mutta sitä ei vain pimeessä tajunnu. Okei se on nyt selvitetty, mutta nyt ollaan toisen vielä mystisemmän ongelman edessä. Laitoin koneen päälle, ohajuspaneelissa kävi valot ja kone meni pois päältä, sulake on ehjä, mutta kone on hiljaa vaikka kuinka rämpyttelis, se on tehnyt tätä ennekin, ja menee aina jonkun ajan päästä päälle. En tiiä sitten voisiko johtua siitä, että pimiön puoli oli päässyt viilenemään, kun unohdin jättää verhot auki, jotta valkoisen valon puolelta pääsisi lämpö pimiön puolelle.

Irroittelin piuhat siitä murikasta, josta laitetaan virrat päälle ja piuhat takas (ne kaksi, virta ja ohjauspaneelin piuha), mutta ei mene piru päälle. Kohta alkaa ahistaa. Kyseessä siis L1200 Ilfordin H500 Multigrade zydeemi. Ai niin ja lamput vaihdoin, kun oli toinen mennyt pimeeks.

16. Vs: Toinen kummallinen vika Durstin L1200:ssa (eka "korjattu")

Ajattelinkin että jotenkin vois yksinkertaisin moka on todennäköisin...

Multigradepää on täysi mysteeri mulle ainakin. Olikos Ollilla tuo multigrade pää? Jos on, se vois tietää jotain.

17. RDahl

RDahl Ylläpidon jäsen

7 895
    116
    63
    Vs: Toinen kummallinen vika Durstin L1200:ssa (eka "korjattu")

Voi paska sano, mä avasin sen voimaosan, ja siellä on piuha poikineen, voi v***u, että mua vituttaa, ei se paska mene päälle. Voi helvetin helvetti, milläs perkeleellä mä perjantaiks kuvat enää teen. Tekeekö joku lafka tiedostoista nopeesti kuvat Helsingissä???

18. hsm

hsm Member

852
    0
    16

400-sarjan kokemuksella:
    Siinä on muuntaja (lamput 12V), valotuskello ja tehonsäätö  lamppuja varten.
    Ei sitä kovin paljon kannata alkaa purkaa ilman riittäviä tietoja. Sen verran voit ehkä tarkistaa, että toimiiko virtakytkin, ts. tuleeko virta siitä läpi. Suomen Interfoto Oy, puh. (09) 530 8930 email: <EMAIL email="interfoto@interfoto.fi"]interfoto@interfoto.fi</EMAIL> voisi varmaankin auttaa. Kysy Totti Turusta, hän myi aikoinaaan näitä.
    Printtejä nopeasti? Photo Nero Aleksilla?

19. OlliJ

OlliJ Active Member

414
    26
    28

Mulla on samanlainen (kuten Mäkkäri arvelikin), mutta enpä osaa sanoa.... vaikuttaa kyllä sähkövialta, jota en lähtis itse korjailemaan. Täältä http://www.ilfordphoto.com/Webfiles/2007316164313762.pdf löytyy sähkökuvat, minkä avulla varmaan elektroniikkapajat pystyvät tekemään asialle jotain, joskaan ei ehkä ihan perjantaiksi.

20. Vs: Toinen kummallinen vika Durstin L1200:ssa (eka "korjattu")

Tekniseen ongelmaan en osaa vinkkiä antaa mutta tuohon toiseen osaan.
    Kyse on arvottamisesta - koska et ole ammattilainen.
    Kovin kielteiseen kenttään niin pyhän asian kuin valokuvauksen lahjan kanssa ei kannata itseään laittaa ainakaan keskimääräisyyksien edessä. Ei kuvia koska aika ei ole vielä kypsä. Kuvat on valmiit sitten kun niiden kuuluu olla valmiit.