Olen tekemässä ensi vuoden budjettia ja miettimässä pyöreiden vuosien kunniaksi keskikoon skanneria. Tarkoituksena kuvata edelleen mustavalkoa lähinnä Rollikalla ja kenties myöhemmin jollain kuusseiskalla. Jos ostan skannerin,hankin samalla kuution filmiä pakkaseen ja kehityspulveria pari säkillistä. Lyhytlistalle ovat jääneet Epson Perfection V750Pro ja Nikon Super Coolscan LS-9000. Hintaero on ostopaikasta riippuen 3-4x. Onko kuvien laadussa,kestävyydessä ja toiminnassa vastaavia eroja ? Onko tiedossa mahdollisesti muita kelvollisia keskikoon vempeleitä ?
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Nikonille ei ole kilpailijaa, jota saisi uutena kaupasta. Käytettynä voi eBaysta puoleen - kolmasosahintaan metsästää kasitonnista, joka kuvanlaadullisesti painii samassa sarjassa... Tai sitten Minoltan Multi Pro:ta. Filmiskanneri yleensä aina voittaa tasoskannerin resoluutiossa ja dynamiikassakin, tosin V700:ssa ainakin dynamiikka on kuulemma kohdallaan. V500 skannaisi jo keskaria, mutta lienee kuitenkin muutenkin halpisversio, kuin V700 ja V750:n laakaskannausmahdollisuuden takia. Dynamiikassa taitaa ainakin olla eroa. Ainakin jos on suunnitelmissa joskus vielä rullafilmiä isompaa kuvata, kannattaa ostaa Epson. Tuo 9000-Nikon on kamalan hintainen, mutta jos rahat riittää niin mikä ettei. Itse opiskelijana varmasti ostaisin ennemmin sen kasitonnisen käytettynä. JAS sai ainakin erään foorumilaisen kasitonnin korjattua, kun se hieman viallisena tuli postissa.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Osta Nikonin 9000, jos rahat riittää. Itselläni on v700, olen siihen kyllä tyytyväinen, kun en parempaa ole päässyt kokeilemaan. T Jukka
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? v500 skannaa oikein valotetut keskarinegat ja diat aivan hyvin. Jos tapana on pilata diat alivalottamalla, hankaluuksia voi tulla.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Hmm. Kyllä oikein valotettukin dia voi olla tumman pään sävyjä sisältävä. Ja jos ei sävyjä diassa enää ole, voinee sitä sanoa mustaksi muovilätkäksi, eli vaikeuksia todennäköisesti tulee ;-)
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? On itellä V750Pro ja tyytyväinen olen ollut jo kinokoon scanneihin ja kun vielä oli tarvis saada paperikuvistakin scannattua ja tulevaisuudessa varmaan vielä hankin keskikoon kammeran jne. joten olen todella ollut tyytyväinen ko. tuotteeseen.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Harvoin nyt oikein valotetuissa ihan umpimustaksi vetää ne tummat sävyt.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Usein diassa on myös mustaa ja tummia sävyjä, vaikka olis "oikein" valotettu (ja mikä on oikein? Joskushan sitä voi haluta että suurempikin osa sävyistä tai jopa kaikki ovat keskiharmaan alapuolella).
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? No älä. Harvassa on ne kuvat mitä v500 ei hanskaisi vähintään tyydyttävästi oli tummia sävyjä tai ei. Tietysti mitä paremman skannerin ostaa sitä paremman saa. Ei v500 hassumpi ole tuossa luokassa. Jos on kuva alivalotettu täysin persielleen niin sitten tulee niitä onkelmia. Asiallisesti valotetuissa harvoin jää tumman pään sävyt löytymättä.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Miulla V750Pro kanssa, ja olen ollut kovin tyytyväinen isompien koiden jälkeen, mut jotenkin toi kinopuoli on jäänyt ontumaan mulla. En voi sietää kumpaakaan vaihtoehtoa softapuolelta (epsonin oma tai silverfasti). Vitsit kun olis joku skannausohjelma joka olis edes vähän olevinaan 2000-luvun puolelta niin... Ja vähänkin kuprullaan kun on filkka niin johan jää reunat epäskarpeiksi. Se kinon pidin on orpo. Tosin kun vielä vuosi sitten oli päivittäisessä käytössä Flextightin semirumpu niin on se saattanut hieman vinouttaa tuota ajatusmaailmaa... Sepä se vasta skanneri olikin. Ja nyt on töissä Canonin "lippulaivamalli" joka on sitten jo kuvanlaadultaankin niin kehno että nolottaa joskus. Kyllä kai toi Epsonin 750nen on kuitenkin parasta mitä alle 5000€ uutena nyt saa, jos pitää isompaa kuin kinoa skannata.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Dian valotus ei vaikuta siihen, missä kohti raja menee skannerilla. Yleensä diassa on myös tummia sävyjä ja kyllä se raja jossain kohtaa menee. Mulla on itellä kinolle Minolta Scan Dual IV ja lisäks Canon 8400F tasoskanneri, jolla alottelin kinoakin skannaileen. Nykyään sillä menee keskarit. Eroa noissa laitteissa kyllä on laadun suhteen - sekä sävyissä että tarkkuudessa. V500 lienee samaa luokkaa, V700 ja V750 parempia. Canon pystyy pilaamaan jo tiheät negat, mutta Minoltalla on ongelmia vasta diafilmien varjosävyjen kanssa. Dialla on tietysti helppo syyttää itseään, mutta projektori saa silti paremmin samoista filmeistä irti, joten kyllä se skannerinkin piikkiin menee. Siistimmin ne diat silti tummuu skannatussa kuvassa kuin miltä negojen huippuvalot näyttää kun on vähän tiheämpää ja pitää enempi vääntää skannitiedostoa...
