Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Hienosti väritettyjä kuvia. Sen vähän mitä olen itse tuota harrastanut niin nämä ovat kyllä pieteetillä tehtyjä. En osaa itse kyllä noin hyviä selectioneja tehdä, tai ei vain kärsivällisyys riitä!
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Kuinka lienee noiden tekijänoikeuksien kanssa.. Periaatteessa suhtaudun varauksellisesti. Kiintoisaa, mutta tarpeetonta. Joskus katselin DVD:ltä väritettyjä dokumenttielokuvia ensimmäisestä maailmansodasta. Minusta siinä oli saavutettu jonkun verran lisäarvoa katsomiskokemukseen. Oli se jotenkin elävämpää. Vähän kaavamaista väritystä tosin.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Kyllä nämä kiinnostavia ovat, ja tosiaan hyvin tehtyjä. Osaan tuovat lisäarvoa, osaan ei, mutta mitään suurta merkitystä ei tarvitse hakea, ja miksi pitäisikään.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Luulisin, että suurin huomioarvo on siinä, että käytetään historiallisia tunnettuja kuvia herättämään mielenkiintoa. Myydään osaamista ja haalitaan asiakkaita. kapa
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Enimmäkseen korneja tekeleitä... Huvittaa miten esimerkiksi autenttisuus katoaa tuosta Eddie Adamsin Vietkong mestauskuvasta noitten haileitten väritysten kautta..
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Onhan noihin sitä aikaa pistetty joo. Otin ihan McCullenin teoksen eteeni että saisin vierivireen saman aikakuden, maailmankolkan ja samantyyppisen valon värikuvana vertailukohteeksi. Tämä värittäjä on kuitenkin selvästikin yrittänyt jäljitellä sitä hailakkaa neutraalia värimaailmaa. Tietenkin siitä puuttuu filkkojen ominaiset piirteet mutta ihan mielenkiintoinen yritys joka ei nyt mennyt mielestäni ihan mönkäänkään. Mutta en näe mitään syytä tehdä kuvasta värikuvaa muuta kuin ps harjoitusmielessä.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Aika hämmästyttäviä. Itse olen joskus tehnyt kultahääpäiväkuvaan värityksen... saattoi olla PS . Ja Mun isoveljestä on lapsikuva joka on vuonna nakki tehty mv kuvan värjäys - mutta sehän on senaikaiseen tapaan osittaisvärjätty .... Jos mulle maksettais tällaisesta nysväämisestä niin heti vaihtaisin hommaa, sen verran paljon tykkään "pelata" tietokoneella.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Olette varmaan nähneet Sergei Prokudin-Gorskin värikuvia 1900-luvun alkupuolelta? Niitä löytyy googlaamalla, jos ette ole. Värillisyys tuo lisää "toden tuntua" kuviin, sekä historiallista että kokemuksellista lisäarvoa. Prokudin-Gorski teki tämän valmistamalla huolella aitoja värikuvia lasilevyille. Kuvia katsellessa huomaa oman katsomiskokemuksen tekevän suuren eron vanhojen mustavalkokuvien ja tuoreempien värikuvien välittämän ajantajun välille. Prokudin-Gorskin kuvat muistuttavat, että sata vuotta ei loppujen lopuksi ole kaukana, vaikka esimerkiksi elämän puitteet olivat silloin hyvin erilaiset. Kuvia jälkikäteen retusoimalla jäljitellään näiden antamaa wow-efektiä, palautetaan jotain mitä ei ole alun perin filmille tarttunut. Vaikka sillä ei alkuperäisyyteen päästä, voi näistäkin mielestäni kicksejä ottaa tuntematta omantunnontuskia. Joissakin näistä käsitellyistä kuvista olen näkevinäni, että on ollut vain pakko päättää minkä värinen tai sävyinen alkuperäinen vaatekappale olisi voinut olla - en olisi itse ollut käytetyistä sinisen sävyistä ihan varma.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Niin mietin minäkin jonkun verran tuota sinisen käyttöä, mutta toisaalta indigo on varsin vanha väri; kupari ja koboltti ovat olleet käytössä satoja vuosia. Jopa kotimaisista (suomalaisista) kasveista on saatu sinistä. Väri on ollut myös statustekijä.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Sergei Prokudin-Gorskin kuvat ovat värikuvia, eivät värjättyjä. Kuvia voi ladata monessa eri formaatissa mm. täältä: Prokudin-Gorskii Collection - About this Collection - Prints & Photographs Online Catalog (Library of Congress) ja kolmelle negatiiville/kuva kuvatut erottelut täältä: http://www.loc.gov/pictures/related/?q=Color%20separation%20negatives.&fi=formats&co=prok
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Jos minun viestiini viittaat: näin juuri sanoin tehden erotuksen Prokudin-Gorskin kuviin ja jälkikäteen käsiteltyihin. Jos Kapan viestiin: juu öykei. Prokudin-Gorskin tekniikka oli kyllä huikeaa, siinä kiteytyy yksi valokuvauksen hienoimmista elementeistä: loputon kokeilu ja käpistely kemioiden ja tekniikoiden kanssa.
Vs: Todella ammattitaitoista käsittelyä. Niin, tekniikkahan oli tavallaan "Technicolor" väritekniikka toteutettuna isolle laakamatskulle kolmella valotuksella kolmen suotimen kautta. Kuvaus oli yksinkertainen mutta aikaaviepä prosessi. printtaus sitten jo vähän eri asia.