Ilmeisesti silloin kun olen erittäin pitkästynyt tekee mieli kokeilla mustavalkoista. Tällaisen sain aikaiseksi. Saa neuvoa ja arvioida. ... Kiitos.
Vs: Mustavalkosäätöö yökuva talvela keinovaloineen on kyllä melko haastava. Harmaa yleissävy tuossa on vähän, mutta sää ja olosuhteet sen tekee. Ehkäpä pieni rajaus ylhäältä ja vähän kontrastia/huppuvaloja lisää. Eniten tuo laaja tasaharmaa taivasosuus käy mun silmään. Se mikä on tässä mukava juttu, tuo Jääsilpusta tuleva kirkas heijastus kanavan oikeessa reunassa. tällasta vaan tul mieleen kun tuota oikein upesin pyynnöstä ajattelemaan.
Vs: Mustavalkosäätöö Sen sanon mustavalkokuvista, että kuvan saa sädettyä niin monella tapaa eikä taida olla mitään yhtä ainutta ja oikeaa. Jos kuva on siun silmään hyvä niin eipä siihen kellään ole nokan koputtamista. Kuvaaja muistaa kuvaushetken ja se tilanne on tärkeämpi muisto mitä kuvalla yritetään jäljentää jos halutaan jäljentää. Eikös näistä mustavalkokuvista ole joitakin termistöjäkin....tummanpään kuva vaaleanpään... jne. Muistaakseni tähän Elements ohjelmaan, mitä minä käytän on mustavalkokuvan säätöön useita erinlaisia tapoja. Kuten edellä sanotiin tulee sitten se mitä kuvalla halutaan kertoa rajaukset ja mitkä heijastaa yms. Se on sitten eri juttu mutta vaikuttaa kokonaisuuteen.
Vs: Mustavalkosäätöö No päiväkuva... (sori ei oo tarkka) Tässä en meinaa saada omenan muotoa esiin mvssä
Vs: Mustavalkosäätöö Ekaa katson. Ei ole huono ollenkaan. Jos pelkällä perussoftalla mv-käännksiä teet, niin ehkäpä täsät vinkistä voisi olla apua. Kokeile mv-käännöstä (siis saturaatio nollaan) säädeltyäsi ensin valkotasapanoa ja tinttiä. Tämä voi auttaa tekemään mv-kuvasta sävykkäämmän, vähän kuin värifiltteri mv-filmille kuvattaessa. Yleensä hyvä lähtökohta mv:lle on, että vedät valkotasapainon ja tintin säätimet sellaiseen asentoon, että histogrammin on mahdollisimman täyteläinen. Siis peukalosääntönä vaan... Tätä kikkaa käytin ennen NIK:n Silver Efexin hommaamista.