Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Tilt/shift

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Zephania, 29 Heinäkuu 2006.

    Olen viimeaikoina miettinyt, että kannattaisiko hankkia tällainen objektiivi.
    Onko kellään täällä siitä kokemuksia?

    Shift Lenses | Shift Toward Visual Freedom -sivustolla on Araxin valmistamia objektiiveja edullisesti. Tietääkö kukaan mitään Araxista, ovatko nuo linssit minkään arvoisia?
     
  1. fr0z

    fr0z

    334
    0
    0
  2. Näyttävät olevan kinarille sovitettuja Kievin kuuskutosen (60- ja 88-sarjojen) objektiiveja, joiden sovitteeseen rakennettu joko shift- tai tilt/shift-osa. Omia kokemuksia on ollut kuuskutosessa tuosta 30/3,5:stä (upea objektiivi) ja 80/2,8:sta (ei paha sekään). Sitä en uskalla arvailla riittääkö noissa piirtoa jne. pienempään kino- tai digiruutuun, mutta tuskin ne ihan sutta ja sekundaa tuottavat.

    Yksi juttu noista Araxeista kannattaa muistaa: ne ovat täysmanuaaleja, eli AF ei toimi ja valotusmittari toimii ainoastaan osassa Nikonin digirunkoja (D1- ja D2-sarjat ja D200) eli esim. D70:llä joutuu käyttämään erillistä valotusmittaria.
     
  3. Mulla on ollut Araxin 35mm tilt/shift. Itse en ollut ihan tyytyväinen mekaaniseen laatuun enkä piirtoon. Piirto avoimena ehkä kuluttajazoomin tasoa, suljettuna toki parempi mutta ei yltänyt kunnon optiikan tasolle.

    Mekaniikka oli muuten ok, mutta kallistuksen askeleet olivat ehkä 5 astetta vinossa ja aukon säädin vähän epämääräisen tuntuinen jotenkin. Tosi ärsyttävää monesti, kun objektiivia ei saa lukittua täysin vaakasuoraan. Piirroltaan tuntui mulle sattuneen maanantaikappale, ainakin muiden yksilöiden kuviin verrattuna. Tilttien/shiftien nupit ovat vähän turhan pienet mun makuun, vaikkei se kovin jäykkä ollutkaan käännellä.

    Ai niin, Canonin bajonetti oli surkea ja ei lukittunut ihan luotettavasti aina. M42+laadukas adapteri on luotettavampi vaihtoehto varmaan.

    Suoraan Araxilta pelasi toimitukset hyvin, kama suomessa alle viikossa ja lähti tilauspäivänä. Tiedusteluihin tuli vastaukset saman työpäivän aikana. Suomen tulli tosin hautoi sitä sitten melkein kolme viikkoa ennen kuin saivat mulle asti lapun että pari päivää olis aikaa tullata se.. Ehdin jo melkein huolestua..