On minusta hieno kuva! Ilmeisesti kuvattu esityksen keskeltä, joka varmaan tuossa valaistuksessa on ollut vaikeaa, hyvin on asento napattu ruudulle, sensuelli Oikean reunan käsi kun olisi kokonaan mukana, niin huippu.. Kiva yksityiskohta tuossa esityksessä minusta tuo toisen jalan verhoutuminen.
Onpa kuvakulma, tekee kuvasta sen jutun tässä tapauksessa. Valo ja varjot sekä katse luonnollisesti pieni vivahde seksuaalisuuttakin on. Kaunis kuva. Hiukan reunarajaukset voisi katsoa liian tiukaksi kun on rajautunut poikki, no ei se kaada hyvää kuvaa.
Upea psykedeelinen ihmishämähäkki. Pidän siitä miten valot ja vähän varjotkin piirtävät ääriviivoja. Katse on lähes häkellyttävä. (Kuvitelkaas mitä olisi tapahtuntut jos kuvaaja olisi päättänyt käyttää salamaa "varmuuden vuoksi", "varmistaakseen kuvan onnistumisen": yök, yök, phyäääkk..., kuva olisi tapettu ihan kokonaan.) Liike-epäterävyys oikeassa kädessä tuo kuvaan dynamiikkaa. Rajaus on muuten hyvä mutta aiheeseen nähden sivusuunnissa vähän turhan tiukka. Olisi kiva kuulla kuvaajalta kuinka tämä on otettu: jalusta/ei, vakaaja/ei, tuki/ei, näytös/harjoitus/jotain muuta, polttoväli ja valovoima, mistä valo on mitattu ja millä perusteilla valittu, onko valaistus ollut kuvatessa suhteellisen vakio vai nopeasti vaihteleva...?
Loistoesimerkki siitä, kun kuva otetaan selvästi sisätiloissa "vallitsevassa" valossa, eli monen valolähteen valaisemana. Kuvaan tulee juuri ne "perusvirheet", joita muotokuvissa perinteisesti pyritään kaikin tavoin välttämään... Ristivarjot kasvoihin (tässä leuasta nenään kapea varjo) ja silmiin jokipoliisin täplät harottamaan eri puolille.. Kaksi "perusvirhettä siis"..... Mutta kuvassa ne ovat luontevaa kokonaisuutta ja synnyttävät juuri tarvittaavaa mystista tunnelmaa ja kertovat kuvan katsojalle keinotekoisesta ympäristöstä, sekä esityksen hektisyydestä.. Tämä ei selvästikään ole pose, vaan mahtavasti poimittu hetki esityksestä, tai harjoituksesta.. Mitä useammin olen käynyt kuvaa katsomassa, sen enemmän olen siihen ihastunut, tunnelma on tosi sensuelli ja herkkä, maaginenkin. Kuvan mallin asenne ja katse valopisteineen toimii erittäin hyvin ja vahvasti!
Kuvattu eilen Oulussa Tanssinopettajien järjestämässä esityksessä. Tilanteessa on salamankäyttö kielto (yllättäen). Valotilanteet elivät, mutta eivät mitenkään valtavalla temmolla (noin 30 sekunttia sama valotilanne). Tanssija sinänsä liikkui todella huimaa vauhtia sekä sivu että syvyys ja korkeus suunnassa. Kuvassa esiintyjä on aivan lavan edessä, joka on kyseisen lavan pimein paikka. Kuvattu noin 7 metrin päästä suunnilleen lavan keskipisteestä (lava 45m x 45m). Ryhdin kun korjaa yliinhimilliseksi niin pääsee juuri ja juuri lavan lattiapinnan tasolle ja vähän yläpuolellekin. Korkeus on kuvakulmalle ja tanssijoille suorastaan edullinen. Kuva on otettu käsivaralta ilman tukea. Linssinä af nikkor 70-300 1:4-5.6d ja runkona d100. Linssi ja runko eivät sisällä vakaajaa. Valo mitattu pistemittarilla kohteen oikeasta poskesta. Valinta tehty harmaakorttiajattelulla. F 4.8 ja 1/15 s automaattitarkennuksella, iso 1600 ja valkobalanssi keinovaloasetuksella. Lopuksi väitän, että unkarilaisilla tanssijoilla on vartalonhallinta huomattavasti paremmin hallinnassa mitä meillä. Näitä on tullut kuvattua jo 5 vuotta, mutta tähän mennässä kyseiselle tanssijalle ei voittajaa löydy. Esitys oli erittäin sensuelli ja kaunis.
Aikavan loistava. Erotiikkaa on, vallitsevat valot tukevat tunnelmaa. Katsekontakti on kuitenkin se mikä tekee tästä juuri sen kuvan. Ilman katsetta jäisi tanssijatar etäisemmäksi, vaikka vartalon hallinta näyttäisi olevan erittäin notkeaa. Vesku
Sekä että. Mallille ja koreografille tietty kiitosta, mutta kuvaaja kuvan otti ja ilman häntä ei olisi tulosta. Toi rajaus mietityttää yhä. Katkeaminen on jo valiteltu, että toisaalta voisi ehkä paikata tiukemmallakin rajauksella.