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Valotus vaikuttaa siihen että jos kuva on päin hlvt:tiä jo valmiiksi, se on sitä myös skannattuna. V500 on yleensä joka paikassa suositeltu canon 8800f:ää paremmaksi, mutta en osaa itse sanoa kun vain epsonista kokemusta. Mutta rahojen ja tarpeiden mukaan ostakoon kuka mitä tarvitsee ja haluaa. Varmasti saa parempaa mitä enemmän sijoittaa.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Onko tässä nyt esimerkki päin *tiä valotetusta diasta vai vain tummia sävyjä? Ja kumpi näistä mahdollisuuksista on se vaikea skannattava? ;-)
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Sanovat että V500:n pitimet ovat surkeammat kuin Canonin (keskikoon filmi). Canonilla menee 3 6x6-kuvaa kerralla, Epsonilla kai vaan kaks. Kuvanlaadusta en oo vertailua nähny, mutta kyllä Canonilla keskarista saa ihan kohtuullista kun terävöi sopivasti. Ei se dialla surkea ole, mutta tumman pään sävyistä häipyy kyllä selkeästi niitäkin, jotka silmällä filmiltä tai projisoidessa näkyvät. Tiheät värinegat menevät aivan kohinaisiksi, vaikka vastaavat skannautuvat kinokoossa filmiskannerilla hyvin.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Näin netissä noin vuosi sitten perusteellisen testin jossa verrattiin V750:stä Nikonin paljon kalliimpaan skanneriin. Ikävä kyllä en muista mistä sen löysin. Laatuero oli aivan olematon ja riippui osittain siitä mitä asioita painotti. Tarkoitus oli hankkia V750:nen mutta asia jäi muun rahanmenon takia. Siinä on mukana mm Silverfastin täysversio. terv. iipponen
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Hommasin omalle 750:lle betterscanning,comista 6x6 pitimen. On jämäkkä ja pitää paremmin filmin ojennuksessa, kun siinä on ne välipitimet. Kun vielä saisi tuon Silverfastin toimimaan Vista 64:ssa.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Nuo paremmat pitimet kannattaa juu hankkia, Epsonin omat eivät ole tosiaan kovin kaksisia.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Mullakin on betterscanningin pitimet v700. Kun säätää korkeuden huolellisesti, saa sillä aika hyvää jälkeä. Epsonin omat pitimet ovat aika kehnot. T Jukka
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Luultavasti tarkoitat tätä testiä? http://www.photo-i.co.uk/Reviews/intera ... page_1.htm"]http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%20V750/page_1.htm Kyllä tuossakin on havaittavissa selvä ero Nikonin eduksi. Epson vaatii reilusti USM:ää kuten tasoskannerit tyypillisesti, sensijaan Nikon tuottaa jo valmiiksi niin skarppia tulosta, ettei USM tee muuta kuin hallaa. V700/V750 ovat hyviä tasoskannereita, mutta ei niistä voi puhua samaan aikaan filmiskannereiden kanssa. Toki tumman pään toisto on erinomainen tai ainakin hyvä, mutta yksityiskohdissa ei päästä samoihin tarkkuuksiin. Ei, vaikka testit näyttävät mitä. Laakakokoon ja keskikokoon molemmat ovat hyviä skannereita, kinoon en edes harkitsisi.
Vs: Keskikoon skanneri: Epson vaiko Nikon ? Mitenkäs Epsonin V700:aan tai V500:aan suhtautuu tämä Canonin 8800F? Olen pian koko syksyn koettanut pähkäillä, että minkä skannerin keskikoolle hankin. Kamerakerhon Epson 4870:aa olen kokeillut ja muutama vuosi takaperin tuli skannailtua kaverin 4990:lla. Kummastakin saa kelpo jälkeä. Pääsisikö alle 200 euron Canonilla samaan, vai lyödäkö suosiolla lähes 600 euroa pöytään? Dialle en keskikoolla juuri kuvaa, pääasiallinen materiaali on mustavalkonega. Töissä on Canonin 8600F, mutta sitä en ole kokeillut filmeilleni, samalla skannerilla kun skannataan kivinäytteitä ja milloin mitäkin törkyä. Kinokokoisia ohuthieitä sillä olen skannaillut jonkun verran, jälki on melko pehmeää, olisiko 8800F verrattavissa tähän?