Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana coke, 20 Huhtikuu 2009.

  1. coke

    coke

    5
    0
    0
    Olen ollut (ja ahdollisesti olen tulevaisuudessakin...) sunnuntaivalokuvaaja, joka ei kameroista eikä kuvaamisesta ymmärrä juuri mitään. Tykkään ottaa kuvia ja kuvien "sommittelussa" olen mielestäni joskus onnistunutkin. Muuten kuvien laadusta en niinkään tiedä. Laadusta kertoo ehkä sekin, että kamerana mulla on ollu Ixus 40 ja nyt se rupeaa sanomaan silloin tällöin sopimustaan irti.

    Ongelmana on nyt kameran valinta. Pokkarit ovat kooltaan sopivia, kulkevat mukavasti/helposti taskussa ja varmasti kaikki nykyiset pokkarit ovat -luulisin ainakin- mulle ihan laatupelejä. Hiukan kuitenkin kiinnostaisi sellainen kamera, jossa käsisäätöjen mahdollisuuttakin olisi, jotta voisin kokeilla päästää irti joskus taiteellista minääni. Hinta tulee myöskin vastaan, 300 e rupeaa olemaan jo ihan maksimi hinta ja sekin tuntuu jo aika paljolta.

    Olen katsellut, että Olympuksen SP-565 UZ (http://www.olympus.fi/consumer/29_digital_camera_sp-565_uz_specs_19853.htm)
    voisi olla kooltaan vielä menettelevä, käteenkin se tuntui sopivalta. Olympuksesta mulle ei kokemusta muuten ole ja kuten sanottu noista teknisistä tiedoista kameran esittelyistä ei mulle juurikaan avaudu onko ko. kamera huono/hyvä/menettelevä jne. Hinta siinä jää alle 300e, joten hintahaarukkaankin se sopisi. Jos pokkariin päädyn, niin olen ajatellut pidättäytyä mahdollisesti tutussa Canonissa esim. Ixus 870IS on ollut vaihtoehtona.

    Kuvaamiseni on lähinnä ulkona luonnossa kuvausta (elukoita, maisemaa merellä/maalla), sisällä juhlissa kuvaamista, vauvan kuvausta, matkoilla (lumi/ranta/kaupunkinähtävyydet).

    Olisi mukava, jos viitsisitte kommentoida kameranvalinta ongelmaani ja ehdottaa sopivaa pokkaria tai suositella jotain suunnilleen saman kokoluokan kameraa, jossa olisi hiukan mahdollista itse säädellä kuvausominaisuuksia, mutta kuitenkin myös automaattiset tominnot, jotta saisin edes muutaman onnistuneen kuvan myös :) . Ja mielelläni kuulisin kommentteja/kokemuksia tuosta mainitsemastani Olympuksen SP565:sta.

    Ja anteeksi, kyllähän näitä aloittelevien kuvaajien kameranvalinta-aiheita täällä on ollut, mutta silti avasin uuden aiheen, kun haluaisin kommentteja vielä näistä mainitsemistani kameroista. Olen yrittänyt surffailla tosta Olympuksesta käyttökokemuksia, mutta en oo löytänyt. Lontoon kieli taipuu mulla niin huonosti, että niiden sivujen yli hyppään heti... :)
     
  2. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
  3. EDA

    EDA

    4
    0
    0
    Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    ite hain kans kameraa suurinpiirtein samoilla ehdoilla kuin sinä (http://kameralaukku.com/forums/smf/http://code.mediadrive.fi/phpbb/viewtopic.php?t=9), ja olipa mullakin tuo olympus mietinnässä.

    päädyin kuitenkin canonin powershot sx10is.ään
    http://www.canon.fi/For_Home/Product_Finder/Cameras/Digital_Camera/PowerShot/PowerShot_SX10_IS/index.asp

    voin suositella tuota canonia todella tyytyväinen oon siihen ollu, mahtava zoom, selkeä ja helppo käyttää, käsisäätömahdollisuudet jne. ja kuvien laatu on minulle aivan riittävä.
    ainut (pieni) miinus on mielestäni tuo koko, sekun ei ihan taskuun mahdu :D

    muoks. ja niin hintaa tuolla canonilla on 300-380e riippuu mistä ostaa... Hintaseuranta.fi
     
  4. coke

    coke

    5
    0
    0
    Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    Kiitos vastauksista, täytyy käydä hypistelemässä noita ehdottamianne vaihtoehtoja. Hinnat tosin menevät vähän yli kipurajan, mutta muutama euro ei nyt kauppaa kaataisi (tosin mun hintaluokka on koko ajan noussut ja noussut alun 200e:sta... :) )

    Vielä lisään yhden vaihtoehdon; googlailin hintoja ja Rajalassa olisi tarjous Olympuksen SP-570 UZ:sta (http://www.olympus.fi/consumer/29_digital_camera_sp-570uz_tekniset_tiedot_18515.htm). Pelkkä kamera hintaan 249e ja 2G+nahkaisella kameralaukulla hinta olisi 299e. Aika hyvään hintaan saisi. ko. kamerassa tosin ei ole käsittääkseni edes adapterilla mahdollisuutta sd-kortin käyttöön vaan pelkkä xD käy siihen.

    Ja nyt vaihtoehtoihin on tullut mukaan vielä Panasonicin Lumix DMC-FZ28, niin kun sullekin oli EDA ketjussasi Olympuksen tilalle tarjottu. En saa kyllä millään ratkaisua tehdyksi ja loppujen lopuksi luulenpa, että mulle mikä tahansa näistä ja muistakin kameroista olisi ihan hyvä ja riittävä, nälkä vaan tosiaan kasvaa syödessä...
     
  5. Bester

    Bester Member

    790
    0
    16
    Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    Kannattaa ottaa huomioon, että järkkärin jälleenmyyntiarvo on kompaktia parempi.
     
  6. Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    sanoisin vanhan jäärän varmuudella että käppääs rajalalle ja osta tämmöinen, tosin vakio opiskalla. sitten vähän otat iisin asenteen täällä laukussa, fotailet ja tsekkailet juttuja, sitten jossakin välissä käyt nappaamassa tohon microdigiis alan linssejä, niitä on tarjolla jos jonkinlaista kunhan asiaan kuuluvan adapterin nappaat kyytin, kyl siinä M8 poseeraajat ihan ymmyrkäisenä katsoo sua. Tää edelllinen lause ei kyllä avaudu sulle nyt heti, mutta saat nähdä, kyllä kommenttia pesee, aivan takuulla!
    Menee tosin sun budjetin yli että kohisee, mitäs siitä, joutuisit sä sen pokkarinkin heti vaihtamaan, syö kaurapuuroa ja jätä pari bisseä väliin...
     
  7. coke

    coke

    5
    0
    0
    Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    jep, näinhän se on. Täytyy pitää mielessä päätöstä tehdessä.

    Jukka Pro vanhalle jäärälle :); mun taidot ja ajankäyttö kuvaamiseen on kuitenkin sitä luokkaa, ettei kannata satsata kameraan turhan paljon -ainakaan näin aluksi-. Mieluummin panen kaurapuuroon oikein voisilmän ja ostan uuden draiverin Thaikun pelimatkalle. :) Kiitos kuitenkin vinkistä!
     
  8. Vs: Todella aloittelevan kuvaajan kameranvalinta ongelma

    -Hyvä on varautua juu, radiosta kuulin että kolmea lajia olisi marariaakin tarjolla, kyllä siinä voi kamera jäädä toiseksi ;-)