Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tmax filkka, Rodinal, stand?

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana Heli, 20 Elokuu 2009.

Vs: Tmax filkka, Rodinal, stand?

Mielenkiintoisen oloinen kirja standikehityksestä. Kun olet perehtynyt kirjaan, niin heitä siitä lyhyt arvio. Kannattaako tilailla vai ei...

1. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

5ml on jossain väitetty rajaks, mutta on noita tehny jengi kahellakin millillä onnistuneita kehityksiä mun tietääkseni.

2. Vs: Tmax filkka, Rodinal, stand?

Tuosta kirjasta:
    Kirjoittajan kotisivut ja blogi löytyvät tästä:
    http://leicaglow.com/index.html

Kirja on 120 sivuinen, pokkari -kokoinen, yleisasultaan siisti ja huoliteltu vaikka on Blurbin tapaisen "kustantamon" tuotos.
    Blurb

Kirjassa käydään läpi standi-kehityksen perusteet varsin selkeästi ja perustellen edut ja haitat jotka tällä menetelmällä kohdataan.
    Teorian lisäksi tarjotaan omakohtaiset kokemukset, mitkä filmit ja kehitteet toimivat standissä parhaiten. Filmejä arvostellaan tuloksen rakeisuuden, dynamiikan jne mukaan. Kirjailja tarjoaa omat parhaat reseptinsä, ei esitä asiaansa lopullisena totuutena ja huomattaa että jokaisen on itse tehtävä omat kokeilunsa.

Kokonaisuutena tuo oli easy-reading matskua jonka vetäisin melkein yhteen putkeen.  Kokeneelle kehittäjälle kirjan anti saattaa olla vaatimaton, ehkä jokin vinkki sieltä täältä ? Itse pidin tuosta teoksesta, se selkeytti ajatukset tekniikasta, selitti teorian ja ainoa jäljelle jäänyt kysymys (tähän mennessä) oli tuo jonka aamulla kirjoittelin.

Suosittelisinko tuota teille ? Kyllä. Eihän se mikään ensyclopedia ole mutta kiva kirja viettää perjantai-iltaa olutlasin kanssa.

3. Vs: Tmax filkka, Rodinal, stand?

Periaatteessa käsite "rulla" on aika häilyvä, jotain 24 kuvaisen kinarin ja 220:sen väliltä. Noiden filmien valottuva pinta-ala poikkeaa toisitaan  joten voisi kuvitella että myöskin tuossa "rajassa" on jokin marginaali olemassa?
    Kirjan mukaan Agfan suositus Rodinalin alarajaksi on 7-10ml/rll, mutta se kuitattiin vain "valmistajan suosituksena".

Mä aloitan tuosta 4.5ml /rll joka, osuu sopivasti pikkutankin tilavuuteen.
    Onko J.V vielä busineksissa vai mistä löytyy Rodinal + Agafix helpoiten ?

4. pb76

pb76

777
    0
    0

Telefoto tai vatanen, toinen edullisempi toisessa ja toinen reilusti halvempi toisessa.

5. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Mun käsittääkseni ei ständissä ole kyse siitä oikeastaan, riittääkö litkussa kehitettä koko prosessin ajaks... Vaan siitä, että riittääkö sitä filmin pinnalle kehityksen alussa.

Sen jälkeen kehite kuluu loppuun filmin pinnalta erityisesti paljon valottuneissa kohdissa ja sen takia kehitys pysähtyy, koska kulunut kehite jää filmin pinnalle. Koska filmiä ei liikutella, se kulunut kehite suojaa liialta kehittymiseltä sillä välin kun varjoissa kehitysprosessi jatkuu suhteessa pitempään kuin tavallisella agitoinnilla.

Sikäli välttämättä ei tarvitse eri filmikokojenkaan välillä vaihdella sitä minimimäärää. 220 ja vaikkapa 135-12 tai 135-24 tai itse rullatut onkin nykyään jo melkein harvinaisuuksia ;).

Turussa lienee Kuva Paijula hyvä paikka ostella filmiä ja kemikaaleja. Hintatasosta en kylläkään osaa sanoa.

6. Vs: Tmax filkka, Rodinal, stand?

Kyllä, näin se menee. Mun logiikka breikkasi tuossa kohden...

Paijulan Rodinal-purkki on vähän sen näköisenä vitriinihyllyssä että se on voinut odottaa siinä jonkun vuoden ostajaansa. para-aminofenoli ilmeisesti muuttaa väriään hiljalleen tummemmaksi, ja veikkaan että valo nopeutaa tuota tapahtumaa. Täytyisi piirtää rakennekaava ja ryhtyä miettimään mitä siinä oikeasti tapahtuu....Kuitenkin nopea googlaus kertoi että kehitteen teho ei juurikaan muutu värin muutoksesta huolimatta ja 70-80-luvulla avatut purkit ovat edelleen käyttökelpoista liuosta.
    Käyn siis Paijulassa.

7. Frank

Frank Active Member

7 250
    1
    38

Juu, se tummuu väkisin sinä aikana mitä pullo kestää. Pohjalle saattaa ajan myötä muodostua kiteitäkin, mutta ravistelee ne sekaan vaan niin kyllä se on toiminu ihan normaalisti.

8. Vs: Tmax filkka, Rodinal, stand?

Itse olen pari pulloa rodinalia ostanut kuluneen vuoden aikana paijulasta, joten ei se kauhean kauan siellä ole maannut :) sitä paitsi väittävät, etteivät ensimmäiset rodinal pullotkaan ole vielä vanhentuneet - tiiä sitten.